Tips inför kängköp

Hallå där ute!

Jag skall inhandla ett par kängor och har stött på patrull! Vad är då bättre än att fråga utsidan om råd :)

Användningsområde är vandring av olika grad, korta som långa. Främst anmarsch till klippor då klättring är en passion.
Kängan bör vara stabil och bekväm och det är en stor fördel om man kan använda någon form av stegjärn. Lättare alpina turer ligger i planeringen.

Jag har tittat runt lite på nätet och i irl-butiker men inte blivit sådär väldigt mycket klokare.
De skor som det lutar mest åt nu är Bestard futura K http://www.addnature.com/product.as...URAK&mscssid=D5F7GT1L5J2U9PX3JEBAMDMRNA79D1Q2
Förutsatt att de passar..

Tips för och emot samt andra förslag mottages gladeligen!
-beorn

beorn; sa:
Hallå där ute!

Jag skall inhandla ett par kängor och har stött på patrull! Vad är då bättre än att fråga utsidan om råd :)

Användningsområde är vandring av olika grad, korta som långa. Främst anmarsch till klippor då klättring är en passion.
Kängan bör vara stabil och bekväm och det är en stor fördel om man kan använda någon form av stegjärn. Lättare alpina turer ligger i planeringen.

Jag har tittat runt lite på nätet och i irl-butiker men inte blivit sådär väldigt mycket klokare.
De skor som det lutar mest åt nu är Bestard futura K http://www.addnature.com/product.as...URAK&mscssid=D5F7GT1L5J2U9PX3JEBAMDMRNA79D1Q2
Förutsatt att de passar..

Tips för och emot samt andra förslag mottages gladeligen!
-beorn

Jag har använt Kayland Multitraction under ett år nu. De är av typen lättare bergskängor, utan spår vid tårna men med klack i hälen för semiautomatiska stegjärn. De fick bra kritik för något år sedan, bl a. i Rock & Ice, http://www.rockandice.com/gear/123/gear.123.html.

Edit: Kanske kan tillägga att jag gillar dessa kängor skarpt. Har använt dem till fjällvandringar och klättring, de funkar kanonbra på stenigt underlag. De är dock svåra att få tag på i Sverige.

/P
[Ändrat av Tinydoh 2005-12-20 kl 22:33]

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Bestard

Hej!

Har nyligen införskaffat ett par Bestardkängor, som jag så här långt är mycket nöjd med. Vill dock varna för att deras läster är ganska smala, så prova helst skorna innan du slår till. Jag har smala fötter, men mina Bestardkängor är nästan på gränsen vad gäller bredden. Dock ska Futura K finnas i en speciell version för oss nordbor, med extrabred läst. Kan alltså vara värt att kolla upp.

Materialconsult i Sundsvall är mycket hjälpsamma om man ringer dem. Om du är osäker på din storlek är alltså mitt tips att ringa dem.

Hmm.. kan inte hitta återförsäljare i sverige.. Priset är dessutom i högsta laget..$299!
Glömde kanske att nämna det, men priset skall ligga runt 2000 papp. Den gränsen kan tänjas lite.

-b

beorn; sa:
Hmm.. kan inte hitta återförsäljare i sverige.. Priset är dessutom i högsta laget..$299!
Om det är Kayland du syftar på så har Fjällsport i Göteborg börjat sälja Kayland. Är det tillräckligt nära för dig? I Göteborg finns ju även en Bestardåterförsäljare... :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips