Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält?

Har ett Exped Synmat uppblåsbart liggunderlag.
När jag tältar blir det ett gnekande oljud mellan tältbotten och liggunderlag vid minska rörelse.
Har ni några tips för att dämpa/minska ljudet?
Funderat på att offra en sovsäcksliner och dra runt liggunderlaget (men tältar för sällan för att komma ihåg det till nästa gång ha ha)?

Jag har expeeds egna stolsöverdrag runt liggunderlaget (downmat 9 XP LW) , även då jag sover på det. Då skyddar jag mot punktering och får dessutom med mej en skön stol (nästa fotölj) och låter det sitta på även då jag packar ner i förvaringspåsen. Tömmer man ut luften väl så går det ner hopprullat i orginalpåsen.
Har inte reagerat på några ljud då jag sover så, men är nog å andra sidan inte så känsligt för just dessa lud, det brukar låta i naturen ändå, t ex djur, vind och annat. Hjälper annars öronproppar att sova med?

Sov gott!

/Patrik

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Späd ut byggsilikon med ren bensin så att det blir lagom trögflytande, dutta det på undersidan liggunderlaget med en ca. 20 cm avstånd, låt torka. Hjälper mot oljud eller om liggunderlaget glider lätt mot tältgolvet.

Späd ut byggsilikon med ren bensin så att det blir lagom trögflytande, dutta det på undersidan liggunderlaget med en ca. 20 cm avstånd, låt torka. Hjälper mot oljud eller om liggunderlaget glider lätt mot tältgolvet.

Altenativ till byggsilikon är Rubberfix. En tub räcker långt och är i vilket fall som helst bra att ha hemma.

Jag har också Exped Synmat liggunderlag och har aldrig vad jag kan komma ihåg reagerat eller noterat något oljud? Kan tältgolvet ha betydelse?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips