Tielmavadet -- Vad?

Hej!

Lite inspirerad av frågan om var rovdjurstorget mer exakt kan tänkas ligga, vill jag passa på att fråga er detsamma om Tielmavadet. Brukar vandra tidigt i juli då vattenståndet i o f s ofta är högt, men har trots mycket span aldrig sett ett ställe som känns som om det skulle kunna vara "här".

Kan någon hjälpa mig med lite riktmärken, och dela med sig av erfarenheter av att vada det, tidpunkt på säsongen etc.

Ibland har jag tänkt att det är ett sådant där vad som ofta omskrivs, men som få de fakto har gjort då det sällan är görligt?

Tack på förhand!
Charlotte
 
Dramatisk berättelse Majjen! Jag har läst den tidigare som del i hela reseberättelsen och vid Tielma-vadet når berättelsen verkligen sitt klimax.

Jag är, likt Charlotte ovan, också intresserad av riktmärken för vadet. Hur hittar man det? Var ligger det i förhållande till Sarvesjåhkås utlopp i Rapaädno? Men det kanske är uppenbart var vadet ligger då man väl är där?
 
Senast ändrad:
Beskrivning finns....

Hejsan!

Gjorde Tielmavadet en regnig dag i början av Augusti -89. Har tyvärr glömt bort exakt hur man hittar det rätta stället, men jag minns att det finns en bra beskrivning i Edvin "Sarek" Nilssons kanontrevliga bok - Sarek mitt vildmarksrike, som man ganska ofta hittar på bibloteket. Vi följde i alla fall hans beskrivning rakt av och hade inga större problem att ta oss över.

Men som vanligt är det givetvis lätt att känna sig osäker då man ska vada en stor glaciärälv. Siktdjupet är väl typ 5 cm så det är helt omöjligt att bedömma hu djupt det är.

/ Stefan
 
undvall var där -89. Jag var ju där för ännu längre sedan och minnes bilderna kanske bleknar, men om du kommer från väster, ska du befinna dig norr om Sarvesjåhkå. Det ligger en stor sandkulle (trädbeväxt, om jag inte minns fel) halvvägs(?) ut i vadet. Jag minns känslan av att det var ett "naturligt" vägval.

HåkanF
 
Det ligger en stor sandkulle (trädbeväxt, om jag inte minns fel) halvvägs(?) ut i vadet. Jag minns känslan av att det var ett "naturligt" vägval.

Jag vadade från öster 2002, och jag har också minnesbilden av ett naturligt vägval. Vi gick från Skårkistugan, och följde Grundstens kortfattade beskrivning. Han anger 4 km från stugan. Han nämner också den stora trädbeväxta ön som är flera meter hög. Samt att vadstället är mycket brett. Allt detta stämde.

Öster om ön hade vi det bredaste partiet, och där var vattennivån låg. Väster om ön var strömfårorna smalare, men djupare. Det var den svåraste delen av vadet.

Från stugan gick vi genom myr, snår osv ganska långt från älven. På mina gamla foton ser jag att Låddebáktes sluttning "tvingade" oss ner ganska nära vattnet efter ca 4 km från stugan, och där var också vadet. Så minns jag det också, det kändes naturligt att gå ner till vattnet där.

Sett från västra sidan bör det innebära ca 1 km NV om Sarvesjåhkås utlopp. Fotona visar den västra sidan, dagen efter vadet. På den bild vi står nära stranden syns den stora ön (på andra sidan strömfåran) som vi gick norr om.

På det andra fotot (där min kompis fått fnatt med sina stavar) har vi vadet i linje bakom honom, fast flera hundra meter bort. Om jag minns rätt. Man ser att stranden är låg och flack på ett stort område på västra sidan. Samt stenig nära vattnet.

Låddebákte närmaste berg i bakgrunden på båda fotona. Hoppas att det är till någon hjälp.
 

Bilagor

  • 07d010f328_600.jpg
    07d010f328_600.jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,190
  • 07d012f332_600.jpg
    07d012f332_600.jpg
    97.6 KB · Visningar: 803
Tack Håkan och Hans för beskrivningarna!

Om man mäter 4 km från Skårkistugan till Rapaätno hamnar man ca 200 meter uppströms den plats där älvens lopp övergår från en sträcka i sydlig riktning till att börja löpa i ost-syd-ostlig riktning. Översätter man den platsen till västra sidan hamnar man 1,8 km NV om Sarvesjåhkås utlopp, ca 1 km norr om Tielmanjunjejåkåtjs utlopp.

Koordinaterna för denna plats: X: 7467510, Y: 1582760

Via Länsstyrelsernas karttjänst kan man enkelt återfinna den platsen. Välj Norrbottens län och klicka på "sökning via koordinater".

Denna plats verkar stämma med vad man kan utläsa från Hans bilder. Enligt kartan verkar det dessutom ligga en ö i mitten av Rapaätno.
 
Senast ändrad:
Tack Håkan och Hans för beskrivningarna!

Om man mäter 4 km från Skårkistugan till Rapaätno hamnar man ca 200 meter uppströms den plats där älvens lopp övergår från en sträcka i sydlig riktning till att börja löpa i ost-syd-ostlig riktning. Översätter man den platsen till västra sidan hamnar man 1,8 km NV om Sarvesjåhkås utlopp, ca 1 km norr om Tielmanjunjejåkåtjs utlopp.

Koordinaterna för denna plats: X: 7467510, Y: 1582760

Jag tror "min plats" ligger något längre söderut. Med "4 km från Skårkistugan" menar jag inte fågelvägen utan promenadvägen, och det var så jag uppfattade Grundsten. Fågelvägen bedömer jag att det rör sig omkring 3,5 km. Och då blir det mellan 1 och 1,5 km från Sarvesjåhkås utlopp.

Jag tror heller inte att den där ön syns på någon karta, men där kan jag ju ha fel. Det finns nog flera plättar i omgivningen som skulle kunna ritas ut som öar.

I vilket fall tror jag att du hittar vadstället utan alltför stort besvär, om det är vattennivå för att ta sig över. Det kan ju också finnas vadmöjligheter på fler än ett ställe.

Ska bli intressant att höra vad du kommer fram till. På den tiden jag gick där var jag helt ointresserad av att kartlägga platser med exakta koordinater. Jag gick "efter naturen" och var nöjd med det. Så jag ser fram emot en rapport!

Dessutom kommer jag kanske själv att hinna med en avstickare. Har planerat en vandring i Basstavágge om en och en halv vecka och hoppas kunna runda Låddebákte på dess västsida.

/Hans
 
Jag har inte passerat vadet själv, den gången vi skulle försöka så var det alltför mycket vatten för att ens ge sig av ner mot älven. Men du har ju redan fått bra info kring hur det ser ut i "marknivå", på Lukas Hellermans sidan finns en bild från Tielmaplatåns östra del som visar ön väldigt tydligt och som kanske gör det lättare att placera vadet i förhållande till Sarvesjåkkå.

http://www.rapadalen.de/2002/del05/02.htm

Jag kan ev. ha några liknande bilder (dock långt ifrån så bra som Lukas) från en annan vinkel, ska kolla när jag kommer hem ikväll.

[red: ändrat västra till östra...]
 
Jag har inte passerat vadet själv, den gången vi skulle försöka så var det alltför mycket vatten för att ens ge sig av ner mot älven. Men du har ju redan fått bra info kring hur det ser ut i "marknivå", på Lukas Hellermans sidan finns en bild från Tielmaplatåns östra del som visar ön väldigt tydligt och som kanske gör det lättare att placera vadet i förhållande till Sarvesjåkkå.

Ja, det här var verkligen klargörande! Det innebär att ön är ännu närmare Sarvesjåhkås utlopp än vad jag har angett. Mindre än 1 km, således.
 
Jag har inte passerat vadet själv, den gången vi skulle försöka så var det alltför mycket vatten för att ens ge sig av ner mot älven. Men du har ju redan fått bra info kring hur det ser ut i "marknivå", på Lukas Hellermans sidan finns en bild från Tielmaplatåns östra del som visar ön väldigt tydligt och som kanske gör det lättare att placera vadet i förhållande till Sarvesjåkkå.

http://www.rapadalen.de/2002/del05/02.htm

Jag kan ev. ha några liknande bilder (dock långt ifrån så bra som Lukas) från en annan vinkel, ska kolla när jag kommer hem ikväll.

[red: ändrat västra till östra...]

Mycket intressant!

Men jag får det inte att gå ihop. Som jag förstår det är bilden tagen mot söder, eftersom sjön i bildens övre högra del borde vara Piellorieppjaure. Om det är så borde, om vadet ligger norr om Sarvesjåhkå, vi se Sarvesjåhkås sammanflöde med Rapaätno i bilden.

Eller har jag inte läst bilden rätt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.