Isbildningen
Du preciserar "problemet" på ett bra sätt. Vad jag syftade på var isbildningen på ovansidan mellan fyllning och yttertyg.
Tråkigt i sammanhanget, så blev det bara två nätter runt nyår, någon längre erfarenhet kan vi inte tala om här. Jag har för avsikt att bege mig ut på turer i extrem vinterkyla i framtiden, därav mitt försök att vara "framsynt" och förbereda mig på bästa sätt när det gäller val av utrustning. Så då var det bara att fråga "de som vet bättre".
Den första natten i tält medförde knappast några större ismängder att tala om, men under bar himmel i minus 32 hände det saker. Vid morgonkvisten hade ett lager av is bildats på insidan av yttertyget, som dock kunde kunde skakas av så att isen låg "fritt" i luftrummet mellan fyllning och yttertyg.
Jag kan inte påstå att komforten blev lidande under den korta turen, men frågan är vad som händer på en veckotur med sträng kyla d.v.s. under minus 30 (förresten när kan man börja tala om sträng kyla?).
Enligt vissa experter så blir isproblemet en faktor att räkna med för komforten på längre turer i sträng kyla. Vid någon gräns bildas is i fibrerna, fukten orkar inte ut till yttertyget och då lär sovsäckens egenskaper fösämras, fast en så stor och tung säck som Denali Artic lär det ta tid, hur lång vet jag inte.
Jag tänker prova ångspärr nästa vinter, under en veckotur, sen får jag se om den är oumbärlig eller onödig.
Tack för synpunkterna.
/Triac