Tips önskas på led Sarek i september!

Guest

Gäst
Vilken led i Sarek ska vi vandra under totalt tio dagar i september?
Vi är två, vana friluftsmänniskor, men har aldrig vadat. Vi har inte råd med flyg eller helikopter, endast tåg med transfer och ev. båt.

Har ni varit där och vill dela med er av era erfarenheter blir jag glad!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
bara ett lästips

Det är många på Utsidan som kan mycket om Sarek, men jag skulle inte tro att många har en överblick som kommer i närheten av Claes Grundstens. Jag föreslår därför att du börjar med att kolla igenom Grundstens På Fjälltur, Sarek Turbeskrivningar. Boken, som är i fickformat, innehåller drygt ett dussin utförliga turbeskrivningar och en del annan vettig information för den som ska in i Sarek första gången.

En stor fördel med boken är att Grundsten försöker reda ut hur svåra olika turer är och vad som kan ställa till problem på dem. Han ger också en allmän översikt över vad han tycker kan vara lämpligt för vandrare med olika erfarenhet.

Svar: Led i Sarek

Jag vet inte om jag missuppfattar Dig men det finns inga leder i Sarek. Det finns mer eller mindre upptrampade stigar men de är inte märkta med skyltar eller så. För att inte göra några vad måste Du se ut en sträckning som inte korsar några jåkkar vilket jag tror blir svårt.

Lars Finnström

Oavsett var ni går i sarek i september så bör ni inte missa Rapadalen. Den är helt lysande (bokstavligt talat!) i september (speciellt 2 och 3 veckan normalt). Gå då också gärna direkt i anslutning till Rapaätno där det finns en upptrampad (vilt) stig. Vattenflödet är normalt också mycket lågt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips