Att tillverka den ultimata vadar/vandrar- staven

Hej!
Har sökt igenom forumet och letat efter något liknande. Har inte hittat något så jag hoppas få lite svar i denna tråd, som förhoppningsvis också kommer vara av nytta för framtida användare.

Tänkte alltså göra min egna vadar/vandrar- stav. Eftersom jag gärna vill ha den flera år och utsmycka den med lite rispor här och där, undrar jag hur man tillverkar en stav som verkligen håller. Från dag ett och framåt alltså.

Saker som jag skulle vilja ha hjälp med är:

-Träval (funderat på pil)
-Det första man gör när kommit hem
-Infettning? När? Vilken? Hur länge?
-Rimlig tjocklek (3cm?)
-Längd (lika lång som mig?)
-Impregnering? När? Vilken sort?
-Förstärkning i fot. Hur/vilket är bäst mot utnötning?
-Torkning- hur länge/etc?

-Andra råd och tips


Hoppas få lite svar då jag tänkt bege mig ut nu snart och få den rejält torr till mitt fjälläventyr -07.

Vänligaste hälsningar,
Christopher
 
Naturväxt matrl?
Bambu lättast.
Al lättaste svenska veden.
Björk vanlig.
Ask stark.
Färdig kvastskaft.
Avslagen ishockyklubba...
Din fråga är ungefär lika vid som kläder av tyg....
Modernast är två i aluminum....

Go tur
 
Det är ingen som har gjort en egen vandringsstav och som även har lite råd att komma med när det gäller infettning/impregnering samt olika tekniker att torka etc?
 
jag hade en stav av bambu som jag hittade när jag besteg mt Kenya. Den var lätt och borde inte behöva impregnering. Dock behöver den skos då den lätt gick sönder och sprack i botten. Man borde kunna köpa bra bambu pinnar i en blomsterbutik. För att sko den skulla man kanske anlita en plåtslagare om man inte hittar en alldeles lagom metall hylsa.
 
Eller dög inte svaren där?
Ytbehandling av trä traditionellt, terpentin och linolja, bivax.
Skoningar i botten, rörstump, doppsko av gummi, lindning med mässingtråd som löds ihop.
 
johankse; sa:
Eller dög inte svaren där?
Ytbehandling av trä traditionellt, terpentin och linolja, bivax.
Skoningar i botten, rörstump, doppsko av gummi, lindning med mässingtråd som löds ihop.

Ah! Tack för tipsen! Vet inte så mycket om ytbehandling, det är därför jag frågar. Ska terpentin och linolja strykas på träet, eller ska träet ligga i något kar med vätskorna? Ska man efter detta använda bivax? Eller är alla dessa medel individuella metoder?

"lindning med mässingtråd som löds ihop." - bra idé som jag funderat på, ska testa!

Mvh
Christopher
 
Om man vill bona in terpentin-linolja (kallpressad) stryker man på rikligt, låter stå över natt, stryker in rikligt låter stå över dan upprepar i 14 dagar.(glöm inte plåtburk till trasorna och bränn dem själv...)
Därefter 1 gång i veckan i ett 1/2 år, därefter 1 g/1/2år. Står i gamla möbelbyggar instruktionen, gäller för bösskolvar och knivskaft mm etc...
 
johankse; sa:
Om man vill bona in terpentin-linolja (kallpressad) stryker man på rikligt, låter stå över natt, stryker in rikligt låter stå över dan upprepar i 14 dagar.(glöm inte plåtburk till trasorna och bränn dem själv...)
Därefter 1 gång i veckan i ett 1/2 år, därefter 1 g/1/2år. Står i gamla möbelbyggar instruktionen, gäller för bösskolvar och knivskaft mm etc...

Jättebra tips! Nu har jag äntligen något att gå efter! Tackar, och om det är något mer du känner du skulle vilja tillägga är det bara att skriva ett inlägg.

Vänliga hälsningar,
Christopher
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.