Till Kebnekaise...

Tack Pelle! Jag håller med om att vandring är en del av äventyret. 19km(som det står i STF:s hemsida) är väl inte så farligt kanske. Problemet är att jag åker buss hela vägen från Kiruna flygplats till Nikkaluokta och ankomststiden är kl.16.30 enligt busstabellen.Om man då börjar vandringen 19km tar det ca.5 timmar (eller ännu mer då man har stora ryggsäck och man känner inte till vägen) kan det kanske bli lite sent till Kebnekaise fjällstationen. Ja jag vet solen går ner runt midnatt men ändå...

Har funderat på att åka helikopter eller båt när jag reser mot fjällstationen och vandra när jag går hemåt efter ett par dagar, då kan jag planera tiden och ryggsäcken är också lättare då...

Vad tycker du?
Har du själv vandrat till fjällstationen från Nikkaluokta och hur känns det?

:)

Intressant diskussion! Och där finns nog en del inlägg som inte är så allvarligt menade........

Jodå, jag har gått här ett flertal gånger och kan hålla med om att det i viss mån är en transportsträcka. Men allt kanske inte måste vara så spännande? Jag föredrar som sagt att närma mig fjällen i ett makligare tempo, där det finns tid för egna tankar också. Men jag moraliserar inte över andras val, även om jag vidhåller att bullret är ett växande problem i fjällvärlden. Och det gäller i hög grad för det här området.

Du får säkert en jättefin tur oavsett hur du väljer! Försök att få några dar runt Keb så att du kan pricka in en dag med fint väder för toppturen.

Hälsn Pelle
 
Intressant diskussion! Och där finns nog en del inlägg som inte är så allvarligt menade........

Jodå, jag har gått här ett flertal gånger och kan hålla med om att det i viss mån är en transportsträcka. Men allt kanske inte måste vara så spännande? Jag föredrar som sagt att närma mig fjällen i ett makligare tempo, där det finns tid för egna tankar också. Men jag moraliserar inte över andras val, även om jag vidhåller att bullret är ett växande problem i fjällvärlden. Och det gäller i hög grad för det här området.

Du får säkert en jättefin tur oavsett hur du väljer! Försök att få några dar runt Keb så att du kan pricka in en dag med fint väder för toppturen.

Hälsn Pelle

Hej Pelle,
Tack för att du delat med díg dina erfarenheter. Får jag fråga en sak--finns det vägskylt vid vägen om man vandrar till Keb fjällstationen? Jag ska vandra ensamt och det ska inte bli kul om man gå vilse då...:(
Jag ska bo på stationen dvs. inte tälta, tycker du att det är okej att vandra 20km utan någon stopp?
Den här är det första gången som jag bestiger Keb...

Ha en fortsatt fin dag.
 
Själv har jag tagit den där helikoptern mellan Nikka och Keb eftersom jag tyckte det va fränt att flyga. Nu så här 10 år senare kan jag fortfarande inte förlåta mig själv för att jag sjönk så lågt.

Faktum är att jag fortfarande ligger sömnlös över detta och oavsett hur mitt liv artar sig i framtiden kommer detta vara mitt största misstag i livet.

ahaha..................
Jag tänker inte göra misstaget som du begick...hahahaha
 
Well, då kan du inte ha stött på många motgångar i livet!!
Jag har aldrig flugit den sträckan, men den är utan tvekan en rätt så trist transportsträcka att gå....till kebne är väl ok, men från kebne är det Ingen höjdare...så gå upp och flyg hem!

Jag tänker uppmana mig med att vandra till och från...hoppas jag orkar!haha
 
Sök på forumet här så finner du alla svar.

Östra leden med guide från Keb-stationen, kostar? Vandring, lite glaciär vandring (Björlings glaciär) lite klättring (Östra leden) av typen via-ferrata.

Alla nämner guide i samband med östra leden. Om man vet vad man håller på med, kan man gå östra leden utan guide? Eller är det förbjudet?
 
Hej Pelle,
Tack för att du delat med díg dina erfarenheter. Får jag fråga en sak--finns det vägskylt vid vägen om man vandrar till Keb fjällstationen? Jag ska vandra ensamt och det ska inte bli kul om man gå vilse då...:(
Jag ska bo på stationen dvs. inte tälta, tycker du att det är okej att vandra 20km utan någon stopp?
Den här är det första gången som jag bestiger Keb...

Ha en fortsatt fin dag.

Det är inga som helst problem att hitta från Nikkaluokta till Keb Fjällstation. Det är skyltat vid varje vägskäl och till och med skyltat varje km med hur långt du har kvar.

Denna sträcka är troligtvis den mest vandrade i hela svenska fjällvärlden så stigen är mycket tydlig.
 
Alla nämner guide i samband med östra leden. Om man vet vad man håller på med, kan man gå östra leden utan guide? Eller är det förbjudet?

Du kan gå östra leden utan guide men du bör då starta mkt tidigt på morgonen så du/ni är först ut och inte hamnar efter en guidad grupp med allt det innebär. Kolla när de startar på morgonen och starta sen minst 2-3 timmar innan dem.

Jag menar også att man bör behärska klättring på egna säkringar för att gå östra leden själv även om det är via ferrata. Det är utsatt terräng och du är själv ansvarig över dina beslut och handlingar. Du skal också ha kunskap i trygg passage över glaciär (Björlings glaciär).
 
Hej Pelle,
Tack för att du delat med díg dina erfarenheter. Får jag fråga en sak--finns det vägskylt vid vägen om man vandrar till Keb fjällstationen? Jag ska vandra ensamt och det ska inte bli kul om man gå vilse då...:(
Jag ska bo på stationen dvs. inte tälta, tycker du att det är okej att vandra 20km utan någon stopp?
Den här är det första gången som jag bestiger Keb...

Ha en fortsatt fin dag.

Som Hjärter Kung påpekat så är risken att gå fel nästan obefintlig. Och visst ska du ta pauser längs vägen. Väljer du att åka båt - som jag rekommenderar - så blir det ju ett naturligt avbrott och en vilopaus. Dessutom brukar det finnas en enkel servering där båten utgår från.

Normalt finns det dricksvatten lite överallt i fjällen, men på den här sträckan kan det vara rätt torrt. Ta med dig en halvliters pet-flaska med vatten och fyll på den när tillfälle ges. I övrigt brukar jag äta en blandning av nötter och russin när blodsockret säger ifrån.

Hälsn Pelle
 
Har gått den tråkiga björkskogen tur och retur en gång.
På tillbakavägen tog vi båten. Satt två timmar i hamnen och väntade på båten. Hade jag gått istället, hade jag varit i Nikka tidigare än med båten.
Nej jag tar helikoptern och spenderar hellre den sparade tiden på fjällen.Tar jag inte helikoptern, då klätrar jag upp till Darfallahku och njuter av fina utsikten.
Gievrrakohkkan går jag runt, eller annars går jag på kanten.
Har fortvarande mardrömmar om denna nertrampat björkskog.
 
Väljer du att åka båt - som jag rekommenderar - så blir det ju ett naturligt avbrott och en vilopaus. Dessutom brukar det finnas en enkel servering där båten utgår från.

Den "enkla serveringen" är från och med nyss inte så särskilt enkel längre:

http://www.swedishlaplandvisitorsbo...enoks-med-moderna-hotellstugor-i-laddjujavri/
http://www.nsd.se/nyheter/kiruna/satsning-for-fler-turister-9909409.aspx
http://www.kuriren.nu/nyheter/kiruna/sarri-storsatsar-pa-fjallturismen-8767898.aspx
 
Det är inga som helst problem att hitta från Nikkaluokta till Keb Fjällstation. Det är skyltat vid varje vägskäl och till och med skyltat varje km med hur långt du har kvar.

Denna sträcka är troligtvis den mest vandrade i hela svenska fjällvärlden så stigen är mycket tydlig.

Det är bra att veta! Tack för svaret :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
robintrygg Från Everest till Kebnekaise - en sherpas resa Fjällvandring 5
peejay Skor till kebnekaise Fjällvandring 6
Petlof Vandra från Narvik till Kebnekaise Fjällvandring 2
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Bard promenad från Mora till kebnekaise. Fjällvandring 5
devlon Hur stor ryggsäck hade ni till Kebnekaise? Fjällvandring 19
arjaeli Gondol till Kebnekaise Fjällvandring 5
gegga moya Ta sig till kebnekaise sydtopp, hur? Fjällvandring 17
Jthundera Topptur till Kebnekaise, nybörjare! Fjällvandring 4
anna o bella Nikkalukta till Kebnekaise med 2-åring Fjällvandring 18
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Plahn Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 25
zzeta Med svärfar till Kebnekaise? Fjällvandring 3
upplands_hiker Vandring från Uppsala till Kebnekaise Fjällvandring 1
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
Fossa Singi upp till Kebnekaise Fjällvandring 10
anna_oden Hund med till Kebnekaise? Fjällvandring 8
Jutas Vägen till Kebnekaise Fjällvandring 9
lmakynen Första gången till Kebnekaise Fjällvandring 3
Waster Vandring Abisko till kebnekaise Fjällvandring 8
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
carl_ Singivagge till Kebnekaise fjällstation? Fjällvandring 16
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
marcus959 Till kebnekaise Fjällvandring 3
Makini Abisko till Kebnekaise Fjällvandring 3
kvasse Kommunalt till Kebnekaise Fjällvandring 2
Tuki Med rullstol till Kebnekaise sydtopp... Fjällvandring 9
Fredrik2 Durlings led till Kebnekaise? Fjällvandring 11
maze Nybörjare till Kebnekaise Fjällvandring 14
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.