Har du erfarenhet av det resp. av HMS och/eller vad bygger du påståendet på?
Jag bygger på vad jag hört när jag frågat på olika klättergym, hade visst med någon försäkring att göra.
Har du erfarenhet av det resp. av HMS och/eller vad bygger du påståendet på?
På de flesta klättergym kräver de repbroms (är iaf min erfarenhet), dels för att HMS sliter betydligt mycket mer på repmanteln, dels för att det lär bli betydligt många fler olyckor om de tillåter säkring med HMS.
Men det är också så att det är dunderlätt att kontrollera om hms-en fungerar, plus att du kan nästan hantera den hur som helst (hand upp eller ned) och ändå få tillräcklig bromskraft! Det är många som monterar sina repbromsar bak o fram och upp och ner. Det kan vara svårt att upptäcka - men det är ganska lätt att se om man har en hms eller bara - ingenting .
Som sämst tycker jag du ska köpa en broms som liknar en ATC, men med extra bromräfflor åt ena hållet (typ ATC XP).
För att svara på ursprungsfrågan, dvs tips på broms FÖR TOPPREPSKLÄTTRING INNE, så tycker jag att en självlåsande broms är helt självklar. Typ Grigri, eller något i den stilen. Hur Grigrin presterar på dubblerep, isiga rep, lead, osv, är ju inte direkt relevant om man tittar till originalfrågan. En självlåsande broms (eller assisted breaking som det väl heter) minskar radikalt risken för markfall på topprep, förutsatt att du trätt den korrekt.
[...] tanken är väll att kombinera funktion och pris så att man inte målar in sig i ett hörn och måste köpa en till senare för att man fattas nått. Men inte heller go overkill. =)