Till Kapstaden med bil

Vi är två killar som precis börjat planera ett för oss lite längre äventyr. Vi tänker köra bil till Kapstaden och ta ganska lång tid på oss ca två månader. Då hinner vi med att verkligen uppleva och utforska öken, stäpp, savann, regnskog och de olika kulturer och människor som befolkar de olika miljöerna. Vi hoppas vi ska klara all planering och förberedelser till hösten 2009. Afrika är ju en ganska ostabil kontinent och jag kan tänka mig att det vi planerar idag kanske inte alls går att genomföra om ett och ett halvt år. Därför måste vi ha en väldigt öppen planering med många plan B alternativ.
Finns det någon därute i vårt avlånga land som gjort en liknande resa och kan ge lite allmänna feedback på en sån här idé. Vad vi bör tänka på som man endast kanske bara lär sig genom erfarenhet.
Vi planerar även resan för upp till fyra deltagare. Därför är det öppet att följa med om personkemin stämmer. Ett plus om du kan Franska, portugisiska, swahili eller något annat språk som är generellt gångbart i afrika. och eller är en hejare på att meka med bilar.

Mvh Jens
 
Det är ungefär 2000 mil till kapstaden. 1000 mil/månaden. 33 mil om dagen. på vägar som knappt finns på vissa ställen. Och det tycker ni är ett långsamt tempo? well, ni kommer inte hinna se "något"... Dubbla tiden är absolut minimum..

/Lars

www.lostcyclist.com
 
Well Lars. Jag vet inte hur du räknar, men så vitt jag vet är det mellan den nordligaste staden i Marocko, Ras ben Sakka till den sydligaste staden i Sydafrika, Kap Agulhas, ca 800 mil. Vi ska klara detta på 2 månader som sagt. Det är ca 60 dagar. Alltså 800 / 60=13,3333333 mil om dagen. Vad jag även skrev var att vi precis börjat planera. Märker vi att vi behöver längre tid på oss så tar vi väl oss den tiden då. Svårare är det inte. Man kan ju inte veta allt från början för då hade man ju kunna sticka imorgon..
Om du har något att säga i frågan som inte rör matematik och geografi kan du ju göra det.
Mvh Boeddi
 
Well Lars. Jag vet inte hur du räknar, men så vitt jag vet är det mellan den nordligaste staden i Marocko, Ras ben Sakka till den sydligaste staden i Sydafrika, Kap Agulhas, ca 800 mil. Vi ska klara detta på 2 månader som sagt. Det är ca 60 dagar. Alltså 800 / 60=13,3333333 mil om dagen. Vad jag även skrev var att vi precis börjat planera. Märker vi att vi behöver längre tid på oss så tar vi väl oss den tiden då. Svårare är det inte. Man kan ju inte veta allt från början för då hade man ju kunna sticka imorgon..
Om du har något att säga i frågan som inte rör matematik och geografi kan du ju göra det.
Mvh Boeddi

Lite andra förhållande vid västra sidan av Afrika. Vägarna är bra genom Sahara och går bra att köra. Problemen börjar först när du ska köra väst till öst söder om Sahara. Vissa delar är bra men andra är riktigt dåliga. Denna väg räknades som den bästa mellan Mauritanien och Mali. Troligtvis lite bättre idag men kolla upp med folk som har kört där tidigare.
mali_2005_03.jpg


Avståndet är betydligt mer än 800 mil. Jag cyklade Casa Blanca/Marocko till Bamako/Mali och bara den sträckan är drygt 500 mil. Ska du vara realistisk så bör du räkna med drygt 2000 mil Sverige - Kapstaden.

Som jag skrev tidigare, Lycka till!

/Stellan
 
Oj.

Ok, västra sidan har jag inte rest än. Ska du börja i Marocko? Ja då sparar du ju in några dagar där.

Fast sen kommer du ju åka genom en del länder som har dryga visumregler. Vid en del länder ( kanske 10?) kommer det att ta ett minimum på 2-3 dagar att få visum.. så bara där behöver du ett par veckor till.

Jag cyklade ifrån tyska kiel till Kapstaden, ganska rakt på, och summan blev exakt 1773 mil. En kompis cyklde stockholm-Kapstade via västafrika och det blev strax över 2000 mil.

Men det är nog inte omöjligt! Fast ni kommer få sitta i bilen dygnet runt, typ.

Som sagt dubbla tiden.
 
Som andra sagt, det är inga 800 mil

Hej
Du har redan fått svar av Stellan som lär vara en av de mest kunniga i ämnet men kan instämma i tid o distans. Själv cyklade jag från Kapstaden till Zanzibar, det var 550 mil. Den sträckan har generellt bra vägar.

Ta minst dubbla tiden på er.

/Ted

(www.stray.nu)
 
Tack alla som svarat.

okej. Tack så mycket alla som svarat. Jag har fått mig några tankeställare. Tanken är att börja i marocko och köra till kapstaden, vilket nog inte framgick från mitt första mejl. Fågelvägen ska vara 800 mil. Ni har helt rätt att det måste bli mycket mer eftersom vägarnas beskaffenhet ofta tydligen liknar mer en oplöjd åker och givetvis går de inte spikrakt. Snarare tvärtom. Plötsligt får man kanske ta en omväg runt ett helt land pga oroligheter och dyl.
Jag får be om ursäkt till Lars för mitt något spydiga svar. Jag misstolkade din avsikt med ditt svar. Ursäkta.
Ja antingen får vi helt enkelt dubbla tiden till fyra månader eller nöja oss med norra afrika. Då får vi ju ändå uppleva de flesta miljöerna som är typiska för Afrika. Det blir öken till regnskog på 10 veckor ca. Det känns som man skulle kunna klara det och att det blir en bra balans mellan sitta i bilen och utforska miljöerna. För det är att uppleva något som vi jagar, inte försöka sätta något hastighetsrekord.

Mvh Jens.
 
Asså jag har ingen aning om vad dom ska ha för fordon, men jag kan rekommendera en polski fiat, det eller en tuk-tuk. Vad är det för utmaning i en modern bil liksom?

Tuk-tuk är ovanligt i Afrika (men desto vanligare i Asien), så det kan vara en nackdel om man behöver lokal service etc. Sen är de låga, har små hjul etc, så de har ev för begränsad framkomlighet på de vägar som bl a Stellan visat bilder på. Men å andra sidan är tuk-tuk så pass lätta att de är enkla att dra loss om man fastnar, och har en hyfsat bra "helautomatisk luftkonditionering" som även ger en härlig röd vägdammstoning i håret.

Nu misstänker jag att det var lite ironi i förslaget om tuk-tuk, så min mer seriösa poäng får väl bli att (huvud)vägarna från Östafrika och söderut oftast inte är något större problem med t ex en helt vanlig bil (inkl Polski Fiat ;). Och att det minst lika mycket är hög markfrigång som är viktigt (men inte alltid nödvändigtvis 4 WD).

Så i alla fall, lycka till !

Per Dans (som har en blå tuk-tuk)
 
Leta upp den Top Gear special som visar deras resa i afrika.
Med en gammal kadett, en mercedes och en lancia genom diverse miljöer.
Det var inte helt lätt för dom, trots massivt stöd frân filmteam mm.
visserligen är det ju ett underhâllningsprogram och inte helt sanningsenligt, men det ger en fingervisning om vägar o annat, inte minst behovet av tillförlitlig bil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Sandalf Ensamvandring från Katterjåkk till Nikkaloukta Expeditioner 2
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
abbt Lättaste vägen till skierfeklippan Expeditioner 4
GustafN USA till Argentina på motorcykel Expeditioner 12
tommy.paulsson.5 24-27/4 Storlien till Ramundberget Expeditioner 0
Ottar_Huber Segla till Grönland Expeditioner 6
axaa69 Skeppare sökes till seglats Göteborg - Indien. Expeditioner 1
hovberget Vandringskompis till Mulhacen Expeditioner 1
Brune Johanna Davidsson har skidat till Sydpolen Expeditioner 10
Kimchi Bästa resmålet att åka ensam till, med kort varsel? Expeditioner 4
fredrikarnell Expedition till Marocko 2017 Expeditioner 0
Freddeb91 Sällskap till Mount Everest Basecamp sökes! Expeditioner 4
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Expeditioner 2
SawFlack Elbrus nu till sommaren, finns det intresse? Expeditioner 1
pontusw Bilen till Elbrus och tillbaka Expeditioner 5
Zorozv Elbrus till sommaren 2015, någon som ska med? :p Expeditioner 11
vindman Snökite från Sverige till Finland Expeditioner 3
Polarnatt Sällskap till Antarktis sökes Expeditioner 5
7043829 från noll till Mont Blanc sommaren 2015 Expeditioner 3
lenagirl Sällskap till Mont Blanc 8-15/7 2013 Expeditioner 1
rebecka.svensk Flytta till Sverige, den långa vägen.. Expeditioner 4
nobbe80 Sällskap till Georgien i sommar Expeditioner 2
KaptenAndreas Äventyr till sjös! Expeditioner 0
Moxer Guldgrävar expedition till norra Finland? Expeditioner 14
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
Singulariteten Cyklist, helst erfaren, sökes till långresa! Expeditioner 5
ybe Guide till Kilimanjaro? Expeditioner 26
rimn Vem har tänkt tanken: "En grej till. Sedan lägger jag av."? Expeditioner 15
rimn Hur frakta pulka&prylar till Abisko och från Saltoloukta? Expeditioner 21
falken85 Ledig plats till Aconcagua i december 2011! Expeditioner 2
Niklasostberg Resa till Aconcagua 2011/12 (Far och son) Expeditioner 7
aholgersson På cykel från Halmstad till Rom Expeditioner 0
virror Söker en deltagare till Aconcagua i vinter! Expeditioner 5
wille.l Sällskap sökes till topptur på kebne, avresa 26 april Expeditioner 2
luktafotogen Grottresa till South Wales Expeditioner 2
notaraver Hur skall jag transportera cyklar till Kilpisjärvi? Expeditioner 4
Hasse_Areskoug "Komanjon" Sökes till expedition. Expeditioner 0
Joakim3 Cykla till Marocko Expeditioner 3
Repetae Visum till Pakistan Expeditioner 31
Sandery3 Expedition till Iguazu Expeditioner 0
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
azzi Segelexpedition till Grönland 2011- Med bara tjejer! Expeditioner 6
JohanBergman. Expedition till Filippinerna. Expeditioner 0
avslut090330 Cho Oyo 17/20 Mars till 15/17 Aprill Intresserad av att dela tillstand? Expeditioner 2
Niclas S Från Örebro till Treriksröset Expeditioner 8
Nullan Paddla till Gibraltar Expeditioner 6
plaskdaja Sträng till K2 Expeditioner 1
emilselander Sponsring till expedition, hur gör man? Expeditioner 4
Friluftsnomad Finsk / Ryska Gränsen..till Fots? Expeditioner 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.