E10 söder om Abisko stängd pga broras

Abisko i oväder

Nää, sambon ringde STFs resebyrå idag på förmiddagen för att försöka boka vår resa till Abisko i september. Svaret vara att de pga oväder inte kan nå Fjällstationen för närvarande för att se om det finns något ledigt så de försöker under dagen och återkommer!!!
Brrr...
 
Kommentar från polisen

Hej!

Nordnytt i SVT hade på onsdagkväll ett inslag, där polisen menade att de får åka ut på mer eller mindre onödiga utryckningar för att hämta hem "folk med skavsår".

Det har blivit vanligare och vanligare. Fler människor ger sig ut utan att vara förberedda på rätt sätt. Färre och färre inser att man vistas i fjällen på fjällens villkor.

Tidigare har vi också hört att larmen är fler p.g.a. att folk numera bär mobiltelefoner med sig.

Jag vet inte vad som gjorde att räddningsstyrkan fattade beslut om att undsätta de fastregnade vandrarna i Kebneområdet. Låt oss hoppas att det inte var i onödan. Priset bara för att "köra fram" helikoptern gick på över 50000 SEK, enligt Nordnytt.

Mvh Bert
 

avslutad210712

Gäst
Att bäckar stiger i häftigt regn och/eller när värmen stiger är inget nytt mig veterligt. Har man då inte ens med sig så mycket så att man kan tillbringa en natt i det fria för att se om det blir bättre till dagen efter så anser jag att man brister i omDUMmet.

Alla kan få skavsår tom jag men ännu har jag aldrig fått det på fjällen helt enkelt därför att jag vet vad ett skavsår på fjällen medför och därför ser jag till att inte få det. Låter besserwissigaktigt men det handlar trots allt bara om rätt skor, strumpor och eventuellt tejpning. Samt att byta om man är blöt och att ta av sig skorna om man känner början till skavsår.

Tyvärr brister det i fjällvett hos många. På en tältplats i sommar hittade jag ett par damsandaletter i skinn utan hälremmar. Låter inte direkt som såna skor jag skulle rekommendera - inte ens som lägerskor.

Mötte ett par killar vid keb strax nedanför kaffedalen efter durlings led (de hade kommit upp via klyftan vid vierranvarre) som såg fjällvana ut men som frågade oss om det var långt runt singitjåkka eftersom de inte ville gå tillbaka via silverfallet eller västra leden. Verkade som att de gick utan karta och kompass för de hade inte riktgit koll på var de var. Varför ha karta och kompass i fjällen. Där är aldrig dimma eller låga moln. Fast vi diskuterade dem efteråt och undrade om de inte drev med oss för i alla fall den ena verkade fjällvan.
 
Vad göra?

De flesta här på forumet har skräckhistorier att berätta om vandrare vi stött på. Innan vi börjar tävla om att överträffa varandra så........ :) Alla dessa utan kartor, kompass, dåliga skor osv är potentiella rubriker om nödställda i fjällen.

Det intressanta är snarare vad göra för att undvika att räddningstjänst tycker ut "för människor med skavsår". Den gången man ligger där med hjärnskakning och brutet ben kan ju pengarna tagit slut för räddningstjänsten (ok, resonemang draget in absurdum).

Skall man kräva grundkurs i fjällvett av människor? Tullstationer för att kolla att erforderlig utrustning är medtagen? Fjällsäkerhetsrådet (är det väl) brukar köra små snuttar på TVs anslagtavla på vinterhalvåret om att vädret snabbt kan slå om, kanske det borde göras på sommarhalvåret också? Kan STF göra ännu mer? Vad skall man säga om äventyrs- och hela friluftsindustrin som gladeligen förklarar att med ett HB-tält, 3000-kronors kängor och ett gore-tex ställ är det bara att ge sig ut och leka zeb macahan? Sitter barn/ungdomar för mycket med PS2 och är för lite ute i skogen?

Här någonstans borde diskussionen börja tycker jag. Jag uppskattar ordvitsen i att brista i omdumme, med det krävs ju kunskap för att kunna göra en omdömmesfull bedömning. Att tala om för människor att de är dumma i huvudet när de inte har med sig en karta lär dessvärre inte få de att ta med sig kartan nästa gång. De med mera vana har ett ansvar att försöka lära ut till andra tycker jag (vilket sker föredömligt här på utsidan med massor av svar från erfarna till de med mindre vana). Allt för att ännu fler skall kunna dela den lycka vi känner i att vistas i bland annat fjällvärlden på ett säkert sätt.

Ha dé
Peter
(som sticker upp om 1 vecka för att dra Kebne runt)
 
Snälla lär mig!

Jag tillhör en av de där blåbären som i början av september för första gången ska ut och vandra i fjällen. Vi kommer att bo på Abisko Turiststation och tanken är att vi ska göra dagsutflykter i området.

Snälla lär mig! Vad ska jag tänka på för att inte hamna bland dem som måste "undsättas pga skavsår".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Området norr om Vassejavri (sjö), Vassijaure (hlp) och E10 Fjällvandring 1
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Lasse S Söder om Rapadalen Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
ulfnor Söder om Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 7
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.