Tips för lagning av kläder, tält, utrustning

Vill bara dela med mig av en erfarenhet... Jag har barn, och trots att han är snart 7 år så är ett konstant problem att hans byxor alltid har hål på knäna, nya eller gamla spelar ingen roll, så jag hittade en sorts påstrykningsbara lappar på [raderat av admin] och provade dem,. fungerade kanonbra och höll i tvätt efter tvätt. Vid en försenad order skickade de med några extra lappar i olika material o färger som kompensation för fördröjningen, och dem har jag nu använt för att laga tält och en gammal fjällrävenjacka som jag verkligen gillar, men som fått hål på armbågar.
Håller hur bra som helst, inte en tillstymmelse till fransningar eller att de skulle börja släppa. I och för sig ingen överaskning att det håller på friluftsprylarna om det håller för en 7-åring varje dag.. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Märkligt att alla deras produkter har en oval form. Det måste bli mycket spill av materialet till ingen nytta. Varför inte sälja rektangulära bitar av materialet och låta kunden själv klippa till rätt storlek och form? Mer ekonomiskt och miljövänligt.

Goretex - nja...

Goretex är nog svårt att laga med bomull, och alla deras lagningslappar är ju i bomull, tror jag...
Dessutom blir det ju varmt av strykjärnet, säkert varmare än vad som är hälsosamt för plagget.

Vad jag däremot provat är att laga G1000 material med deras lapp, och sedan impregnerat båda byxan och lappen med spray, det blev klockrent, både snyggt och hållbart!

Det finns kommersiella G-tex lagningskit. Sen finns det certifierade lagare. M h t basmaterialet gäller det att göra helt rätt, annars blir det inte snyggt, eller inte tätt, eller bådeoch.
Fackhandeln brukar hålla reda på var det finn skräddare som är certifierade. Min erfarenhet från två dylika, med totalt 3 reparationer är god. Priset var mycket rimligt.

Märkligt att alla deras produkter har en oval form. Det måste bli mycket spill av materialet till ingen nytta. Varför inte sälja rektangulära bitar av materialet och låta kunden själv klippa till rätt storlek och form? Mer ekonomiskt och miljövänligt.

De flesta hål i kläder blir revor, d.v.s. avlånga. En lapp med hörn lossnar oftast först i hörnen.

Med de två sakerna i beaktande så blir antagligen en oval lapp det vettigaste.

De flesta hål i kläder blir revor, d.v.s. avlånga. En lapp med hörn lossnar oftast först i hörnen.

Med de två sakerna i beaktande så blir antagligen en oval lapp det vettigaste.

Ah, det tänkte jag inte på. Jag håller med till fullo att lagningar som oftast börjar att lossna i hörnen. Jag tänkte dock mer på att tillverkaren/leverantören får onödigt mycket spill av materialet när de gör ovala istället för rektangulära lagningsbitar.

Så rent ekonomiskt och miljövänligt tycker jag att det skulle vara bättre att sälja rektangulära bitar och sedan informera kunden om att runda till hörnen i lämpligt format. Men då försvinner säkert vinsten i form av att informera kunden av detta tips ;-)

Ah, det tänkte jag inte på. Jag håller med till fullo att lagningar som oftast börjar att lossna i hörnen. Jag tänkte dock mer på att tillverkaren/leverantören får onödigt mycket spill av materialet när de gör ovala istället för rektangulära lagningsbitar.

Så rent ekonomiskt och miljövänligt tycker jag att det skulle vara bättre att sälja rektangulära bitar och sedan informera kunden om att runda till hörnen i lämpligt format. Men då försvinner säkert vinsten i form av att informera kunden av detta tips ;-)

Men då flyttar man ju bara "Spill" problemet till kunderna, bättre att tillverkaren/leverantören tar hand om "Spillet" och deponerar det på rätt ställe...

Framförallt blir det ju mer krångel för kunden. Med färdiga lappar är det bara "stryka fast och sen är det klart". Inget klippande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips