Tillverka stighudar..

Hejsan!

Jag misstänker att jag inte är den enda här som tycker priset på stighudar är rättså högt. Började fundera på om det inte går att tillverka sådana själv? Har någon prövat? Hur i så fall? Ursprungliga iden torde väl komma från att riktiga hudar användes. Kanske skulle något liknande kunna fungera!?

Spotta ut ideer och förslag, jag behöver massor!!!

vänliga hälsnignar

Sara
 
Hmm...

Det som först slår mig är om man kan klippa sönder någon gammal matta eller liknande, men det torde ge extremt dåligt glid och är troligtvis inte särskilt fukttåligt alternativ. Sedan finns ju den gamla budgetvarianten med att dra en rem runt skidan. http://www.addnature.com har vettiga priser på stighudar annars.
 
beg

Köp begagnade, de är inte bra men efter lite nylimning så duger de...

Jag har säkert ett par par att sälja!

Att göra egna från grunden är nog mer jobb än det är värt men jag har även två sälhudar att sälja om du vill vara lite pysslig:)
 
Har för mig att jag har hört att det gjorts av hudar precics som du säger.
Mitt tips är att tillverka av korthårigt renskinn (sommarskinn) ogarvade. Ev kan man klippa ett vinterskinn lite så att de blir ännu kortare. Ett rått renskinn kostar ca 100 kr. bara att spika upp på en torr plats och torka ev blåsa på det med en kupefläkt. Ta bort köttrester.

Placera sedan skinnet så att det blir mothårs bakåt och medhårs frammåt.
 
Tack!

Jag ska leta reda på var man köper sånt renskinn, och testa! Tycker att det borde funka!! och ett skinn bör ju räcka rättså bra, tycker jag. m a o inte sååå dyra stighudar! Tack så mycket för tipset!!

Sara
 
Sälskinn är det som bör brukas! Bättre glid än "vanliga" och minst lika bra fäste! Dock får de inte bli blöta och frysa! Måste torkas mkt ordentligt! Tyvärr har de inte häller lika lång levnadstid som syntetiska eller mohair.

Hör med Kneika
selskinnsfeller som kostar ca 390NOK, adressen kneika@hotmail.com, Sverre Hovind,
Klokkerstua, 2477 Sollia, Norge tlf +47 900 51 616
 
Undvika att de blir blöta?

Blir inte det ganska svårt? Ska ju gå på snö med dem, och är det bara en dag med sol och lite värme, så lär de väl bli blöta och stela i så fall..?
Reagerar alla stighudar så, eller funkar mohair/syntet bättre i det avseendet?

Är sälskinn något du prövat själv, eller bara ett förslag?!

Tack för svar!! =)

Sara
 
Har tyvärr inte provat själv men har varit på tur med folk som använt det. Och ja det kan snabbt bli problem vid lite varmare temp som sen sjunker. Måste alltsåtorka dem i sovsäcken på natten. Syntet hudar är väl de som tar åt sig minst fukt men även de behöver omvårdnad för att de skall funka nästa dag (det blir dock inte SÅ mycket fukt i påsen. Själv tycker jag att ett par syntet hudar är mäst pålitliga, att rekomendera är Black Diamonds Ascension stighudar. Klart överlägset klister och livslängd. Dock super dyra, men jag har aldrig ångrat det....
 
Snålheten bedrar visheten

Köp ett par. Det räcer med skilnaden mellan dåliga och bra stighudar för att man ska bli frustrerad. Med skinn hudar kommer du efter och får nog svårt att hitta någon att åka med.

Som sagts tidigare, köp ett par begagnade hudar och fixa nytt lim (55:- för Pomoca-lim och 120:- för Ascension). Även om dom är mycket för smala för dina skidor så blir dom troligtvis bättre än läderhudar. Och lättare. Och sitter fast bättre.
 
Jaa,kanske det...

Det är nog en rätt bra idé ändå, att köpa begagnade och fixa eget lim. Har börjat inse att djurhud väger en del, helst i blött tillstånd.. så det slutar nog med att jag hyr hudar då jag verkligen behöver det, tills min ekonomi kommit på plus igen.. =)
eller om jag hittar nån som har ett par för många.. (läs: har du några att sälja, så kontakta mig!)

Sara
 
stighudar i sälskinn

Hej!
För att hålla skinnet mjukt efter att det blivit blött och åter torkat använder du en hård men ej vass kant av något slag och drar skinnet över och voilá det är mjukt och användbart igen. Om det sedan fungerar så bra på stighudar vet jag inte då det förutsätter(enligt min tori) att du måste avlägsna klistret varje gång skall mjuka upp skinnet.
Dessutom har i varjefall jag erfarenheten av att få tag på sälskinn är både svårt och dyrt, även om jag bott i flera år på norra Grönland.
Men har någon kontakter i upphandling av sälskinn så hör av er till mig.
Inga
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
scrn Vilka stighudar för ripjakt Turskidåkning 8
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6
dako Erfarenheter av skidor med korta stighudar? Turskidåkning 2
magemb Klster och korta stighudar Turskidåkning 5
klasback Stighudar på skejt-skidor Turskidåkning 6
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
drutten Stighudar på tjära? Turskidåkning 7
andersjon Ni åsneslirare med korta stighudar, har ni fästvalla under? undrar en tungviktare Turskidåkning 1
wistrom plast till stighudar? Turskidåkning 8
Bakre fäste till stighudar Turskidåkning 4
Argusgranskare Stighudar? Turskidåkning 18
L.A. Klistra om stighudar? Turskidåkning 4
halmstadpatrik Vallade turskidor och stighudar Turskidåkning 3
kanis förvara stighudar Turskidåkning 4
Polarnatt Stighudar och tejpvalla Turskidåkning 23
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
Gryningsflickan stighudar Turskidåkning 5
luddbert Stighudar till vallningsfritt? Turskidåkning 9
johan5588 Köptips: Stighudar ? Turskidåkning 10
umemorgan Hur använda stighudar? Turskidåkning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.