säkra andremannen? - tips om repbromsen?

Jag har klättrat hyfsat mycket multipitch i alperna, även på bult. HMS direkt i standplatsen är det allra enklaste. Den extra belastning man får i standplatsen är försumbar jämfört med vad grejorna håller för (arrangemanget fungerar alltså även bra på kil). Med en sådan riggning är du dessutom utanför systemet ifall något skulle hända. Det är jättelätt att knyta av en HMS och sen kan du bygga hiss och enkelt lätta på bromsen när det är klart. (Om fördel HMS kontra Reverso nedan.)

En annan fördel på långturer är att ifall det inte finns någonstas att lägga repet på stand kan man enkelt lägga det fram och åter över sina fötter när man står med magen mot berget.

Liksom någon annan som skrev har även jag har lärt mig mutipitch i alperna, så jag är väl färgad av det sättat att jobba, men jag tycker att det är det överlägset smidigaste sättet och tillämpar det även på enrepors i Sverige så ofta jag kan. Den som har suttit på en klippkant och haft en fallande andreman i sin sele vet att det är direkt obekvämt, så kan man slippa är det ju bra.

Fördelen med HMS kontra Reverso riggad i stand när något händer är att om du får belastning på en Reverso så att den självlåser, så är det ett riktigt elände att få loss den igen, ifall inte din andraman är kapabel att själv lätta på belastningen 8t.ex. pga skada). Det _lär_ gå att hoppa i en slinga i Reverson i det här fallet, men jag har inte lyckats då vi har övat detta skarpt.

[Ändrat av lilla_my 2005-04-18 kl 20:15]
 
fson; sa:

angående den här illustrationen; lite off-topic frågor jag undrar över bara:
detta är en standplats på en klipphylla eller nåt. inte hängande. är det då vanligt att man själv inte är direkt inknuten i ankaret, utan snarare som snubben på bilden är inknuten direkt i en av bultarna. det verkar ju, i alla fall i mina otränade ögeon, helt ok.

men hur är det dom klättrar där egentligen. snubben är inknuten i ett enkelrep, men andremannen verkar vara inknuten i ett dubbelrep... vad är det jag inte ser?? var tar enkelrepet vägen?

sen undrar jag varför det är en knut på slingan till vänster? är det kanske för att justera längden på slingan? eller är det kanske två slingor som sitter ihop med såna där lärkfötter? (vilket inte borde vara ok i en standplats så här va?)

dubbelrepet går från andremannen, upp genom en reverso, sen till säkraren i en hms-knut, stämmer det, eller ser jag fel? (men var tar dubbelrepet sen vägen?)

tack på förhand / alex (ganska grön...)
 
pirx; sa:
angående den här illustrationen; lite off-topic frågor jag undrar över bara:
detta är en standplats på en klipphylla eller nåt. inte hängande. är det då vanligt att man själv inte är direkt inknuten i ankaret, utan snarare som snubben på bilden är inknuten direkt i en av bultarna. det verkar ju, i alla fall i mina otränade ögeon, helt ok.

men hur är det dom klättrar där egentligen. snubben är inknuten i ett enkelrep, men andremannen verkar vara inknuten i ett dubbelrep... vad är det jag inte ser?? var tar enkelrepet vägen?

Inget fel på dina ögon men för att göra illustrationen mer tydlig och bara fokusera på det väsentliga så har man tagit bort det andra repet. Säkringsmannen borde vara inknuten även i det andra repet vilket är fallet om man ser till andra illustrationer på Petzls hemsida. Det repet borde gå upp till den andra bulten och säkras på samma sätt som den första. Se här: http://www.petzl.com/petzl/SportCon...=3&Famille=0&Conseil=30&Produit=&SousFamille=

sen undrar jag varför det är en knut på slingan till vänster? är det kanske för att justera längden på slingan? eller är det kanske två slingor som sitter ihop med såna där lärkfötter? (vilket inte borde vara ok i en standplats så här va?)

Det finns många varianter att göra en standplats på och Petzl verkar ha sin egen. Se här hur den går till: http://www.petzl.com/petzl/SportCon...=3&Famille=0&Conseil=35&Produit=&SousFamille= Själv så föredrar jag att göra en enkel överhandsknut liknande det som visas i exemplet med tre säkringspunkter. Petzls system har väl fördelen att jämviktningen mellan punkterna löser sig själv men nackdelen att det blir en liten glidning om en av punkterna fallerar.

dubbelrepet går från andremannen, upp genom en reverso, sen till säkraren i en hms-knut, stämmer det, eller ser jag fel? (men var tar dubbelrepet sen vägen?)

tack på förhand / alex (ganska grön...)

Det stämmer. Repen går sen tillbaka till säkringsmannens inknytning via dubbla halvslag i karbinerna som sitter direkt i bultarna.

Det är lite svårt att försöka förklara allt i text men jag hoppas att du förstår...

Hilsen,
Mattias
 
aha, det äe en enda lång slinga... nu ser jag varför knuten är där.
och det är dubbel/twin-rep som används fast illustrationen var lite "censurerad":) förklarar en del...

tack så hemskt mycket för svaren (och länkarna till petzls tech-advise sida, som jag inte hittat innan).

tack till _alla_ som svarat och kommit med råd förresten!

mvh / alex

ps. vilken bok är bäst för info om sånt här? det kommer ju nya rön lite då och då, så man vill ju ha det mest uppdaterade. är callebergs "stora klippklättringboken" (2001) det som (fortfarande) gäller?
 
fson: Har du testat detta från hängande stand? Jag kunde inte hänga mig tungt nog för att lossa på bromsen i en sån situation, men jag kan ju givetvis ha gjort fel då, det är ett tag sedan nu och jag minns inte exakt hur vi riggade. Antar att det bara är att mecka vidare och prova.

Ska börja med att testa din metod från hylla dock. Vet du hur mycket tyngre klättraren kan vara än säkringsmannen för att man ska kunna hänga loss Reverson? De flesta jag klättrar med väger 15-20 kilo mer än jag.

EDIT: Nu tror jag att jag vet varför: det system som du länkar till funkar bara för att sänka ned, inte för hiss, och det var det vi "behövde" göra när vi övade.
[Ändrat av lilla_my 2005-04-19 kl 07:16]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fson Säkra andreman från toppen med guide-broms Klättring allmänt 9
luckyluuk Att "rensa" utan att säkra sig i toppankaret Klättring allmänt 30
avslut210607 Säkra ledklättrare direkt via ankaret? Klättring allmänt 30
lillajag Säkra i lösa block Klättring allmänt 19
Bloggomann För lätt för att säkra? Klättring allmänt 31
magwo Säkra långt från väggen för att öka dynamiken? Klättring allmänt 16
8532 Säkra leder/Via ferrata i Gbg/Bohuslän? Klättring allmänt 4
undar Säkra kilar!? Klättring allmänt 10
3970 Säkra på Mörkberget Klättring allmänt 1
pecall Hur andremannen inte ska placera sig Klättring allmänt 11
GranenGran Tips present klättring Klättring allmänt 2
Yagami Tips på nybörjarskor som passar mina fötter Klättring allmänt 3
plupp27 Tips på sportklättring mellan Stockholm och Åre? Klättring allmänt 3
busnicke Tips på klättring Klättring allmänt 2
NaturBoel Tips på bra klätterbyxor Klättring allmänt 13
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
stattin82 Tips på Norge Klättring allmänt 4
qwert Erfarenhet /Tips av tradklättring på kalksten Klättring allmänt 8
simonrudberg Tips på klättring Spanien Klättring allmänt 2
cake Söker tips på klätterweekendresmål Klättring allmänt 4
Tekku Tips till nybörjare? Klättring allmänt 7
gahne Råd och tips om Ailefroide Klättring allmänt 7
Surbjörn Tips på klippa Bålsta/Enköpingstrakten. Klättring allmänt 0
Ternblad Tips på rep? Klättring allmänt 1
Viktor Gyllenberg Klättring Norge, tips. Klättring allmänt 7
Lull Tips på klättring i Soca - Slovenien? Klättring allmänt 0
fridaelinor Klättring i Barcelona - tips önskas! Klättring allmänt 1
jomeon02 Tips på bultade multipitch i Norge. Klättring allmänt 20
SMR Tips på klippklättringskurser Klättring allmänt 9
Jonas__E TV-tips Klättring allmänt 53
johnliungman Tips på länkar om forskning kring säkerhet sökes Klättring allmänt 11
Iotef_kc Klättringsresa tips Klättring allmänt 2
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
Mike C Söker specifika tips på leder och klippor runt Sthlm. Klättring allmänt 16
Smultronfagre Tips inför klättringsroadtrip USA Klättring allmänt 5
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
zardoz Tips för USA resa. Klättring allmänt 6
johnliungman Tips på klättercamp i Dolomiterna? Klättring allmänt 3
fredrik.markussen Tips om sele Klättring allmänt 11
Charli28 Tips på klättring i södra Norge Klättring allmänt 9
davcel Tips på klättring i fjällen för nybörjare Klättring allmänt 5
Charli28 Tips på klättring i norra europa (ej norden) Klättring allmänt 7
magwo Tips på skor? Klättring allmänt 14
johnliungman Tips på långa tradturer i alperna? Klättring allmänt 6
Mike C Tips på fina välsäkrade trad 6 och 6+ i eller i närheten av Sthlm? Klättring allmänt 8
desmo79 Vad menar Beal? Tips på rep? Klättring allmänt 41
Visenten Några tips för utepremiär i Stockholmstrakten? Klättring allmänt 20
Charli28 Tips om bra bok om teknikövningar Klättring allmänt 8
Mike C Tips ang borttagning av bultar Klättring allmänt 10
Denkan Nyflyttad till Hbg söker klätterkamrat, tips på bouldering i Hbg? Klättring allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.