Tips för nybörjare?

Sitter just nu och funderar på antingen Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikkaluokta via Kebnekaise...hur är dessa i förhållande till varandra? Hur skiljer sig miljön åt mellan dessa två?

Tack för ert tålamod :)

Sitter just nu och funderar på antingen Jämtlandstriangeln eller Kungsleden Abisko-Nikkaluokta via Kebnekaise...hur är dessa i förhållande till varandra? Hur skiljer sig miljön åt mellan dessa två?

Tack för ert tålamod :)

Personligen upplevde jag sträckan Keb till Nikka som en dryg transportsträcka - jag har dock endast varit där vintertid. Jämtlandstriangeln fann jag mer varierande och underhållande. Kring Sylarnas fjällstation finns det en hel del roligt att se och göra. Fler valmöjligheter, i mitt tycke - särskilt som nybörjare med ny utrustning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Man behöver ju inte strikt hålla sig till kungsleden hela vägen mellan Abisko och Nikkaluokta heller, och ändå gå mellan stugor och på markerad led hela vägen. Att från Alesjaure vika av och gå leden ned till Vistas, och sedan gå till Nallo och sedan ned på kungsleden igen vid Sälka är en väldigt fin tur och kan rekommenderas varmt. Min första fjälltur gick i de trakterna.

Nallo har också ett flertal fina dagsturer. Det kan förresten vara ett bra generellt tips oavsett vart du har tänkt dig, att inte bara gå A -> B -> C, utan att gärna ta lite tid på sig, vara på ett ställe någon dag, gå dagsturer med lätt packning innan man går vidare. Man missar väldigt mycket om man bara går som på räls. Om man nu åker såpass långt för att vandra och se lite så bör man ju se till att man får ut mesta möjliga behållning av det, tycker jag nog.

Personligen upplevde jag sträckan Keb till Nikka som en dryg transportsträcka - jag har dock endast varit där vintertid. Jämtlandstriangeln fann jag mer varierande och underhållande. Kring Sylarnas fjällstation finns det en hel del roligt att se och göra. Fler valmöjligheter, i mitt tycke - särskilt som nybörjare med ny utrustning.

Du ska ha jättestort tack! Det blir Jämtlandstriangeln i augusti.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips