tid mellan nikkaloukta - abisko?

nmr

Avstängd
ska vandra mellan nikkaloukta - abisko och har avsatt sex dagar för det. Är det rimligt? Är vältränad och kommer att ha en packning under 20 kg. Kommer heller inte att sova i stugor eller proviantera där.

Förutsatt att man går längs kungsleden så är ju stugorna ungefärliga dagsetapper. Men flera av dessa etapper är lätta, t ex Singi-Keb som kan gås på mindre än en dag.

Kebnekaise-Nikkaluokta är tyvärr en väldigt trist sträcka med stenig led nere i skogen. Jag tror att det är bra mycket roligare att gå uppe på höjden norr om leden, och i sommar får jag se i praktiken.

nmr

Avstängd
det är möjligt att jag varierar sträckan lite. vill undvika skog så mycket som möjligt. kanske vandrar snabbt genom nikka dalen och sedan stannar längre upp i bergen.

nmr

Avstängd
ytterligare en fråga, hinner man nikkaloukta-kebnekaise-abisko på 6 dagar med ovanstående förutsättningar?

ytterligare en fråga, hinner man nikkaloukta-kebnekaise-abisko på 6 dagar med ovanstående förutsättningar?

JA, om du vandrar på lite i övrigt ska det inte vara några probelm.
Bara att hålla tummarna för att vädret blir bra den dagen du hamnar på fjällstationen då...

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer

avslutad210712

Gäst
Ja man kan nog gå på ett dygn om man känner för det.

Om jag skulle rekommendera det - nja det vete tusan.

Personligen skulle jag knappast ha några problem konditionsmässigt att gå sträckan på tre dagar. Däremot undrar jag om mina fötter skulle palla med det.

Hmm

Falun- Nikka är ca 130 mil

varför åka 130 mil och sen stressa dig igenom fjällen förvisso ditt val men vet att skall man hålla hög fart så är blicken i backen och då missar man ju mycket av tjusningen med det hela ,har själv vart sugen på att springa classic men då vända i Abisko för att ge mig ut på fjället föer att njuta...

Som sagt ditt val dock så tycker jag att gå i tjätjavagge(stavningen) en fin dag å bara vara är underbart.

Är du vältränad så skulle jag tro att du fixar ca 30 km om dagen å med straff pass sista dagen(mycket utför) så fixar du det på 3 dygn

"Fan nu vaknar tävlings jaget"

Dag 1 bör du sova när du e ute på k-leden söder om vackra sälka

Dag 2 passerar du högsta punkten på k-leden tjätja passet du bör du nå alles(kanske dax för bastu å en kall) sälka allesjauore är 25 km

Dag 3 har för mig att det är ca 35 km ner te Abisko så det e bara köra

Ha en nice tripp å missa inte det vackra

Lunch i Nikka

Hejsan
En skoter tur mellan Abisko-nikka det är suvärent en fin solig vår dag, perfekt att ta lite lunch i nikka och sen tillbaka igen till Abisko.
/Only me

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips