Tips för ny kajak

Hej!
Jag och min familj är vana havskajakpaddlare. Vi har haft en dubbel och en enkel. Nu när barnet blivit stor och ibland väljer att inte följa med så vill vi ha två enkelkajaker istället. Dvs vi har en dubbel Point 65 (även kallad bussen i vår familj) och en enkel Point 65. Jag (kvinnan i familjen) älskar "min" Point 65. Maken tycker också om den, men tycker att sittbrunnen är lite trång. Vi brukar vara ute 2-4 dagar (lika många nätter). Vilken kajak ska vi satsa på? Det finns ju så många!
Önskemål:
- glasfiber
- roder
- gott om förvaringsplats
- onödigt med fikaluckor (men givetvis ok om det är det enda som "drar ner" omdömet)
- större sittbrunn än Point 65
- får inte kosta alltför mycket (20 000 max, helst mindre)
tacksam för hjälp
/sjögurkan

Ja du....dina krav är ganska allmäna och det finns många kayaker som kan uppfylla dom!

Var bor ni? Jag föreslår att ni tar er till en eller ett par uthyrare och provar några olika kayaker för att s.a.s. känna er fram. Det kan vara dels rent kommersiella uthyrare, dels t.ex. Friluftsfrämjandet där ganska många lokalavdelningar har kayaker och hjälpsamma ledare att tillgå. Om ni är i Stockholm nästa helg ordnas kayakdagar vid Sjöhistiska Museet, där kan man titta på många kayaker och kanske också provpaddla.

Alternativt, titta efter begagnade kayaker på Utsidan, Blocket, Tradera och se om någon är till salu inom rimligt avstånd. Om den verkar ok, köp den, om ni sedan inte gillar den är det bara att sälja den vidare och försöka igen.

Själv har jag genom åren ägt en Nordkapp (liten sittbrunn, rank), en Artisan (rymlig, stor sittbrunn, stabil, snabb) och har nu en Skim Distance (lite trängre sittbrunn, antingen gillar man den eller så gör man det inte). En begagnad Artisan kanske kan vara något för er?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ytterligare ett tips att testa kajaker är den 6juni på Kajak&Testcentrum i Ljungskile!
Där finns 70kajaker i 50 olika modeller!
Även Göteborg den 24maj vid Fiskekyrkan har mässa/provpaddling!

/Janne

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips