Tips för längre vandring i Sarek

Borde man köpa en plb? 🙂
i så fall vilken? Hittat en plb Jotron sa20
Jag tänker så här:
- Går man ensam?
Ingen kan kalla på hjälp även om man har en plb, om man tjångar i huvudet och tuppar av.
Om man är vid medvetande kan man kalla på hjälp.

- Går man tillsammans med någon annan?
Någon kan kalla på hjälp om man har en plb, om man tjångar i huvidet och tuppar av. Eller så kan "någon" hjälpa till på olika sätt, och larma.

För mig är en plb både för att larma och för att skicka ett meddelande hem att "jag har vandrat klart för idag".

Behöver man en plb?
Den tar inte bort riskerna med en vandring, men...jag kan kommunicera om det behövs. Kan även få väderprognoser...

Jag har en Garmin InReach 2 Mini i alla fall.

Lantmäteriets kartor i Rapadalen är inte de bästa. Var många diffar då vi jämförde förra året.

Lantmäteriets kartor i Rapadalen är inte de bästa. Var många diffar då vi jämförde förra året.
När jag planerar en vandring vill jag veta om jag behöver ta mig över ett vattendrag via en bro, eller om jag behöver vada. Det är en viktig faktor att ta hänsyn till.
När kompisen och jag var till Muddus nationalpark så tog vi oss över Muttossjåhkå genom att simma över den med ryggsäckarna i sopsäck efter oss, fastsatta i rep. Då kunde vi fortsätta vandringen enligt plan. Vi hade testat detta med ryggsäck på hemmaplan, så vi visste att det funkade.
Ekvidistansen på kartan var fem meter, och vi visste inte om vi kunde följa åsen hela vägen. Det blev ett äventyr, där det fanns en osäkerheter.
Nu gick allt bra, och hela vandringen var lång och lyckad. Start i Gällivare och avslut i Saltoluokta.

Det jag egentligen vill säga med detta är att man kan planera hemma, och ha en reservplan om det inte ser ut som på kartan när man väl är på plats. Ju mer erfaren man blir, desto bättre kan man bedöma en karta.

Calazo har fina kartor för Rapadalen, högupplösta.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
När jag planerar en vandring vill jag veta om jag behöver ta mig över ett vattendrag via en bro, eller om jag behöver vada. Det är en viktig faktor att ta hänsyn till.
När kompisen och jag var till Muddus nationalpark så tog vi oss över Muttossjåhkå genom att simma över den med ryggsäckarna i sopsäck efter oss, fastsatta i rep. Då kunde vi fortsätta vandringen enligt plan. Vi hade testat detta med ryggsäck på hemmaplan, så vi visste att det funkade.
Ekvidistansen på kartan var fem meter, och vi visste inte om vi kunde följa åsen hela vägen. Det blev ett äventyr, där det fanns en osäkerheter.
Nu gick allt bra, och hela vandringen var lång och lyckad. Start i Gällivare och avslut i Saltoluokta.

Det jag egentligen vill säga med detta är att man kan planera hemma, och ha en reservplan om det inte ser ut som på kartan när man väl är på plats. Ju mer erfaren man blir, desto bättre kan man bedöma en karta.

Calazo har fina kartor för Rapadalen, högupplösta.
Hur lång tid tog den vandringen?

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.