Tierras jackor

Till Mats Frank.

Det är inte prylarna som inte räcker till,
det är kunskapen som oftast inte räcker till å
då är det alltid lätt att skylla på utrustningen.

Med Varma Hälsningar Patrik
 
Klättermusen.

Jag har köpt K-musen (jacka-bifrost och byxa-fimbul). Orsaken till att det blev just k-musen och inte någon av de andra märkena är helt enkelt att jag värderar "tyst" tyg samt den fina huvan hos bifrosten. Funktionen hos andra märken är säkert/kanske lika bra men det var just prasslet samt att plaggen har en perfekt passform. Passformen kan ju bero på min anatomi men jag kände direkt när jag satt på mig kläderna att det satt som gjutet. Ingenstans var det för mycket tyg men inte heller för lite.

Urban.
 
Tierra

Jag tycker att tierras jackor är mycket prisvärda. Äger själv en Everest sedan -92 och den har klarat både snöstormar och vanliga oväder. Att just huvan nämns innan känns konstigt då det är huvan som jag är riktigt nöjd med. Lagom stor och den ger rejäl skorstens effekt vid arbete. Skall byta upp mig nu och köpa en sån där jacka skinnarmo hade. Den saknar fickor vid ryggsäcksbältet vilket jag gillar.
 
svar

Hej !
Lite fånigt skrivet det där.Så du tror alltså att jag är en person som skaffar endast bra utrustning istället för praktisk fjäll-erfarenhet och
kunskap. Fel.
Däremot är det högst troligt att du själv Patrik är en sån som gärna skyller på bristfällig utrustning.

Vi här uppe i norr (jag bor i Umeå) har ju
faktiskt vinter och då är det bra med en jacka som funkar i snöstorm. Jag är en sån person som blir glad när det är -30 grader, och ger mig ut i alla väder.. Senast när det var -30 här så gjorde jag en skidtur på 2 timmar.

det är relativt vanligt också att folk skaffar
extremt bra friluftsutrustning utan att ha
verkligen behov av det.

Efter flertalet tältturer i vintertid och en bivacktur så har jag kommit fram till att jag behöver en bättre jacka särskilt frö vinterbruk.
Varje år sedan 1997 har jag tillbringat en vecka i tält i Kebnekaiseområdet vintertid och gjort skidbestigningar.Jag har grävt bivack i flera timmar i snöstorm och det är inte kul med en jacka som har dålig huva. Under kamvandringen vintertid på Drakryggen i Kebområdet så var det inte skoj med en Helly Hansesn klassisk fjällanorak förut.Speciellt inte eftersom jag är glasögonbärare.Jag äger redan en ganska bra Goretexjacka Marmot Thunderlight som jag tycker är OK sommartid. Jag har efter långt övervägande och test av väldigt många jackor kommit fram till att Klättermusens jackor passar mitt vinterbehov, dvs bättre huva.

Jag har ganska stor fjällerfarenhet och den kunskap jag förvärvat på så vis kan inte ersättas av bra utrustning, utrustningen är ju bara ett kompliment till fjällvett. Dvs att kunna vända i tid mm.

Ni som inte verkar tåla att jag framför en åsikt om att Klättermusens kläder är klart bäst för
mina behov, kan ju ägna er åt något vettigare,
skala potatis eller nåt.

För andra som inte har dessa vinterkrav på sin jacka så duger säkert en Tierrajacka, men inte för mig. Om folk inte kan förstå det så kan ni ju ägna er åt något vettigare än skriva töntiga inlägg.
Bristande empati !

Hälsar, Mats Frank, Umeå
 
Mesigt, -43 i ylletröja...

Minus 30 grader är inget att komma med, hälsa på i Kalix, förr-förra vintern kröp kvicksilvret ned till -43 och jag var ute i ett par täckbyxor från TUXER och en vanlig ylletröja. Inte klagade jag, det gick hur fint som helst att vara ute och gå på isen...

/Daniel
 
Ja, Ja

När det är -43 grader är det inte snöstorm i Svenska fjäll. -15 grader och snöstorm ställer betydligt högre krav på erfarenhet och utrustningen än -45 och vindstilla.
 
Tack....

...för det medhållet, Urban....
Jag har då aldrig känt mig så utsatt som när jag grävde snöbivack i -10 grader och rykande
snöstorm. Den kyleffekten var ju inte nådig.
Att vi sen befanna oss i Lairevaggi en mil söder om Katterjåkk i Riksgränsenfjällen var lite
offpist om man säger så....
Killen som var ledare hade Klättermusenjacka och hade verkligen nytta av den i det läget.

Fjällhälsningar, Mats
 
Är det huvan?

Om jag sammanfattar diskussionen så är det alltså så att klättermusen förordas pga av dess huva och konstruktionen av denna, och på grund av detta, är den jacka som funkar bäst vid snöstorm. Har jag fattat rätt?

Hälsningar David - Utsidan
 
ja, precis...

....huvan på Klättermusen Fimbul och Bifrost tycker jag står i en klass för sig.
Fimbuls huva tycker jag är lite väl extrem och jag föredrar nog Bifrost.

De som har möjligeht att jämföra Tierras jackor och Klättemusens bör alltså göra detta. Även Norrönas jackor är riktigt bra.

