Tips om fjällvandring...

Tips om fjällvandring?

Jag och min flickvän funderar på att ta 2 veckor uppe i de svenska fjällen till sommaren.
Vi har pratat om detta en längre tid men en massa andra saker har kommit före i planneringen.

Min flickvän har aldig fjällvandrat eller vandrat speciellt långt förut. Farsan är norrlänning med lappblod så jag har fjällvandrat förut, det var dock mycket länge sedan.

Jag skulle vilja ha tips om leder/områden/tidpunkt som inte är alltför tuffa för "nybörjare".
Konditionen och styrkan är bra men vi ska bygga på lite extra nu under våren. Tips om förberedande "träning" skulle också uppskattas.

Funderar på att köpa ett nytt tält, ev tunneltält.
Är det overkill att köpa ett hillerg Nammatj GT eller t.ex. klättermusen för några veckors tältande om året?

Andra kommentarer och tips uppskattas...
 
Tips

Börja lugnt, överträna senare med ca 25% mer i säckarna än ni kommer att ha så blir det mycket bra.
Ett starkt lätt tält har man för det svåra vädret när det behövs ett bra tält. Har ditt Rusta-tält blåst sönder och bort i första regnstormen så uppskattar du kvalitet i detaljer nästa gång. Börja med att hyra eller låna er fram så exploderar inte prylekonomin vardagen. Mina Kvalitetstält har hängt med över 10 år varenda ett.

Go tur

Johan K
 
Tänker ni vara borta från civilisationen i två veckor? Det är ganska länge för att vara första gången din flickvän fjällvandrar, men det är helt rätt.

Kungsleden passar alltid nybörjare eftersom man både kan proviantera och övernatta inomhus om det skulle bli nödvändigt. Den är dessutom lagd så att den går genom "fina" fjällområden (som om det skulle finnas fula :) och broar och spänger underhålls så att man inte behöver ge sig på svåra vad. I jämtlandsfjällen finns också fina leder med stugor och provianteringsmöjligheter för ovana vandrare. Vad gäller tidpunkten så rekommenderar jag bara att inte vara ute för tidigt på säsongen, speciellt i norra delen av fjällkedjan, eftersom det kan vara mycket vatten i jokkar och blött där man vill tälta.

Själv har jag ett Hillebergs Nammatj GT och jag tycker inte det är overkill att ha då det används 1-2 veckor om året. Kvalitet kostar en slant i inköp, men det är värt varenda krona då det sätts på prov i exempelvis regn och hård blåst. Om du vet att det kommer att användas till fler vandringar eller skidturer tycker jag du ska satsa på ett ordentligt tält.

Lycka till med er tur!
 
Jag håller med om att två veckor låter ganska mycket för någon som är ovan att vandra och vistas i fjällen. Det är ju inte alltid det är solsken och glatt humör liksom...

Om ni ändå ska vara ute i två veckor tror tycker jag att ni ska planera vandringen så att ni har korta dagsetapper och mycket bufferttid. Då kan ni kosta på er att ligga lågt när vädergudarna inte är med er och även hinna med någon/några fina toppturer. Annars är risken att det bara blir surmulen slitvandring av det, och det brukar inte vara ett bra första minne av fjällen. Unna er att verkligen njuta av omgivningen.

Jag själv tog min blivande fru på hennes första fjällvandring i Abisko-området (endast en vecka dock). Vi gick från Björkliden genom Lapporten, sedan västerut i dalen där Alesätno rinner, för att avsluta på Kungsleden förbi Abiskojaurestugan fram till Abisko. I början är denna tur oledad, men lättvandrad. En fin tur som inte är särskilt lång, men som ju dock kräver tält. Vi vandrade faktiskt så tidigt som runt den 15 juni, vilket inte innebar några större problem på denna turen. Det enda som kunde vara jobbigt var snöfälten med bristande skare som låg kvar på högre höjd. Fördelen var dock att det var helt myggfritt, något som kan vara nog så befriande för en person som inte fjällvandrat förr.

Avslutningsvis håller jag med om att det är värt att satsa på ett riktigt bra tält. Fjällvädret kan vara riktigt hemskt även på sommaren, och då är det skönt (och livsviktigt) att tältet står pall. Se även till att ha varm sovsäck. Hellre för varmt än för kallt. Det kan bli åtskilliga minusgrader även på sommaren. Själv kör jag nästan alltid med en minus 20-säck, vilket funkar ypperligt. Det är ju bara att öppna upp om det blir för varmt.

Lycka till!/ Fjällmulle
 
träning, bl a

Jag brukar träna att gå med ryggsäck några månader före
sommarens äventyr. Börjar med kanske 12 kg, går
upp till strax under full packning. För mig ligger en villkorlig
gräns vid 20 kg, eftersom jag haft ryggproblem (som jag numera
gymnastiserar mot). Problemet med att bära för tungt
helt plötsligt är annars att vissa benmuskler högt upp
tar mycket stryk och kan stelna av överbelastningen.
Jag råkade ut för detta elände i Italien för fem år sen
och gör inte om misstaget.


Är det viktigt med just Sverige? Sydnorge kan vara en bra
början för den ovane, med stora variationsmöjligheter
i boendet. Nackdelen är att man får korsa väg ibland.
En klart givande tur är från Finse upp mot västra Jotunheimen.
Inga svårigheter att tala om. Med tält behöver inte Jotunheimen
kännas så överbefolkat.

I Sverige tror jag Jämtland och Vindelfjällen kan vara en bra
början. Jämtland är lite underskattat. jag gick 8 dagar
plus vilodag med bestigning av Helags 1997. Med tältets
hjälp kan man läggga turen i vidare svängar, t ex över
Gråsjöfjällen, Bunnerfjällen och Tjallingdalen där
man inte riskerar att bli nedtrampad.

En annan tur, där man är beroende av tält till en början är
från Silvervägen upp mot Mavas, Sulitelma och vidare
mot Padjelanta. Möjligen kan det finnas en del breda
och oangenäma vad mellan Pieskehaure och Padjelanta;
sånt måste man nog ta reda på per telefon, eller mötande vandrare.

il C.
 
Ett tillägg

Hej,
Håller med samtliga vad det gäller tid och tält.
Kungsleden är alltid ok.
Vill bara tillägga det eftersom det är din tjejs första tur att dom flesta (inte alla) kvinnor inte kan bära mer än 18-20 kg p.g.a att dom har inte samma bäcken konstruktion som vi män. Hoppas inte jag får alla kvinnor på mig nu men min egen tjej som förövrigt är i minst lika god kondition som jag och lika stark i rygg och ben fick väldigt ont p.g.a detta.
Bara ett tips.
Glöm inte heller det gamla vanilga tipsen:
INGA nya skor/kängor, bra ryggsäck som passar
Hoppas ni får det bra
/P
 
Kungsleden

Kungsleden är ju det naturliga tipset till alla första gången, allt är förberett och trots allt finns det många områden längs kungsleden som inte är överbefolkade. Det finns ju gott om litteratur om fjällen låna några fina böcker av Claes Grundsten eller Tore Abrahamsson. Välj sedan inte Sarek på första turen.
 
Packning?

Tackar, tackar för alla tipsen.

Har lite funderingar på packning/vikt/mat.
Har läst på flera ställen att en rimlig packningsvikt för en vecka i fjällen bör ligga mellan 15 - 20 kg för en man och något lägre för en kvinna.

Men hur mycket av packningen är mat? Vissa (i andra delar av forumet) anser sig behöva 1 kg mat/pers/dag.
Det med några liter vätska och ryggsäckens egenvikt så kommer man lätt upp i 13 kg.

Med annan nödvändig utrustning (tält, sovsäck, ombyte) så borde man hamna en rejäl bit över 20 kg om man inte har råd att köpa "super-low-weight-gear"...

Det låter i alla fall knepigt att hamna i den nedre delan av den "behagliga" viktklassen.
 
Hur mycket mat man har med sig beror ju på hur mycket man äter samt vad för mat man har med sig. Det som väger minst och som samtidigt ger mest energi kan tyckas vara effektivast. Men man måste också se upp med tillagningstiderna, annars får man bara bära mera bränsle. 1kg / pers och dag är i överkant, man kan ha mindre, dessutom skall man inte behöva bära på "flera liter" vatten. Det finns sällan anledning att bära mer än 1 liter. Enklast är väl att "proväta" en dag hemma med fysisk aktivitet, det kan spara otrevliga överraskningar. Ofta släpar man också med sig mat som man inte äter normalt och allt smakar inte bra hur hungrig man än är.
 
Lite tipsfören skön vandring!

Hej!

Jag har vandrat en del i fjällen de senaste 10 åren och provat både stugtur, tälttur,gått själv, med kompisar och de senaste åren med min sambo.

Om ni tänkt gå så länge som två veckor tycker jag ni skall välja lapplandsfjällen, varför inte börja någonstans utmed järnvägen till Narvik, dvs Abisko, Björkliden eller riksgränsen. Gå sedan söderut och avsluta i Kebnekaise fjällstation med topptur (guidad), lyxig middag i restaurang och en natt inomhus. Föl gärna kungsleden en del men tveka inte att göra avstickare på vägen och tex passera Nallo.

