Tips för löpning

Hej, allihop!
Jag slutade springa för ungefär två år sedan (hade en knäskada).
Nu vill jag börja träna igen.
Innan dess var min vanliga rutin fyra löppass i veckan, på olika distanser.
Vad är det bästa sättet att börja efter en lång vila?
 
+1 På ovanstående råd.

Beroende på vad för knäskada du hade kan det vara en bra idé att prata med en fysio som kan bedöma om du behöver kompletterande övningar för knästabilitet. Förresten, styrketräning för stabiliserande muskulatur är aldrig en dålig idé.
 
Lugnt och försiktigt är bra.
Jag skulle råda dig till att först och främst ta reda på om det är någonting som begränsar dig nu, och se om du kan hantera det i första hand. Det kan vara rörlighet eller styrka.
Du kan prova att springa en liten stund och känna efter hur det känns...med fokus på en liten stund. Lugnt och stilla löpning. Min erfarenhet av löpning är att man ganska lätt ökar sin löpdos, och då kommer skadan som ett brev på posten (dålig liknelse när brevutdelningen är varannan dag (fy, den var dålig)).
Sätt upp ett mål, till exempel att klara av en viss sträcka inom en viss tid. Sedan trappa upp löpningen enligt planen, dvs max 10 % ökning av löpdosen per vecka. Hellre långsam ökning än en snabb. Har man tränat mycket tidigare så ska man inte räkna med att komma tillbaka till den träningsmängden förrän efter ganska lång tids tränande.
Musklerna blir starkare bra mycket snabbare än vad senor och muskelfästen blir starkare, så är man inte noga med att öka dosen sakta kommer skadan troligen efter en viss tid (då man känner att det går finfint att springa).

Våga känna efter och lyssna på kroppen.

Rörlighets- och styrkeövningar är aldrig fel. Googla på rörlighetsövningar för löpare. Finns mycket på nätet.

Lycka till.
 
Hellre kort och ofta än långt och sällan. Sikta på 3-4 ggr i veckan, börja med 2-4 km i lungt tempo. Mixa gång löpning om det behövs. Jogga bara första halvåret. Sen kan du börja träna på riktigt.
10% ökning per vecka funkar nog i början, men innebär ganska snart en alldeles för stor ökning av träningsbelastningen. Den tumregeln kan man glömma efter första månaderna.
 

Liknande trådar