Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor

Hej allesammans. Jag har köpt mig ett Neoair Large billigt från Tyskland. Har provlegat madrassen på vardagsrumsgolvet och det känns riktigt bra. Verkligen nöjd över att jag valde "Large", för att slippa att armarna trillar av madrassen. En positiv överraskning var vikten, 509g INKL packpåsen var ju drygt 40gram bättre än uppgivna data!

Nu till några frågor om hur ni andra neoair-ägare viker och ruller ihop själva luftmadrassen:

Åt vilket håll ni viker era neoair madrasser? Alltså, har ni gula eller gråa sidan ut? Rullar ni från fotändan mot ventilen eller tvärtom? (förutsatt att all luft redan är utpressad). Jag tycker ventilen kommer i lite utsatt läge när jag rullar från fotänden mot ventilen och sedan trycker ner rullen i den medföljande packpåsen. Den står liksom rakt ut och pressas in av packpåsen (om ni förstår vad jag menar). Lite orolig att den skall fara illa. Dock vet jag inte om det skulle bli bättre att börja rulla vid ventilen. Borde klämmas ännu mer.

Man vill ju inte att det skall börja läcka vid ventilen...komforten är ju minst sagt bristfällig utan luft :p

/Erik

Jag viker min som den kom levererad.
Viker 3lager med den gula sidan innåt på längden, rullar sedan mot ventilen.
Passar pefekt i påsen på det viset.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Får man fråga vart du köpte det billigt? Är sugen på ett själv men priset är inte så roligt...

Jag viker först mitt, på längden, i 3 delar så att den grå sidan kommer ut.
Rullar sedan mot ventilen. När jag rullat ända fram till ventilen så rullar jag tillbaka ca 2 varv och rullar sedan ventiländen mot den andra rullen.
På så sätt så rullas ventilen in något och skyddas bättre (inbillar jag mig).

//Peter (som hoppas att beskrivningen är förståelig)

Jo, jag förstår hur du menar PetNor. Jag skall testa den varianten. Verkar inte vara ensam om att vara lite orolig för hållbarheten...

/Erik

Jo, jag förstår hur du menar PetNor. Jag skall testa den varianten. Verkar inte vara ensam om att vara lite orolig för hållbarheten...

/Erik

Hållbarheten skall du nog inte oroa dig för men man behöver ju inte riskera att utsätta en plastventil för slag som kan ha sönder den.
I övrigt är jag inte ett dugg orolig för att det skall hända något.
//Peter

Jag tror inte heller du behöver oroa dig för hållbarheten oavsett hur du rullar underlaget. Jag rullar och viker och knögglar ihop mitt lite som det passar och knölar ned i ryggsäcken utan någon packpåse. Ventilen verkar vara Thermarests gamla vanliga och modellen har ju utstått en hel del stryk under årens lopp.

Jörgen

Downmat har ju visat sig ha vissa svårigheter i kombination med hundtassar.
Hur bedömmer ni tåligheten på neoair jämfört med Prolight?

Har du läst det eller är det mitt gamla inlägg kanske? Det var i så fall inte skadat av hunden. Mitt Downmat 7 fick jag reklamerat och utbytt mot nytt. Det kan "delaminera" om det är max uppblåst på sval natt och sedan får ligga i sol och värme (något jag hävdar att jag inte gjort). Det verkar nog klara hund ganska bra tycker jag men jag har numera ett Exped Multimat med på de flesta uteäventyr och har det ovanpå underlaget då hunden är med.

Downmat har ju visat sig ha vissa svårigheter i kombination med hundtassar.
Hur bedömmer ni tåligheten på neoair jämfört med Prolight?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips