...tgb11...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Till Kapstaden med bil
- Trådstartare Boeddi
- Start datum
...tgb11...
Ska man åka i en sån får man ha två följebilar med reservdelar och en riktigt kompetent mekaniker.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Utan att avslöja för mycket kan jag berätta att i det inslaget jag tidigare föreslog är det en VW1200 som är den mest tillförlitliga, tätt följd av en Opel Kadett 1100.
Alltsâ, lättmekat, lâg vikt och ingen elektronik är nog grundtipset.
Vanligaste 4X4 i de trakterna är nog en Toyota LC, välj en modell 40 t ex sâ kan ni svetsa / skruva ihop allt som kan gâ sönder.
Alltsâ, lättmekat, lâg vikt och ingen elektronik är nog grundtipset.
Vanligaste 4X4 i de trakterna är nog en Toyota LC, välj en modell 40 t ex sâ kan ni svetsa / skruva ihop allt som kan gâ sönder.
*Hade satsat på Toyota LC, Nissan Patrol, alternativt en Land Rover Defender TDI.
*Utrusta om möjligt bilen för högsta möjliga vattenfrigång.
*Vägarna i Afrika är fördjävliga. Ta med utrustning för bärgning, byggnation av temporär vägbana, trädfällning och reparation.
*Endast nya däck av högsta kvalitet är att rekommendera. Michelin världsledande.
*Det är rekommenderat att räkna antal km på karta +20% terrängfaktor för sträcka och bränsledepåer.
*4 månader börjar kännas realistiskt.
*Lasta inte en massa på takräcke! Till exempel LR viker sig ganska snart om man lastar bara 90 kg på dem oförstärkta. Dessutom får man en svajig gång.
*4 pers i en bil är ganska tajt men går nog.
*Håll er inom bilens totalvikt!
*Köp allt som ska med först så köper ni bil efter det.
*Vad gäller kök för eventuell matlagning vill jag med det varmaste rekommendera Optimus Hiker på grund av lådformen som passar utmärkt för stuvning av lådor i bil.
*Ha all packning i lådor som lätt kan lyftas ut om ni skulle behöva lätta ekipaget.
*Surra allt bergfast så ni kan rulla bilen utan att skadas av last.
Vad jag vet ska man lägga ut bilens värde i respektive land. Skulle tro ett par hundra tusen som man får tillbaka sen när alla carnets är stämplade rätt.
Tänk på er personliga utrustning och nödlägesberedskap. Ta med boken Where there is no doctor. Mycket bra att ta reda på vad man har för sjukdomar/ kan få för sjukdomar.
/Jan M
*Utrusta om möjligt bilen för högsta möjliga vattenfrigång.
*Vägarna i Afrika är fördjävliga. Ta med utrustning för bärgning, byggnation av temporär vägbana, trädfällning och reparation.
*Endast nya däck av högsta kvalitet är att rekommendera. Michelin världsledande.
*Det är rekommenderat att räkna antal km på karta +20% terrängfaktor för sträcka och bränsledepåer.
*4 månader börjar kännas realistiskt.
*Lasta inte en massa på takräcke! Till exempel LR viker sig ganska snart om man lastar bara 90 kg på dem oförstärkta. Dessutom får man en svajig gång.
*4 pers i en bil är ganska tajt men går nog.
*Håll er inom bilens totalvikt!
*Köp allt som ska med först så köper ni bil efter det.
*Vad gäller kök för eventuell matlagning vill jag med det varmaste rekommendera Optimus Hiker på grund av lådformen som passar utmärkt för stuvning av lådor i bil.
*Ha all packning i lådor som lätt kan lyftas ut om ni skulle behöva lätta ekipaget.
*Surra allt bergfast så ni kan rulla bilen utan att skadas av last.
Vad jag vet ska man lägga ut bilens värde i respektive land. Skulle tro ett par hundra tusen som man får tillbaka sen när alla carnets är stämplade rätt.
Tänk på er personliga utrustning och nödlägesberedskap. Ta med boken Where there is no doctor. Mycket bra att ta reda på vad man har för sjukdomar/ kan få för sjukdomar.
/Jan M
För att vara lite okonventionell är faktiskt en större Wolksvagen LT syncro helt ok på dåliga vägar. Riv ur allt som väger, lasta in allt som ska med och åk! Nackdelen är att reservdelstillgången inte är lika god som till LC, LR och Patrol som används av många organisationer där nere.
/J
/J
Hej Jens!
Det låter underbart. JAg tycker ni gör helt rätt. Det är bara att åka.....Men precis som de andra svarat är två månader inte tillräckligt om du vill uppleva en annan miljö än förarstolen.
Titta in på www.horizonsunlimited.com där kommer du få "alla" svar du behöver. Du måste bli medlem men det är gratis. Det handlar om motorcyklar som åker till jordens alla hörn. Du får den senaste informationen av de som är där just nu, på plats. Mycket användbar sida.
Lycka till!
Mattias
Det låter underbart. JAg tycker ni gör helt rätt. Det är bara att åka.....Men precis som de andra svarat är två månader inte tillräckligt om du vill uppleva en annan miljö än förarstolen.
Titta in på www.horizonsunlimited.com där kommer du få "alla" svar du behöver. Du måste bli medlem men det är gratis. Det handlar om motorcyklar som åker till jordens alla hörn. Du får den senaste informationen av de som är där just nu, på plats. Mycket användbar sida.
Lycka till!
Mattias
Tack alla
Angående färdmedel har det debaterats lite, inom gruppen om vad vi skulle använda, men valet föll tämligen omgående på "någon lämplig toyota" av den anledningen att en av deltagarna har arbetat i Tanzania och visste att toyota är en mycket vanlig bil i hela Afrika och därför är tillgången på reservdelar god. Innan dess var en militärbil, så kallad "valpen" ett förslag. En fyrhulsdriven är dock ett krav då vi inte kommer ha någon helt spikad exakt förutbestämd färdplan, varken geografiskt eller tidsmässigt. Det viktiga är för oss är att kunna ta alternativa vägar bara för att det verkar intressantare och då vill vi inte att bilens begränsningar ska hindra oss.
speciellt tack till Jan Murberger för matnyttig info.
Mvh Jens.
Angående färdmedel har det debaterats lite, inom gruppen om vad vi skulle använda, men valet föll tämligen omgående på "någon lämplig toyota" av den anledningen att en av deltagarna har arbetat i Tanzania och visste att toyota är en mycket vanlig bil i hela Afrika och därför är tillgången på reservdelar god. Innan dess var en militärbil, så kallad "valpen" ett förslag. En fyrhulsdriven är dock ett krav då vi inte kommer ha någon helt spikad exakt förutbestämd färdplan, varken geografiskt eller tidsmässigt. Det viktiga är för oss är att kunna ta alternativa vägar bara för att det verkar intressantare och då vill vi inte att bilens begränsningar ska hindra oss.
speciellt tack till Jan Murberger för matnyttig info.
Mvh Jens.
Lycka till iaf!
/Lars
www.lostcyclist.com
En person som verkar ha mycket bra koll på bilkörning genom Afrika är Christer Gerlach. Kolla hans hemsida http://www.christergerlach.com .
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg