Tillåtet att klubba fisk?

Kan inte svara på din fråga men moraliskt sett tycker jag det är ok. Det var nog jaktintinkten som tog vid, inte för att jag tycker om att tala om inntinkter när det gäller människor men för att göra en lång förklaring kort. En gång funderade jag på att ta en röding med håv.

Förr i tiden var det vanligt att man klubbade vårgädda. Jag tycker definitivt inte man skall göra det regelmässigt men får man en dylik chans så. Min far hade en gång en gäddusling som kom simmandes när han stod i vattnet och han funderade på att kasta upp den på land. Är man fiskare så kommer nog de tankarna per automatik. Är man inte så blir man kanske livrädd.

Ställer mig dock frågande till trovärdigheten i storyn. Att det är en slump att gössen väger just tio kilo verkar bara löjligt. Firren ser dessutom inte ut att vara i tiokilosklassen.

Nää, det är nog bara en mytoman som vill hävda sig som fick en firre på nät som inte var tillräckligt stor för ett vanligt rekord. :)

Men egentligen vem bryr sig egentligen om han klubbade en stor gös? Troféfiskarna kanske. Han får väl stoppa upp den och hänga den på väggen så att han har en story för barnbarnen.
 
Utan att kommentera trovärdigheten i den aktuella storyn, så borde väl en rörtång rent djur-etiskt inte vara värre än vilken 'bonker' som helst? Sen kan vi ju diskutera till leda om fisken tycker att drillandet är trist eller inte; om jag var tvungen att välja, så skulle jag nog föredra ett omedelbart och välriktat slag med rörtången, framför lite småknackande med en trehektos bonker från ABU, efter timslångt drillande med en krok i mungipan..

;)

/Per
 
hagelskott

Visst kan man få fisk på många sätt. En gång på rådjursjakt med hagelbössa simmade en en gädda full med svulster runt strandstenarna. Jag sköt och den fick en snabb död.
Koivu
 
fson; sa:
Utan att kommentera trovärdigheten i den aktuella storyn, så borde väl en rörtång rent djur-etiskt inte vara värre än vilken 'bonker' som helst? Sen kan vi ju diskutera till leda om fisken tycker att drillandet är trist eller inte; om jag var tvungen att välja, så skulle jag nog föredra ett omedelbart och välriktat slag med rörtången, framför lite småknackande med en trehektos bonker från ABU, efter timslångt drillande med en krok i mungipan..

;)

/Per

Så sant. Dubbelmoral är inte ovanligt bland gemene man.
 
”- Jag stod i strandkanten och skulle slänga ut slangen och hade rörtången i handen när jag såg något stort komma förbi i vattnet. Jag slog till med rörtången och träffade klockrent, berättar han och sveper med armen för att visa.
- Den domnade väl av, fisken, och en våg tog in den till stranden. Då såg jag att det var en gös, en riktig bjässe. ”

Vet inte heller om det är tillåtet eller inte, men tycker att det hela verkar lite väl underligt. Inte börjar man att slå med en rörtång för att man ser något stort i vattnet, det kunde ju vara en dykare, fiskeredskap, dykande fågel eller annat vattendjur eller vad som helst.

/g
 
Ett exempel på: Handla först, tänk sedan.

"Jag såg något stort komma förbi i vattnet. Jag slog till".

Va e ett kreativt tankeliv?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.