MVH mats
 
Tierra eller Klättermusen

Hade tidigare en Tierra Lhotse (tror jag den hette) som har hängt med sommar som vinter i nästan 10 år.
Använder nu en Klättermusen Fimbul.
Tierra-jackan var:
+Hyfsat lätt.
+Hållbar, efter 10 år började dock tyget delaminera på vissa partier...
+Bra "sommar"-huva med ståltråd.
+Mycket bra sommarskaljacka.
+Hyfsad vinterjacka.
+Relativt billig.
-Prassligt, styvt 3-lagers GTX.
-Sämre "vinter"-huva, ingen stormstrut.
-Väl "tät", ingen armhålsventilation.

Klättermusen-jackan är:
+Mycket bra vinterjacka
+Hyfsad sommarskaljacka.
+Väldigt "ombonad".
+Tyst, mjukt Cutan-tyg.
+Mycket bra huva med stormstrut och ståltråd.
+Lättare att ventilera, armhålsventilation.
-Tung.
-Relativt dyr.

Skall jag sätta betyg på jackorna blir det:
Tierra Lhotse Sommar:5, Vinter:4
Klättermusen Fimbul Sommar:4, Vinter:5

Jag tror personligen att det är svårt att hitta någon skaljacka som är bäst för både vinter OCH sommar-användning.
 
Intressant jämförelse

Hej Michael mfl !
Mycket intressant jämförelse där mellan Tierra och Klättermusen !
Ungefär som jag trodde. Jag själv föredrar nog en lättare och mer lättpackad jacka sommartid, så min 3.5 år gamla Marmot Thunderlight (som är lätt och lättnedknölad) duger nog ett tag till på sommarfjället.

Det enda som jag har påstått är alltså att jag anser att Klättermusens huvor bidrar till mitt intryck som en mycket bra vinter-skaljacka. På sommaren kan man ju säkert uppleva nästan att huvan är ivägen. På sommaren finns det ju i mitt tycke många jackor som *duger*, men på vintern har jag endast ett förstahandsval.

MVH Mats
 
Slutet.

Egentligen ska jag inte skriva detta, det blåser nog liv i den utpräglade Klättermusen vs. Tierra disskutionen som har rasat här på utsidan. Hittade ett par bra rader (som jag själv missade) hos Mats Frank :"det är relativt vanligt också att folk skaffar
extremt bra friluftsutrustning utan att ha
verkligen behov av det."
Å med det ville jag bara säga att jag har varit på fjällturer med kläder av naturmatrial (bomull och ylle) och se, jag lever fortfarande.
Människan har funnits i 1000-tals år i kalla klimat, plastkläder har funnits i 10 tal år.
Vi är av tillverkarna lurade att köpa dyr märkesutrustning för att klara oss, när det egentligen bara handlar om att vi har tappat kunskapen om naturen i vår jakt på teknik....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PJE Tierras softshellbyxor Kläder 4
Tinydoh Tierras "Gore Softshell Jacket" Kläder 5
Stentor Tierras storlekar Kläder 6
grodanbolle Tierras Adrenaline Trouser? Kläder 1
fson Tierras Yukon byxa? Kläder 1
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
marcusen Vindslå på GTX-jackor Kläder 48
Glännman Skinnbyxor och jackor i vildmarken Kläder 9
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
Oskar R. Fjällrävens vinter Jackor Kläder 4
hdn729 bergans jackor Kläder 2
Mr Doderhult jackor från itab! Kläder 7
Nordstjärnan Förslag på Fjäderlätta jackor? Kläder 18
linnaa Hitta bra/billiga jackor!?! Kläder 12
-Patric- Asterix jackor och deras funktion Kläder 79
NonCuro 8848 Jackor... Kläder 9
joask202 Lättare jackor med syntetfyllning? Kläder 10
lowe Trenden korta jackor över? Kläder 5
Kalle E Upprop för bra jackor! Kläder 17
Mathew 66 North Iceland & andra eVent jackor, vart finns de?? Kläder 9
Jonte Myra Jackor till humana priser? Kläder 2
ebh Hur upptäcka falska TNF jackor? Kläder 19
fisherman Billiga Tierra jackor Kläder 3
holmis_bigfoot.com VARNING! PIRATKOPIERADE NORTH FACE JACKOR!! VARNING!! Kläder 8
highlandpark Jämförelse mellan olika jackor Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
bash Mera funderingar kring jackor Kläder 0
CrazyFin Dags för nya jackor också! Vilken? Kläder 0
Gaban Pressat GT-jackor skarpt - någon? Kläder 7
mekelund Klättermusen jackor Kläder 8
Stor Stora jackor Kläder 1
Anders.Appelqvist Idiotiska halsar på ALLA fleece jackor! Kläder 12
erolorhun ArcTeryx jackor? Kläder 4
Wad Tips på jackor? Kläder 3
mtallberg Lundhags jackor Kläder 0
Rad Air jackor och byxor! Kläder 0
Billigare North Face Jackor? Kläder 2
Behöver tips om Haglöfs Tind och Shelter (Activent jackor) Kläder 1
Har Haglöfs bra jackor? Kläder 2
Columbias jackor Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.