Mina bästa råd:

Håll nere vikten på packningen
Ta bara med de saker som absolut behövs, inga extra kläder eller bra att ha grejor. Det räcker med en halvliters petflaska per person för vattnet på sommaren,det finns bäckar överallt utom på topparna. Dela på handuk, shampo, osv. Fyll över i små flaskor.

Köp eller låna ett bra och lätt tält, om ni tror att ni skall campa mer i framtiden så tycker jag att ni skall funsera på att köpa ett Hilleberg, men kanske nöja er med Nallo2?

Hoppa över den stora och tunga vintersovsäcken och ta med ett underställ att sova i istället. Köp ett bra liggunderlag.

Ta med ett par överraskningar i form av mat eller dryck att ta fram när det känns tjurigt, tänk på att tjejer ofta behöver äta med tätare intervaller än män.
Alltså en påse med favoritgodiset, jornötter, lite kex och en bit god ost, litet (2,5dl) tetrapack med rödvin eller något annat gott att dricka. Ölkorv brukar vara uppskattat.

Min sambo är intresserad av blommor och blev glad när jag tagit med liten fjällflora och lupp.

Om du är lite större än din tjej bör du nog ta minst 2/3 av er packning.

Köp mat på vägen i fjällstugorna,kolla innan vilka som säljer så du kan planera in lite shopping. Det brukar vara uppskattade stunder att gå och kolla lite på vad man är sugen på.


När jag och min sambo går på 7-10 dagars tälttur så väger min säck ca 15kg och hennes 8 kg i början, av detta är ca 5kg mat och 0,5 kg bränsle(gas) som alltså försvinner undan för undan.

För oss passar dagsetapper på ca 15 km med ungefär var fjärde dag som vilodag då vi ligger stilla eller går en kortare sträcka. När jag går själv eller med kompisar brukar vi gå 20-25km per dag.

Ha en fin tur!

Fredrik
 
packning?

För att veta vad jag pratar om upprättade jag i somras
en lista över min packning för en tiodagars tur, utan
proviantering, i Breheimen och Jotunheimen. Det landade
kring 19 kg.

Utropstecknen
antyder att lag kunnat göra packningen lite lättare.
I svenska fjällen behöver man knappast 6 hg kartor
eftersom man nästan alltid klarar sig med 100 000-kartan.
Axelremsväskan kunde jag ha skippat också, men den
gör tågresan åtskilligt bekvämare. Osv.



http://www.mai.liu.se/~pehac



Det visade
sig bli åtta tältnätter och en på betjent hytte, så jag kunde
ha spart in lite på mat och gas. Vidare passerade jag två
gånger stugor, varav en vid väg, där jag passade på
att ta ett litet mellanmål.

Känslan att packningen hela tiden krymper är härlig.

Även om mitt alternativ inte är ultralätt har jag lyckats skala
bort en del onödigheter. Skulle aldrig falla mig in att ta
med rakdon, t ex. Eller shampoo eller tvättmedel. En enda
tvål räcker till allt i åtminstone tre veckor.

il C
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
Kemikal Behöver tips, 7 dagars fjällvandring Fjällvandring 5
madfor4 Tips på fjällvandring i Dalarna? Fjällvandring 7
Noatun. Tips på tvådagars fjällvandring Jämtland Fjällvandring 1
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
hjerner tips på fjällvandring Fjällvandring 5
Mattias Claesson Tips om fjällvandring i nordnorge Fjällvandring 8
Elvah Fjällvandring Trondheim-Ljungdalen, tips? Fjällvandring 8
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
snuffle Tips på fjällvandring med övernattning i stuga Fjällvandring 10
niklaz Tips på tidig fjällvandring, ca 2:a veckan i juli Fjällvandring 12
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
JohannaXX Tips på fjällvandring och fiske...? Kan Vindelfjällen vara något? Fjällvandring 13
Dolma08 Fjällvandring i Sarek, tips & sällskap? Fjällvandring 15
hubeee 6 dagars fjällvandring. Tips? Fjällvandring 13
jesper_gbg Tips på 5-dagars vandring? Fjällvandring 13
Lowet Fjällvandring för nybörjare. Sommar 09. Tips?! Fjällvandring 13
granfront Tips för fjällvandring Fjällvandring 2
Sverker G Fjällvandring... behöver tips... Fjällvandring 12
Sverker G Nybörjare på fjällvandring, tips önskas... Fjällvandring 4
Sven S Tips önskas: Fjällvandring veckan före midsommar Fjällvandring 12
Eka84 Kebnekaise, fjällvandring. Råd/tips sökes! Fjällvandring 82
i4lean söker tips för fjällvandring under sensommaren! Fjällvandring 4
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.