Tips och råd inför vildmarksvägen eller liknande rutter

Hejsan!

Vi är två vuxna och två barn (7&9) som har kikat på vildmarksvägen under 4-5dagar v.29.

Jag har några funderingar och hoppas någon av er med erfarenheten kan hjälpa mig med:

•Vi funderar på att bo på vägen, vilka är de bästa stoppen/boendena?

•Vilka upplevelser/områden är det ni anser att man inte får missa?

•Finns det några alternativ som ni anser ger en bättre naturupplevelse? Kanske med start vildmarksvägen med en sväng av mot Norge eller liknande?

Alla svar uppskattas!

Allt gott

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Det är lättvandrat hela vildmarksvägen, plan mark så att säga och således gott om tältplatser på vägbanan.

F.ö. så tror jag utsidan riktar sig till icke motoriserade aktiviteter så om det är husbilssemester ni ska på, tror jag ni är på fel forum. Cykelsemester får man dock skriva om, om det är det det handlar om.

Har ni husbil eller bil & tält ? Då kan man hitta en del ställen att stanna längs vägen. Stor Pplats vid Stekenjokk tex.

https://www.stromsund.se/7348.html
https://taktaltarna.se/blogs/nyheter-inspiration/stor-guide-till-vildmarksvagen

Sen finns boende och någon camping i orterna längs vägen. Kolla tex booking.com & hotels.com, eller googla.
Bra tips jag ska troligen gå i Börjefjell så bra karta med vägar och tips på var tanka och affärer.
Vart går vägen in mot parkeringsplatsen i Norge utanför Nationalparken.
Ps
Ts har ju varit aktiv före denna fråga om vägtips och camping,det kan ju vara en period i livet man inte vill ut och vandra av olika själ.

Tycker det är fint där, lite som fjällvandring med bil. Men kan vara en del folk så att många små parkeringsfickor längs vägen är upptagna, utom stora vid Stekenjokk. Finns ju även möjlighet till vandring och fiske runt omkring.

Har ni husbil eller bil & tält ? Då kan man hitta en del ställen att stanna längs vägen. Stor Pplats vid Stekenjokk tex.

https://www.stromsund.se/7348.html
https://taktaltarna.se/blogs/nyheter-inspiration/stor-guide-till-vildmarksvagen

Sen finns boende och någon camping i orterna längs vägen. Kolla tex booking.com & hotels.com, eller googla.

Camping finns tex i Saxnäs, Klimpfjäll (om den finns kvar ?), Fatmomake och förmodligen om det finns kvar i Stora Blåsjön och Jormvattnet.

Fatmomake var riktigt trevlig, finns/fanns även en billig naturcamp där ransarån rinner ut i Gikasjön.

Aktuellt

Vandra säkert i värmeböljan

Vandra säkert i värmeböljan
Sommarvandringar står på schemat för många, men värmen ökar risken för både vätskebrist och värmeslag. Med rätt planering kan du njuta av turen.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.
Tycker det är fint där, lite som fjällvandring med bil. Men kan vara en del folk så att många små parkeringsfickor längs vägen är upptagna, utom stora vid Stekenjokk. Finns ju även möjlighet till vandring och fiske runt omkring.
Numera är det dessutom stoppförbud längs en stor del av vägen,.

Såvitt jag minns finns det heller inga direkt avstickare från vildmarksvägen (om man kommer med motorfordon), och man kör igenom hela vägen ganska fort även om man stannar till på de ställen där det går att stanna.

Handlar det inte om att köra vildmarksvägen så är frågan lite grann varför man ens nämner vildmarksvägen, själva poängen med den är väl att man kan ta sig upp på fjället med bil. Vandrar man finns det betydligt mer intressanta leder än att vandra längs en bilväg :)

Låter som en härlig resa!

Bo gärna i stugor/camping längs vägen (t.ex. Vilhelmina och Stekenjokk-området).

Missa inte Stekenjokk och Trappstegsforsen.

Tips: vädret i fjällen kan ändras snabbt, så ta med varma kläder och ha lite extra marginal i planeringen – särskilt med barn.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.