Söder om Kebnekaise fjällstation

Hej, jag är ett normaltränat fjäll-blåbär som planerar en tur mellan Vakkotavare - Nikkaloukta i mitten på Augusti. Efter att ha studerat karta och annan info så har jag funnit en alternativ väg till Kungsl. nämligen att straxt efter Kaitumjaure-stugan svänga österut mot Skartoalgi och Skartochokka. Tanken är sedan att ta sig mot Keb fjällstation. Eftersom jag är ny i gemet så har jag några frågor.
1: Hur extrem är en toppkamstur på en eller flera av följande Skartocohkka, Skartocohkka, Liddubakti med full packning?
2: Är det möjligt att ta sig rakt ner (norrut) mot Kebnekaise fjällstation eller ska jag satsa på att runda Skartocohkka på östsidan efter en eventuell kamtur?
3: Hur lång tidsåtgång?

Alla tips mottages tacksamt.
 
NEEJ!

ulfnor; sa:
Hej, jag är ett normaltränat fjäll-blåbär.....
2: Är det möjligt att ta sig rakt ner (norrut) mot Kebnekaise fjällstation?
Alla tips mottages tacksamt.
Visst, men inte levande. Den som försöker gå rakt mot stationen kommer att störta ett antal hundra meter nedför det stup som nordväggen utgör.
 
Sällan vandrad

Hej!

Spännande väg, men tyvärr har jag ingen erfarenhet av sträckan. Har sett en del av den, dock.

Kamvandring med full packning - njae, skulle inte fixa det. Att ta sig ner mot Kebne på Skarttamassivets nordsluttning kan kanske gå, men i så fall långt österut. Nordsluttningar är alltid vegetationsfattiga, vilket innebär STEN ! Den ärrade brant som massivet visar mot fjällstationen är definitivt inget man skulle ge sig på, ens utan packning.

Att från ett läger söder om massivet bestiga topparna, är nog en fin tur.

Att gå öster om massivet i det som tidigare benämnts Savvuvagge kanske är en möjlighet. Har många gånger lockats av anblicken av den dalen som man får när man vandrar mellan Nikka och Kebne. Vackert vattenfall i Savujohka!

Men själva dalen verkar vara vide-/björkbeväxt! Jag skulle försöka hålla upp i sluttningen mot Savubakti.
Sträckan finns omskriven i Abrahamssons "Detta är Kebnekaise"

Om Gavgulvaggi har jag dock hört att den är rätt besvärlig.

Vi får se om någon annan har erfarenhet av området. Inte ens Grundsten verkar ha varit där.

Mvh Bert
 
Re: NEEJ!

Åke L; sa:
Visst, men inte levande. Den som försöker gå rakt mot stationen kommer att störta ett antal hundra meter nedför det stup som nordväggen utgör.

Det är tur det finns mer rutinerade vandrare än jag så vi slipper blåbärs-soppa nedanför branten!
Anledningen till denna (tokiga) rutt är några rader jag läste i en bok som jag tror heter Fjäll-smultron där det lite diffust sades att en nedstigning vore möjlig.
Jag tror nog ändå att det får bli en dagsetapp utgående från syd-sidan (nedanför Savocohkka) för att därefter ta sig vidare genom Savvuvagge och upp till fjällstation.

Jag är fortfarande tacksam för alla tips om tältplats, vägval mm i området.
Mvh uffe
 
En trevlig liten utflykt från stationen är att knalla ner till bron nedanför, och fortsätta upp i sluttningen under branten. Man kan komma upp en bra bit på gräsmark innan man kommer till själva väggen som är så tvär att man befinner sig i skugga mitt på dan, trots att solen står så högt. Annorlunda vyer över Kebnekaisemassivet. Rekommenderas!
När du säger det så har jag ett vagt minne att ha läst nånstans att det skulle gå att tråckla sig upp (eller ner) i ravinen några km österut, men knappast med full packning!
 
Flera olika fina alternativ

I min bok "Fjällsmultron och andra berättelser", som du Uffe hade kikat i, beskrivs en kamtur som börjar i Savuvagge med nedstigning söderut. Jag nämner också nedstigning norrut, i Ladtjovagge, och att det är svårt att uppifrån se vilken eller vilka vägar som är möjliga. Med tung packning blir man klumpigare. Jag gick ner där som en dagstur från Keb en gång, upp via Savuvagge.

Jag undrar om kamvandringar går så bra ihop med full packning, jag hade en period där jag var tvungen att gå över alla pass med full packning, men nu är jag mera "mellow". Ett mycket bättre sätt i linje med "fjällsmultronfilosofin" tycker jag är att ställa upp tältet och göra sina toppturer med lätt dagspackning.

I det här området är dalen söder om Skartåive en alldeles underbar, sällan besökt vandringsled, som du kan gå in i från Kungsleden söder om Singi, och då kan du exempelvis gå upp öster om jåkken mellan Savupakte och Savutjåkka. (Jag använder genomgående den gamla stavningen på namn eftersom jag inte sitter vid en karta nu.) Savuvagge har mycket vide delvis men är fullt gångbar om man undviker dalbottnen.

Kommer man från Nikkaluoktahållet ber man att bli landsatt från båten på södra sidan, kommer man i andra riktningen får man gå till bron nedanför Keb.

Sammanfattning: Dalen söder om Skarta rekommenderas och kamvandringar som dagsturer likaså. Dessutom rekommenderas min bok (www.bokverket.com)

Hälsningar
Göran F.
 
Tack

Tack för infon! Jag har nu införskaffat ett eget exemplar av boken och börjar få ett grepp på området. Dessutom börjar jag få respekt för höjdkurvorna :)

Måste för övrig tillstå att stavningen på fjällkartor och annan information (tex reseberättelser) är en verklig djungel.

Mvh
/uffe
 
Re: Tack

ulfnor; sa:
Tack för infon! Jag har nu införskaffat ett eget exemplar av boken och börjar få ett grepp på området. Dessutom börjar jag få respekt för höjdkurvorna :)

Måste för övrig tillstå att stavningen på fjällkartor och annan information (tex reseberättelser) är en verklig djungel.

- Det gläder mig, vi enmansförlag behöver allt stöd vi kan få!

BD6-kartan gick över till den nya samiska stavningen (med flera accenter) för många år sen, BD10 (Sarek) nyligen så omlärningen dök upp igen. Det är ett getingbo som poppar upp då och då, men jag tycker att många kämpar bra med den nya. Så du som blåbär behöver aldrig lära dig de gamla om du inte blir intresserad av äldre fjällitteratur.

När jag har gett ut böckerna har det gått åt åtskilliga timmar bara till att "konvertera" texter som skrivits med de äldre namnen då de gällde + att kolla av vartenda namn på kartorna.

Med Kuorkelvagge söder om Skarta är väl värd ett besök, helt orösad, och sen kan du bestämma om du vill gå upp i Skarta eller ej.

I första boken och den senaste, "Fler fjällsmultron", finns f.ö. turer i Kaitumdalen väster om Kungsleden i samma område. En underbar trakt.

Hälsningar
Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ostbrink Foton från söder om Tronndalen Fjällvandring 4
driatic Raketskjutfält söder Om Kvikkjokk Fjällvandring 2
cloud76 Söder om Unna allakas Fjällvandring 6
Sigi Söder om Padjelanta (Fierrovagge,Ravejaure) Fjällvandring 1
PepsAdventures Passet söder om Östra Bunnertjärnen Fjällvandring 6
haiwa söder om ladtjovagge Fjällvandring 1
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
skellington Unna Räita - söder eller norr? Fjällvandring 2
Akkas stortopp från söder Fjällvandring 21
NiklasH Trepassleden från söder i augusti Fjällvandring 8
begnet Jojoleden från söder till norr i mitten av juni Fjällvandring 3
Lasse S Söder om Rapadalen Fjällvandring 2
Ribosom Alternativ passage söder om Katterjaure? Fjällvandring 4
plp Från söder in i Sarvesvagge? Fjällvandring 0
alle_nilsson Norr till söder? Fjällvandring 12
Östman Sverige från norr till söder Fjällvandring 11
migael E10 söder om Abisko stängd pga broras Fjällvandring 27
friskjohan Bästa vägen till keb från söder Fjällvandring 5
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
milano jojo-leden från söder Fjällvandring 4
pecka Viddjaskredet söder om Lapporten Fjällvandring 3
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.