Tips om fjällvandring...

Re: Packning?

Esko; sa:
(klipp)
Men hur mycket av packningen är mat? Vissa (i andra delar av forumet) anser sig behöva 1 kg mat/pers/dag.
Det med några liter vätska och ryggsäckens egenvikt så kommer man lätt upp i 13 kg.
(klipp)

Jag brukar klara mig på i snitt ungefär 550 gr/dag om jag ska vara ute länge. Jag satsar på frystorkad mat med högt energivärde och ingen koktid (typ Real) eller vanliga nudlar (ett stort/två små paket). På morgonen hemmagjorda frukosträtter, mestadels vällingpulver med olika tillsatser.

Till detta bär jag en chokladkaka/dag och lite kex eller liknande. Lite kaffepulver på morgonen och the/chokladpulver för lunch och kvällsfika räcker bra. Jag behöver nästan aldrig äta godis/mellanmål när jag går på sommaren så jag brukar klara mig genom att gnaga lite choklad (återstoden sitter fint på kvällen i tältet :).

Jag har aldrig med mig bröd (annat än kex) och aldrig smör/socker. Däremot brukar jag "fuska" och ta med en riktig brakmiddag för var fjärde kväll eller liknande. Med brakmiddag menas t ex en extra efterrätt eller en dubbelportion eller kanske 100 gr jordnötter till kvällsteet.

Jag brukar också ta med (ännu mer fusk :) någon deciliter olivolja och en vitlök. Gott att fräsa/blanda med kryddor/blanda i kvällsmaten.

Denna frugala mat funkar riktigt bra och drar mycket lite bränsle vilket minskar vikten ännu mer.

Mvh,

Johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips