Tillverka egen klättervägg

Har börjat lite smått på att tillverka en egen vägg. Än så länge har jag material klart för en verikal sektion på 240x500cm. Tänkte sen bygga på den med överhäng och tak. Har tillverkat ett antal grepp i trä men skulle vilja gjuta några i plast eller dylikt. Fann lite tips om detta på nätet men undrar ifall någon har på utsidan har testat och i så fall vad de använt för material?. Även andra tips mottages tacksamt.

Kanske...

...har jag lite info. På vår klättervägg har vi hemmagjorda grepp, som tillverkades av de som startade vår klätterklubb för ca 6 år sedan. De flesta greppen håller fortfarande, trots att väggen finns utomhus och greppen sitter uppe hela sommarhalvåret. Greppen består i stort sett av finsand som grund, tillsammans med en gjutmassa av gelcoat tror jag. Tyvärr var jag inte med, så några detaljer kring själva byggandet kan jag egentligen inte, men jag har nog en mailadress till en av de tidigare eldsjälarna i vår klubb. Vill inte lägga ut den här utan hans tillåtelse, men maila mig så hänvisar jag vidare. (mikael.andersson@bredband.net)

/Mikael Andersson - Ordf. klätterföreningen CRUX

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Gjutformar till greppen gör man enkelt i vanlig modellera, i med gjutmassan, i med en M10 bult och doppa sedan/rulla i sand för lite struktur. Resultatet kan bli såhär:

grepp.jpg

Lycka till!

Fick ett mail från Johan K som mycket riktigt (säkert) påpekar att "bulten" i själva verket skall kallas maskinskruv. Ut och handla bara!

Såhär ser den ut på framsidan:

grepp2.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips