tips om bergans alpinist ll ???

• Trådstartare jzeilon@hotmail.com (joakim)
  • Start datum

jzeilon@hotmail.com (joakim)

Gäst
funderar på att skaffa en och behöver lite feedback om bärsystem och så vidare

tacksam för hjälp

hälsningar joakim

Lite info...

...finns på denna sida.

http://www.1000turtips.no/tur/tur/utstyr/bergans.htm

Verkar vara en bra rygga i klass med Sacci FJS/LK100 ;-).

M v H,

Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

f.d@operamail.com (Fredric)

Gäst
Untitled

Bergans stora ryggsäckar har ett bra och stabilt bärsystem. Den klarar tunga bördor fint och kan nog räknas som en av de bättre i sin prisklass. Själv tycker jag det är lite för många remmar och annat som hänger och slänger. Detta uppfattas olika men enligt min mening kan detta verka störande. Annars syns den hålla bra kvalitets klass. Enligt tester i Norska friluftstidningar har den fått bra kritik och anses vara ett mycket bra köp.

QSS-Bæresystemet m.m.

Har selv Viking II, men det er den samme sekken som Alpinist, bare med kortere rygg.

Hoftebeltet er veldig stivt og kan overføre vekta fra sekken til hoftene veldig bra. For å unngå at hoftene låser seg pga det stive hoftebeltet, er det to støtdempere innebygd øverst i aluminiums-spilene der de bærer selve sekken og underst der de støtter mot hofte-beltet. Se på hjemmesiden til Bergans for å få en ide hvordan det fungerer (http://www.bergans.no/). Simpelt, men et godt patent. Hoftebeltet 'flexer' litt pga. dette, men selvfølgelig ikke så mye som f.eks. Norrøna's sekker. Foretrekker du å bære mye via hoftene, er Bergans Viking (og Alpinist) en virkelig behagelig sekk, men også skulderbånda er kraftige, S-formet og behagelige. Alle materialer er av høy kvalitet. Mange festepunkter på utsiden hvis du skulle ha behov for det. Er selv veldig fornøyd med sekken!

Hilsener fra Sander

Jag är mycket nöjd med min!

Den har ännu ej varit med på några större äventyr.
Men jag har burit närmare 30kg under två dagar utan några större problem!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips