Till Kapstaden med bil

Vi är två killar som precis börjat planera ett för oss lite längre äventyr. Vi tänker köra bil till Kapstaden och ta ganska lång tid på oss ca två månader. Då hinner vi med att verkligen uppleva och utforska öken, stäpp, savann, regnskog och de olika kulturer och människor som befolkar de olika miljöerna. Vi hoppas vi ska klara all planering och förberedelser till hösten 2009. Afrika är ju en ganska ostabil kontinent och jag kan tänka mig att det vi planerar idag kanske inte alls går att genomföra om ett och ett halvt år. Därför måste vi ha en väldigt öppen planering med många plan B alternativ.
Finns det någon därute i vårt avlånga land som gjort en liknande resa och kan ge lite allmänna feedback på en sån här idé. Vad vi bör tänka på som man endast kanske bara lär sig genom erfarenhet.
Vi planerar även resan för upp till fyra deltagare. Därför är det öppet att följa med om personkemin stämmer. Ett plus om du kan Franska, portugisiska, swahili eller något annat språk som är generellt gångbart i afrika. och eller är en hejare på att meka med bilar.

Mvh Jens
 
Det är ungefär 2000 mil till kapstaden. 1000 mil/månaden. 33 mil om dagen. på vägar som knappt finns på vissa ställen. Och det tycker ni är ett långsamt tempo? well, ni kommer inte hinna se "något"... Dubbla tiden är absolut minimum..

/Lars

www.lostcyclist.com
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Well Lars. Jag vet inte hur du räknar, men så vitt jag vet är det mellan den nordligaste staden i Marocko, Ras ben Sakka till den sydligaste staden i Sydafrika, Kap Agulhas, ca 800 mil. Vi ska klara detta på 2 månader som sagt. Det är ca 60 dagar. Alltså 800 / 60=13,3333333 mil om dagen. Vad jag även skrev var att vi precis börjat planera. Märker vi att vi behöver längre tid på oss så tar vi väl oss den tiden då. Svårare är det inte. Man kan ju inte veta allt från början för då hade man ju kunna sticka imorgon..
Om du har något att säga i frågan som inte rör matematik och geografi kan du ju göra det.
Mvh Boeddi
 
Mer tid behövs... Vägarna är bra ner till Egypten och sedan blir det skit av dem... Kolla in http://www.sahara-overland.com/ för att få lite info om att korsa norra Afrika.

sud_2005_05.jpg

Den bästa vägen genom Sudan....

eti_2005_02.jpg

Gränsbyn mellan Sudan/Etiopien när jag passerade 2005

Lycka till!

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Well Lars. Jag vet inte hur du räknar, men så vitt jag vet är det mellan den nordligaste staden i Marocko, Ras ben Sakka till den sydligaste staden i Sydafrika, Kap Agulhas, ca 800 mil. Vi ska klara detta på 2 månader som sagt. Det är ca 60 dagar. Alltså 800 / 60=13,3333333 mil om dagen. Vad jag även skrev var att vi precis börjat planera. Märker vi att vi behöver längre tid på oss så tar vi väl oss den tiden då. Svårare är det inte. Man kan ju inte veta allt från början för då hade man ju kunna sticka imorgon..
Om du har något att säga i frågan som inte rör matematik och geografi kan du ju göra det.
Mvh Boeddi

Lite andra förhållande vid västra sidan av Afrika. Vägarna är bra genom Sahara och går bra att köra. Problemen börjar först när du ska köra väst till öst söder om Sahara. Vissa delar är bra men andra är riktigt dåliga. Denna väg räknades som den bästa mellan Mauritanien och Mali. Troligtvis lite bättre idag men kolla upp med folk som har kört där tidigare.
mali_2005_03.jpg


Avståndet är betydligt mer än 800 mil. Jag cyklade Casa Blanca/Marocko till Bamako/Mali och bara den sträckan är drygt 500 mil. Ska du vara realistisk så bör du räkna med drygt 2000 mil Sverige - Kapstaden.

Som jag skrev tidigare, Lycka till!

/Stellan
 
Oj.

Ok, västra sidan har jag inte rest än. Ska du börja i Marocko? Ja då sparar du ju in några dagar där.

Fast sen kommer du ju åka genom en del länder som har dryga visumregler. Vid en del länder ( kanske 10?) kommer det att ta ett minimum på 2-3 dagar att få visum.. så bara där behöver du ett par veckor till.

Jag cyklade ifrån tyska kiel till Kapstaden, ganska rakt på, och summan blev exakt 1773 mil. En kompis cyklde stockholm-Kapstade via västafrika och det blev strax över 2000 mil.

Men det är nog inte omöjligt! Fast ni kommer få sitta i bilen dygnet runt, typ.

Som sagt dubbla tiden.
 
Som andra sagt, det är inga 800 mil

Hej
Du har redan fått svar av Stellan som lär vara en av de mest kunniga i ämnet men kan instämma i tid o distans. Själv cyklade jag från Kapstaden till Zanzibar, det var 550 mil. Den sträckan har generellt bra vägar.

Ta minst dubbla tiden på er.

/Ted

(www.stray.nu)
 
Tack alla som svarat.

okej. Tack så mycket alla som svarat. Jag har fått mig några tankeställare. Tanken är att börja i marocko och köra till kapstaden, vilket nog inte framgick från mitt första mejl. Fågelvägen ska vara 800 mil. Ni har helt rätt att det måste bli mycket mer eftersom vägarnas beskaffenhet ofta tydligen liknar mer en oplöjd åker och givetvis går de inte spikrakt. Snarare tvärtom. Plötsligt får man kanske ta en omväg runt ett helt land pga oroligheter och dyl.
Jag får be om ursäkt till Lars för mitt något spydiga svar. Jag misstolkade din avsikt med ditt svar. Ursäkta.
Ja antingen får vi helt enkelt dubbla tiden till fyra månader eller nöja oss med norra afrika. Då får vi ju ändå uppleva de flesta miljöerna som är typiska för Afrika. Det blir öken till regnskog på 10 veckor ca. Det känns som man skulle kunna klara det och att det blir en bra balans mellan sitta i bilen och utforska miljöerna. För det är att uppleva något som vi jagar, inte försöka sätta något hastighetsrekord.

Mvh Jens.
 
Asså jag har ingen aning om vad dom ska ha för fordon, men jag kan rekommendera en polski fiat, det eller en tuk-tuk. Vad är det för utmaning i en modern bil liksom?

Tuk-tuk är ovanligt i Afrika (men desto vanligare i Asien), så det kan vara en nackdel om man behöver lokal service etc. Sen är de låga, har små hjul etc, så de har ev för begränsad framkomlighet på de vägar som bl a Stellan visat bilder på. Men å andra sidan är tuk-tuk så pass lätta att de är enkla att dra loss om man fastnar, och har en hyfsat bra "helautomatisk luftkonditionering" som även ger en härlig röd vägdammstoning i håret.

Nu misstänker jag att det var lite ironi i förslaget om tuk-tuk, så min mer seriösa poäng får väl bli att (huvud)vägarna från Östafrika och söderut oftast inte är något större problem med t ex en helt vanlig bil (inkl Polski Fiat ;). Och att det minst lika mycket är hög markfrigång som är viktigt (men inte alltid nödvändigtvis 4 WD).

Så i alla fall, lycka till !

Per Dans (som har en blå tuk-tuk)
 
Leta upp den Top Gear special som visar deras resa i afrika.
Med en gammal kadett, en mercedes och en lancia genom diverse miljöer.
Det var inte helt lätt för dom, trots massivt stöd frân filmteam mm.
visserligen är det ju ett underhâllningsprogram och inte helt sanningsenligt, men det ger en fingervisning om vägar o annat, inte minst behovet av tillförlitlig bil.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips