Tillgången på Ripa i fjällen?

Alla ni som har fjällvandrat den här sommaren, hur har ni upplevt tillgången på ripa och fjällämmel.
Jag gick från Kvikkjokk till Ritsem via Sarek under två veckor i slutet av juli. Jag såg mer ripa och fjällämmel än jag brukar, dom ripkullar jag såg hade många kycklingar (mer än 5 st).
Tillgången på ripa och fjällämmel brukar ju följas åt, mycket fjällämmel ger vanligtvis också bra föryngring på ripa.

/Janne

Tjena Janne!

Upplevde också att det fanns hyfsat med fågel runt Ritsem/Änonjalme. Lämmlar finns det också gott om.
Tongångarna verkar vara lite dystrare på andra håll i länet. Arjeplog något bättre och Kiruna lite sämre än i fjol.
Skulle tro att lokala variationer plus hundarnas klass har större betydelse.
Med dom nya reglerna har man ju inte råd att jaga i någon större omfattning i alla fall :(

Hälsningar /Magnus

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Hej Mange!

Jag tyckte f.ö. att det var mer av annan fågel på fjället än vanligt. Kanske det berodde på att vädret var ganska bra hela tiden. Som vanligt är det väl jägarnas erfarenheter som till slut får sammanfattas för att avgöra riptillgången tills fjäll i år.
Jag saknar dock alla dessa fjällvandrares erfarenheter av riptillgången. Jag har inte tänkt att jaga. Jag är 'bara' intresserad av ripan som en trevlig karaktärsfågel till fjälls.

/Janne

avslutad210712

Gäst
Låt se nu. Efter 6+12 dagar i fjällen i sommar så har vi sett 0 ripor och 1 fjällämmel.

Behöver jag påpeka att det är det absolut lägsta antalet någonsin.

Vi har sett ett fåtal lämlar men kanske 7 ripor i Njåtsosvagge och på Pårek.
Rovfäglar-fåtal fjällvråkar,mer regelbundet falkar (kommer ej på namnet just nu,men de är relativt små).
Ripor i nationalpark är påtagligt orädda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips