tips Lunndörrsfjällen?

Tänkte vandra några dagar, uppemot en vecka, i Lunndörrsfjällen i månadsskiftet juli augusti. Jag har hittat väldigt lite på nätet om denna del av Jämtlandsfjällen. Nån som har några tips på färdvägar med eller länkar/litteratur med info?

/Helena
 
Lunndörrsfjällen

Ett måste är Storådörren. När man ser den så inser man vilken bluff Lapporten är.
En veckovandring i Lunndörrsfjällen blir ju en hel del fream och tillbaka, men du kommer att ha sett området ordentligt. Ta en tur förbi dörrsjön som jag tycker ligger fint, och sen vidare norrut mot Anaris.

På min hemsida har jag en del från mina vandringar i området (http://skeppsbron.prohunt.se/christian)
 
Hej.
Jag antar att lättaste vägen till Lunndörren är från Vålådalens fjällstation vilken man når via tåg från Stockholm typ 7:25 och sedan taxi eller länstrafikens buss från Undersåker. Bussen är framme i 17:10, tror jag. Sedan går man genom skogen till Lunndörrstugorna. 15 km tror jag. Ganska tråkig vandring.
Det finns inga leder i Lunndörrsfjällen vad jag vet utan man får finna sina egna vägar.

Man kan ju även trippa ner till Helags som bjuder på lite häftigare berg, eller Gåsen.

Fördelen med dessa turer är att de är ledade och frekvent besökta och ger därmed ensamvandrare viss trygghet om olyckan skulle vara framme.

Det var lite tips och råd.
 
Tossåsen

Kommer man med bil är Tossåsen, döreifrån, bästa vägen in. Det finns markerade leder genom själva Lunndörren och förbi Dörrsjön.
Även till Anaris är det markerad led.
 
Tack!

Kul att få lite svar på frågorna! Vi tänkte använda Tossåsen som utgångspunkt och ställa bil där. Att det finns markerad led genom Lunndörren har jag sett men den upp mot Dörrsjön är en skoterled vad jag minns från kartan... funkar den på sommaren också?

Om semesterdagarna räcker tänkte vi kanske åka till Höglekardalen eller Gräftåvallen och ta en sväng i Oviksfjällen också. Någon som har några matnyttiga tips på det området vad gäller färdvägar och sånt? Där finns ju också lite leder, men utöver dem?

/Helena
 
Dörrsjön

Den var en sommarled förut, och fungerade bra. Efter vindskyddet håller man höger runt sjön och vidare norrut. Mycket lättgått.
 
Småtips

Hej!
Om Du ska börja i Tossåsen och vill ha upp emot en veckas vandring föreslår jag att du inte går direkt upp till Dörrsjön. Sista biten längs leden är väldigt stenig och tråkig att gå. Gör istället ett besök på det lilla men vackra Finnsjöfjället, ca en mil NÖ om Tossåsen (stig nästan hela vägen). Gå sedan mot Dörrsjön genom att runda Skumpe och Tjallerejappe åt höger (ingen stig här, men lättorienterat ändå).
Jag har tyvärr aldrig varit i norra delarna av Anaris, så jag vet inte hur det ser ut där. Däremot vill jag tipsa om den extremt vackra dalen NV om Dörrsjön ner mot Lundörren! Själva Lundörren (och även Storådörren som det tipsats om tidigare) kommer att ge dig hisnande upplevelser.
Ha så kul!
 
okända fjäll

I Tore Abrahamssons bok "Okända fjäll" finns det ett kapitel om Lunndörsfjällen. Själv tänkte jag vid samma tid vandra i ett annat "okänt" fjäll i Jämtland som finns omskrivet i samma bok, nämligen Bunnerfjällen.

mvh

Bosse
 
Dörrsjön Storådörren

Håller med om att Storådörren är "häftig" det känns som om man kom mycket långt bort på något sätt.
Även runt Dörrsjön norr om Tossåsen är det kargt och fint. Jag har gått från Vålådalen genom Lunndörren och sen norrut genom Storådörren. Men det går utmårkt att starta i Tossåsen, som jag gjorde när jag var upp till Dörrsjön
Mvh Anders S
 
Fiske i Lunndörrsfjällen

Ska röra mig i Lunndörrsfjällen i mitten av Augusti och undrar hur det är med fisket. Vill gärna kombinera fisket med vandringen och har tänkt starta från Tossåsen. Någon som har provat Dörrsjön, Lunndörrstjärnarna eller kanske tjärnarna/åarna borta vid Lunndörrsstugorna??
 
Några år senare, men nästan samma fråga

några... år senare, men ändå. Är det fiskeförbud i lunndörrstjärnarna?
De finns iallafall inte med på upplåtna vatten över tossåsens sameby. Hade planerat att gå från tossåsen i mitten av juli, tälta någonstans omkring lunndörrstjärnarna, för att sedan gå dagsturer till dörrarna mm.

Men nu kanske våra planer grusas, kan ju inte ha lägret, vid en tjärn med fiskeförbud. Eller äger ej samebyn dessa???

Någon med tips om bra fiskevatten i krokarna runt lunndörren?

Micke
 
Re: Några år senare, men nästan samma fråga

Micke79; sa:
några... år senare, men ändå. Är det fiskeförbud i lunndörrstjärnarna?
De finns iallafall inte med på upplåtna vatten över tossåsens sameby. Hade planerat att gå från tossåsen i mitten av juli, tälta någonstans omkring lunndörrstjärnarna, för att sedan gå dagsturer till dörrarna mm.

Men nu kanske våra planer grusas, kan ju inte ha lägret, vid en tjärn med fiskeförbud. Eller äger ej samebyn dessa???

Någon med tips om bra fiskevatten i krokarna runt lunndörren?

Micke

Ja det är förbud. Det finns ett lokalt kort men jag tror inte att det täcker så långt upp. Skall du ha bra vatten måste du oftas gå längre än så. Samerna nätar ju också så jag skulle aldrig fiska i närheten av en sameby. Sen skyller de på minken när fisken är slut.

Dörrsjön hyste grov röding en gång i tiden. Skulle inte förvåna mig om alla muppar till skoteråkare åker upp och kaggiskar nuförtiden så sjön är säkert förstörd. Men någon bumling finns säker kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Rudholm Tälta i Arjeplogtrakten, tips? Fjällvandring 7
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
Karolina86 Tips! Fjällvandring 8
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...