Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU

Hej

Sitter och funderar över vilka tillverkare av friluftsgrejor samt kläder som tillverkas inom både Sverige och EU. Vill främst stödja företag som inte massproducerar från Asien. Äger grejor av Fjällräven, Haglöfs mfl som är gjorda i Asien, inget dåligt sagt om kvaliteten på grejorna men ni förstår vad jag menar. :)
Köpte nyligen en jacka från Houdini som syr sitt i Estland.

Dela med er av de företag ni känner till mer som tillverkar inom Sverige och EU.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Woolpower gör alla sina grejer i Östersund, vad jag förstått.

Lundhags gör en del av sina skor (gissar att det är de klassiska kängorna) i Järpen.

Aclima har sin tillverkning i Estland (tror jag att det stod i Naturkompaniets kundtidning).

Tilak tillverkar sina grejer i Tjeckien.

Hilltrek har sin tillverkning i Skottland. Fast det är ju snart inte EU längre.

Lundhags gör en del av sina skor (gissar att det är de klassiska kängorna) i Järpen.
Enligt uppgifter på detta forum bara måttbeställda skor som görs i Järpen.
Så kan det vara.
Enligt uppgift på Lundhags websida är minst två modeller svenskproducerad:
Forest II
och
Anniversary 85 men den kan man ju nästan se tilsammans med måttbeställda skor.

Henning

VKV gör sina kajaker och paddlar i Västervik.

Trangia i Trångsviken Jämtland. Skyllermarks gör skridskor i Skarpnäck.

Thure

Lundhags flesta kängor tillverkas i Portugal enligt hemsidan. Det är nog lättare att hitta utbildade skomakare där än i Sverige. Skridskorna verkade åtminstone för ett decennium sen tillverkas i Järpen.

I Hagfors finns Micklagård som syr friluftskläder i vadmal. Deras gulliga produktion skildras ingående på deras Instagram.

På naturkompaniet kan man köpa underställ och tröjor från Marbäck tricot som väver i Västergötland och syr i Lettland.

Ivanhoe stickas i Gällstad, sys i baltikum

Thermo original stickas i Kinnahult, sys i Baltikum

Brynje stickades förr i Norge, osäker på vart det görs nu.

Dale stickas i Norge.

Devold stickades också förr i norge. Oklart nu.

Cai gör strumpor i värnamo.

Bola gör strumpor strax utanför Gällstad.

Sätila görs i Sätila (tänka sig).

Segervaror görs också nånstans i sjuhäradsbygden

Barbour görs i UK (mkt men inte allt)

Greenfell vävs i england, oklart var de sys

Meindl görs väl i österrike (eller är det tyskland?) Samma med Haix premium modeller har jag för mig. Finns en del andra kängtillverkare kvar i alperna, även på italienska sidan

Altberg görs i UK

Fyller på m. mer allt eftersom

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips