Tips för löpning

Hej, allihop!
Jag slutade springa för ungefär två år sedan (hade en knäskada).
Nu vill jag börja träna igen.
Innan dess var min vanliga rutin fyra löppass i veckan, på olika distanser.
Vad är det bästa sättet att börja efter en lång vila?
 
+1 På ovanstående råd.

Beroende på vad för knäskada du hade kan det vara en bra idé att prata med en fysio som kan bedöma om du behöver kompletterande övningar för knästabilitet. Förresten, styrketräning för stabiliserande muskulatur är aldrig en dålig idé.
 
Lugnt och försiktigt är bra.
Jag skulle råda dig till att först och främst ta reda på om det är någonting som begränsar dig nu, och se om du kan hantera det i första hand. Det kan vara rörlighet eller styrka.
Du kan prova att springa en liten stund och känna efter hur det känns...med fokus på en liten stund. Lugnt och stilla löpning. Min erfarenhet av löpning är att man ganska lätt ökar sin löpdos, och då kommer skadan som ett brev på posten (dålig liknelse när brevutdelningen är varannan dag (fy, den var dålig)).
Sätt upp ett mål, till exempel att klara av en viss sträcka inom en viss tid. Sedan trappa upp löpningen enligt planen, dvs max 10 % ökning av löpdosen per vecka. Hellre långsam ökning än en snabb. Har man tränat mycket tidigare så ska man inte räkna med att komma tillbaka till den träningsmängden förrän efter ganska lång tids tränande.
Musklerna blir starkare bra mycket snabbare än vad senor och muskelfästen blir starkare, så är man inte noga med att öka dosen sakta kommer skadan troligen efter en viss tid (då man känner att det går finfint att springa).

Våga känna efter och lyssna på kroppen.

Rörlighets- och styrkeövningar är aldrig fel. Googla på rörlighetsövningar för löpare. Finns mycket på nätet.

Lycka till.
 
Hellre kort och ofta än långt och sällan. Sikta på 3-4 ggr i veckan, börja med 2-4 km i lungt tempo. Mixa gång löpning om det behövs. Jogga bara första halvåret. Sen kan du börja träna på riktigt.
10% ökning per vecka funkar nog i början, men innebär ganska snart en alldeles för stor ökning av träningsbelastningen. Den tumregeln kan man glömma efter första månaderna.
 
Haft problem med knä och ländrygg vid löpning under många år, känns helt ok i början av löpturen, men sedan smyger kommer det alltid en smygande känsla djupt inne i sätet och ländrygg, Oftast väldigt stel dagen efter i de regioner.
Testat allt möjligt, som sjukgymnastik, naprapat, kiropraktor, osteopat, akupunktur etc etc..
Till för 2 månader sedan då jag upptäckte postural träning, en metod som aktiverar bla aktiverar dina hållningsmuskler, samt går igenom hela kroppen och aktiverar de muskler som inte är aktiva..
Nu har jag tränat i 4 veckor, med ett skräddarsytt träningsprogram. är helt symtomfri, kan springa 3-4 Mil utan att få ont, samt att mitt löpsteg blivit extremt mycket bättre och löpekonomiskt..
Känns som jag flyger fram
smile2.gif
..
Jag gick till Växjö posturalklinik.
Trevlig helg!!
 
Jag skulle vilja säga att du bör ha en plan, men den ska vara rimlig. Säg att du exempelvis vill springa 1-2 ggr per vecka så är det bättre än att du vill spring 1-2 mil per vecka. Jag anser att det är bättre att faktiskt röra på sig, fast lite kortare och i lugnt tempo, än att tro att man ska springa maraton om 6 månader. För då kommer skadorna som ett brev på posten. Att ha ett antalsmål gör att du kommer planera in dina löprundor, och då blir de också av. En del gillar runstreak, men för mig och förmodligen många andra är det svårt att hinna springa varje dag. De flesta klarar dock 1-3 ggr per vecka. Gör sedan en månadsutvärdering över om du ska ändra antal gånger eller distans. Som du säkert vet går utvecklingen ofta väldigt fort i början, så det är viktigt att hålla tillbaka lite och inte utmana sig för hårt.
 
Jag har gått med stavar i kupperad terräng sista 2 åren nästan en gång i veckan då 2-4 h ber tid ibl tyvärr på hösten med 1/2 tid med pannlampa och(fick anv gps på tel sista gång när gått lite vilse annars markerad led där vissa MTB gäng sätter upp reflexer och då med lampa lätt välja detta när markeingen ej syns därav gått fel) även cyklat 2-3 mil i veckan istf bil och kollektivtrafik.
Men som tid nämnts kolla med en fysio på ett välrenomerat bolag ev lite extra långt bort för att få en bra.
En anl till ej springer än som tid är att underhållet på löpspår i princip upphört iaf i GBG skatås och grusvägar bilvit brandvägar som tid var lite lösa.
Och om du känner lite av gamla skada så ta det lungt direkt och vänta ett tag tills det blivit bättre.
Tex så är mina benhinnor hela tiden på gränsen till att ge symtom men hålls i ´shack´med mjuka skor/kängor även i skogen och med stötupptagande inner sulor eller hälinlägg i gel så kan du anv skodon lite längre innan de hamnar i förådet.
Anv gärna en träningsklocka och tränings dagbok och jfr med tidigare år samt ev andras eller som du tar med till fysio för bedömning.det är lätt att tro att man kan sin kropp men i bland kan någon som har erf från andras skador komma med råd.
Viktigast att ej sluta helt med träning tex kan man ofta cykla hemma på en träningscykel när man har ont av att gå/springa (jag har en gång cyklat 5 mil på en men nu endast några minuter i taget men som vid löpning litt lätt i början sedan lite hårdare och sedan lätt igen före man slutar).
Forsätt träna övriga kroppen som ej är skadad.
Anv neoprenskydd eller bandage eller tex en skrotad tröja med 2 fållar med resor om ryggen med öppet fram.
Vissa anv masagerullar med olika struktur och massage ´pistol´eller elektrisk stimulering.
 
Hej, allihop!
Jag slutade springa för ungefär två år sedan (hade en knäskada).
Nu vill jag börja träna igen.
Innan dess var min vanliga rutin fyra löppass i veckan, på olika distanser.
Vad är det bästa sättet att börja efter en lång vila?
Undvik asfalt och köpa eller göra av liggunderlag hälinlägg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR Liten camelbak för löpning, tips mottages Löpning 6
lipfip Terränglöpning nära Stockholm – tips på fina löpturer Löpning 8
AliceR Tips för att toppa löparformen inför sommaren Löpning 6
Kogoyo Tips på led 15-25 km, västra götaland Löpning 11
froilan Tips på resmål för löpare/joggare sökes. Löpning 2
Boose Skaljacka för löpning (längre pass) Löpning 8
Andrea1 Löpning på markerad vinterled Löpning 7
leobrandels Träningsplan löpning Löpning 8
duracellkanin Andningstekniker under löpning? Löpning 9
erolwi Snöskor för löpning? Löpning 19
camoscio Mindre träning, mer löpning? Löpning 6
camoscio Rörlighet för löpning Löpning 3
snuffle Problem med vaden vid löpning Löpning 8
empans Skor för löpning på asfalt? Löpning 5
Crimper Vettig ryggsäck för löpning Löpning 5
awesome Löpning igenom Europa. Löpning 2
sneglen33 Hjälp med upplägg av 7x1h utbildning i löpning Löpning 1
havsoring Löpning runt Ystad Löpning 2
UndrandeEn Ny på Löpning Löpning 14
thegedd Löpning med skottkärra......... Löpning 0
brigas pannlyse för löpning Löpning 12
Jerry Olsson Löpning Turkiet i augusti Löpning 0
Nolpan Löpning vid lätt snuva? Löpning 6
flindra Löpning - om att komma igång Löpning 7
dangermouse Skillnad mellan löpband och vanlig löpning Löpning 80

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.