Tips för att öka marschtakten.

Jag ligger inne som Jägare på K3, vilket innebär många, långa och tunga marscher. Vi går oftast hela plutonen (ca 30 man) och då gäller det att hålla takten. Detta har jag rätt svårt för, till viss del beror det antagligen på att jag är kortare (170) och har kortare ben än medlet.

Det hela känns rätt konstigt, jag kan inte svara på varför jag inte kan gå fortare. Jag känner inga direkta påfrestningar / begränsningar pga muskler eller kondition. Jag får mer en känsla av att "det inte går" att öka takten.

Vore tacksam för alla tips jag kan få angående detta.

Misstänker helt enkelt korta ben

Jag märkte själv av detta problem vid en snabbmarsch. Jag löste det med att jogga till täten och sedan låta plutonen pinna på tills jag var sist igen.

Vi kortisar kan antagligen svänga våra ben något snabbare än de långa drasuterna. Men frågan är om det är tillräckligt för att kompensera den längre steglängden de har vid forcerad marsch.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Misstänker helt enkelt korta ben

Duracellkaninen; sa:
...
Vi kortisar kan antagligen svänga våra ben något snabbare än de långa drasuterna. Men frågan är om det är tillräckligt för att kompensera den längre steglängden de har vid forcerad marsch.

Jepp, korta ben har en högre egenfrekvens jämfört med långa, därför tar personer med korta ben oftast kortare men snabbare steg!
(Läste nytt om sånt i fysiken i skolan..) :)

Själv hör jag till den lyckliga (?) skaran med flaggstångsben.
Tyvärr vet jag ingen bra lösning... de korta människor som jag känner (runt 155-160 cm) tar lite över tre steg när jag tar två. :)

sebr0ck; sa:
Jag ligger inne som Jägare på K3, vilket innebär många, långa och tunga marscher. Vi går oftast hela plutonen (ca 30 man) och då gäller det att hålla takten. Detta har jag rätt svårt för, till viss del beror det antagligen på att jag är kortare (170) och har kortare ben än medlet.

Det hela känns rätt konstigt, jag kan inte svara på varför jag inte kan gå fortare. Jag känner inga direkta påfrestningar / begränsningar pga muskler eller kondition. Jag får mer en känsla av att "det inte går" att öka takten.

Vore tacksam för alla tips jag kan få angående detta.
Säg till din plutonchef att det är osmart att hålla en takt alla inte kan hålla. Det straffar sig i längden. Hur mycket sträcka vinner han på det under en dagsmarch? Det måste vara viktigare att alla är stridsdugliga när det gäller, men det är väl inget han funderar på i fredstid, det skall väl vara lite macho.

Hans

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips