Den ultimata äventyrsklockan?

Hej Forumet!

Jag funderar på att skaffa mig en äventyrsklocka (av fåfänga får ni själva avgöra!) som bör uppfylla följande kriterier:

-Termometer, -20°C ->
-Höjdmätare, max 5 m intervaller
-Barometer
-Kompass, "noggrann"
-Tidtagning, önskvärt att kunna mata in ett flertal mellantider som ex. Casios löparklockor
-Vattentät, dvs kunna bada med den (ej dyka)
-Slitstyrka
-samt KLOCKA med alarm!

Vad jag har förstått så finns det tre stora märken på marknaden; Suunto, Casio och Techtrail. Snabbscanning på tidigare inlägg i Forumet ger mig ingen tydlig bild som talar för den ena eller den andra. Finns det ingen genomförd test på den här typen av klockor som jag kan ta del av?
 
Polar AXN

Polars serie axn är grymt prisvärda och funktionella.

Inte nog med att du får en klocka med äventyrs "egenskaper" som efter frågat utan oxå en grym pulsklocka.

De har möjligheten att koppla in dig med ir till datorn och göra diverse analyser. Höjdmätar kurvor i förhållande till puls etc.

Modellen jag har axn 500 har tre larm och tre påminnelser. vilka man både kan ställa in från klockan och genom datorn.

Alla inställningar går för övrigt göra från datorn.
Skulle man sedan va ute på en längre tur och klockans minne skulle ta slut. Kan du ju alltid "tanka över" informationen till din Nokia 5140 om du är lycklig ägare till en som... OM nu man är det som ägare till en sån ;)

polar axn kostar 3500:- som riktpris, men jag hittade den på nån tysk shop för under 3000:-

Info om AXN på polars hemsida nedan:

http://www.polar.fi/polar/channels/eng/segments/OutdoorSports.html
 
Suunto

Jag skulle rekommendera Suunto. De har en mängd olika varianter, du hittar säkert nån som uppfyller dina krav. Själv har jag en X6HR och den har allt du efterfrågar utom möjligheten att lägga in ett flertal varvtider. Däremot har den pulsmätning och ett suveränt PC-interface.

Casio har jag haft förrut och den var bra, vet inte hur de är nuförtiden.

Techtrail har jag hört mycket dåligt om. Jag skulle inte köpa en sådan om jag vore du.

Polar är säkert bra, men de är väl ganska tunga jämfört med Suunto? Annars är de nog likvärdiga. Suuntos pulsmätarfunktion bygger på Polars, och Polars gränssnitt kommer från Suunto (som i sin tur kommer från Nokia) om jag inte missminner mig.
 
Jag har en Techtrail Axis, men har inte använt den tillräckligt mycket i skarpa situationer för att kunna säga bu eller bä, och jag har inte använt några konkurrenter.

Men jag kan berätta varför jag valde den :)

• Storleken och vikten. Den är betydligt mindre än hockeypuckarna från konkurrenterna, som sitter i vägen när man ska ta på sig ryggor och är allmänt klossiga.
Men det är fortfarande ingen liten klocka vi snackar om.

• Priset. 1800 spänn (med stegräknare på köpet) är mindre än 3000.

axis-hand-liten.jpg
 
ang. slittåligheten på suunto vector

min klocka börjar bli riktigt sliten efter bara ett års användning, glaset och plasten repas lätt...
Jag har hört att de lite dinare suuntoklockorna har bättre slitstyrka och hårdare glas.
 
Nordesjö; sa:
Jag har en Techtrail Axis, men har inte använt den tillräckligt mycket i skarpa situationer för att kunna säga bu eller bä, och jag har inte använt några konkurrenter.

Men jag kan berätta varför jag valde den :)

• Storleken och vikten. Den är betydligt mindre än hockeypuckarna från konkurrenterna, som sitter i vägen när man ska ta på sig ryggor och är allmänt klossiga.
Men det är fortfarande ingen liten klocka vi snackar om.

• Priset. 1800 spänn (med stegräknare på köpet) är mindre än 3000.

axis-hand-liten.jpg

I varje fall Suuntos X6HR och Polars modernare modeller är inte så skrymmande stora. Min X6HR har gjort tjänst i mer än 2 år och är inte repad i glaset.

Thure

pic_9887_mini.jpg


Större bild kan du ladda via http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?id=9887
[Ändrat av thureb 2005-04-15 kl 15:00]
 
Testsammanställning?

Hej igen!
Det är ju kul att jag lyckas engagera Forumet i mitt val av den ultimata klockan. Jag ser även att Thure har tagit ett snabbstopp på sina inlines efter 4,44 h åktid, imponerande! :)

Dock tillbaka till min kärnfråga, finns det ingen testsammanställning på dessa klockor som jag kan ta del av? Är det någon som har gjort denna övning själv alternativt kan ge mig länken till en tidning eller hemsida.

/L-G
 
Höjdmätare och klocka

Min vanliga klocka har pajat och jag har därför börjat leta efter en kombinerad klocka och höjdmätare. Larm är inte fel. Jag vill helst ha en analog klocka. Ju lättare desto bättre :) Och dessutom billig förstås. Någon som har några tips?

Hälsningar
Jörgen
 
Nordesjö; sa:
Jag har en Techtrail Axis, men har inte använt den tillräckligt mycket i skarpa situationer för att kunna säga bu eller bä, och jag har inte använt några konkurrenter.

Hur var det med vattentätheten för den där, jag har för mig att det stod endast 30 meter på någon sida?
 
orchid; sa:
Hur var det med vattentätheten för den där, jag har för mig att det stod endast 30 meter på någon sida?

Japp, det stämmer - samma som för Suuntos "grundserie" med Vector och X-lander mfl.

("30 meter" är egentligen en lömsk omskrivning eftersom man lätt får för sig att det betyder att man kan dyka så djupt. 3 atm = "stänksäker".)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.