Tips för övernattningstur och dagsturer med småbarn i Abiskotrakten

Jag har nu äntligen lyckats boka in familjen på en vecka i fjällen. Det blir 6 dagar i Abisko i Juli. Vi kommer att vara två familjer med sammanlagt fyra barn i åldrarna 1, 3 och 5. Vi kommer mest att göra dagsturer med småbarnen. Eftersom jag nu inköpt en massa lättviktsutrustning skulle det dock vara kul att göra en eller två övernattningsturer utan barn. Tanken är då att vi sticker iväg en bit under eftermiddagen och sedan övernattar på fjället för att sedan komma tillbaka till turiststationen på förmiddagen.

Finns det måhända någon som har lite bra tips på dagsturer med barnen och /eller en trevlig övernattningtur? Det skulle vara kul att reka lite på kartan innan vi åker upp.

Senast ändrad:
Kärkevagge med barn på en dag, möjligt? Njutbart?

Kärkevagge tycks alla nämna. Tror ni det är möjligt att gå så långt med alla barn? 1st 1-åring, 2st 3-åringar och en 5-åring. 1-åringen i bärsäck , 3-åringarna på axlarna stundtals och 5-åringen gåendes. Jag undrar om det inte blir lite för långt att gå ända till sjön och tillbaka på en dag.
Vi är en vuxen per barn. Kanske är det en schysst tur även om man går bara halva vägen?

Det blir nog lite för häftigt för barnen att gå fram och tillbaka. Tyvärr är första biten, den värsta, dvs rätt så brant uppför i ca: 1,5 km. Så jag skulle nog inte rekommendera att ens gå halvvägs med barnen. Som övernattningstur utan barn rekommenderar jag absolut denna tur.

Med barnen föreslår jag hellre en tur upp efter abiskojokkens canyon.
Ni kan också välja att gå leden mot Låktatjåkka från Björkliden. Då får Ni lite fjällkänsla utan att det behöver vara allt för ansträngande. En tur och retur till Låktatjåkka med övernattning är inte heller helt fel utan barn.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips