Tillverka ångspärr?

Hallå därute!
Jag köpte en Ajungilak Denali Artic i höstas. Sovsäcken har ingen ångspärr och jag är därför mån om att införskaffa eller tillverka en, det blev en hel del is under två nätter i -30 graders kyla.

Är det någon i den allsmäktiga massan som vet något eller har något tips?

Tackar ödmjukast på förhand.
/Triac
 
Om du med ångspärr menar en tät påse som bäres mellan kropp och sovsäck så kan du prova med en sopsäck i lagom längd.
Det är tyvärr inte så lätt att hitta en med lagom längd som inte är för bred så man kan ta och tejpa ihop ett par med silvertejp.

Ingen slitstyrka men priset är ju överkomligt.
Kan bli lite ömtålig i kyla så värm den innanför kläderna innan du veckar ut den.

Väldigt obehagligt är det att krypa ur på morgonen men det får man ta.

Annars tror jag det finns att köpa.
Har för mig att NorthFace hadde en för en massa år sedan.
 
Finns här...

1300; sa:
Hallå därute!
Jag köpte en Ajungilak Denali Artic i höstas. Sovsäcken har ingen ångspärr och jag är därför mån om att införskaffa eller tillverka en, det blev en hel del is under två nätter i -30 graders kyla.

Är det någon i den allsmäktiga massan som vet något eller har något tips?

Tackar ödmjukast på förhand.
/Triac

Om du inte tejpar ihop en sopsäcksvariant så kanske den här kan funka (rab vapour barrier)?

http://www.klatterochhogfjall.com/Klader/Sovtillb.htm

/J
 
Förlåt en okunnig

Jag har iofs bara tillbringat en natt sovandes i sovsäck under bar himmel i -25, så min erfarenhet är kanske otillräcklig. Men varför en fuktspärr, bildas det is så är väl det för att du är för varm = svettas?

/Håkan
 
Tack!

Jag funderade på sopsäckar trots att det lät roligt, innan jag lät fråga den allsmäktiga massan. Det skall prövas! Sedan kostade ångspärren inte så mycket, tomten kanske ger den till mig i julklapp senare i år!

Jag har ingen erfarenhet av längre turer i sträng kyla, endast två nätter med ca -30. Enligt mer kunniga så bildas kondens i fibrerna som inte transporteras ut ur säcken, när lylan är sträng. Det bildas is som sänker komforttemperaturen. Vanligtvis inträffar detta under längre turer.
Jag överlåter frågan till den allsmäktiga massan, det finns personer med större erfarenhet som bättre besvara din fråga.

Tack för hjälpen.

/Triac
 
Det avdunstar svett ur huden konstant även om du inte känner att det blir blött.
Så under längre turer är det nog bra med en fuktspärrspåse.
Speciellt om man har en dunsäck.
 
Äckligt?

Blir det inte väldigt obehagligt att sova i en plastpåse? Men om det minskar frysrisken så kanske man skall prova.


/Andreas
 
Lite "äckligt" känns det säkert, men som sagt var. Kroppen ger hela tiden ifrån sig fukt (sätt en plastpåse runt handen så märker du det rätt snabbt), är det kallt ute så kommer den fukten att hinna kondensera och kanske t.o.m. frysa till is innan den passerat ut genom sovsäcken. Att få bort den isen när den främsta värmekälla man har bara är den egna kroppen är rätt problematiskt.

Det är av samma anledning som man aldrig ska ligga med ansiktet inne i sovsäcken och andas: utandningsluften blöter ner sovsäcken.

Sover man 1-2 nätter är det kanske inget stort problem, men en vecka eller mer så kan det antagligen bli besvärligt.

(Det är liknande fenomen som gör att ytterplagg av ylle är olämpligt vid längre (mer än ett par dar) utomhusvistelser vintertid, det binder en massa fukt som man har svårt att få bort utan tillgång till torkmöjligheter. Även om ylle värmer trots att det är fuktigt så blir det tyngre (vem vill släpa på flera kilo vatten i kläderna?) och dessutom så finns det ju en gräns för hur mycket fukt det kan innehålla och fortfarande värma.)
 
Re: Äckligt?

ekis; sa:
Blir det inte väldigt obehagligt att sova i en plastpåse? Men om det minskar frysrisken så kanske man skall prova.


/Andreas

Nej, det tycker jag inte. Man känner ingen skillnad vid liggdags, däremot är understället lite fuktigt när man vaknar. Vid uppstigning kan det kännas lite kyligt men så fort man fått på sig kläderna känns det som vanligt. Påsen rensas genom att man vänder den ut och in, låter fukten frysa och borstar bort den.

Mvh,

J
 
nermander; sa:
(Det är liknande fenomen som gör att ytterplagg av ylle är olämpligt vid längre (mer än ett par dar) utomhusvistelser vintertid, det binder en massa fukt som man har svårt att få bort utan tillgång till torkmöjligheter. Även om ylle värmer trots att det är fuktigt så blir det tyngre (vem vill släpa på flera kilo vatten i kläderna?) och dessutom så finns det ju en gräns för hur mycket fukt det kan innehålla och fortfarande värma.)

Det där med ylle i ytterplagg vet jag inte om jag vill hålla med om. Jag tycker ytterkläder i ylle (vadmal eller tätvävd ylletröja) med ull av god, ej urtvättad kvalitet, torkar snabbt. Dessutom värmer de som du ju också skriver, fuktiga. Ylle är väl dessutom det samerna använder i sina traditionella kläder? Där fungerar det bevisligen.
Ursäkta bytet av ämne men ylle är en viktig fråga för mig :)

/Hans
 
Hutt; sa:
Det där med ylle i ytterplagg vet jag inte om jag vill hålla med om. Jag tycker ytterkläder i ylle (vadmal eller tätvävd ylletröja) med ull av god, ej urtvättad kvalitet, torkar snabbt.

Och varifrån kommer energin för torkningen då? För att fukt skall avdunsta går det åt energi. Är det 25 grader kallt har jag svårt att se att fukten i ett ytterplagg skulle kunna göra nåt annat än frysa till is.

Det var detta problem som gjorde att många av de gamla polarexpeditionerna gick under, efter bara några veckor hade de kanske 10 kg vatten i kläderna.

(Källa: Att överleva vintertid på naturens villkor.)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.