The Duke - Erfarenheter?

Hej
Jag funderar på att köpa ett par Duke och vill gärna ha lite erfarenheter från folk som åkt på dom ett tag. Jag kommer inte primärt ha dom som randobindning, men vill ha en bra alpinbindning som jag även kan ha för toppturer; vikten är alltså inte alltför avgörande. Dom kommer sitta på ett par Legend pro.

/David
 
Har kört mina Dukes ca 35 åkdagar nu och är nöjd. Tycker dom funkar riktigt bra överallt, stabila i både pist och uppkörd offpist. Jag är inte någon som droppar 10 meters klippor men misstänker att dom tar det med.
Justera tådelen (i höjdled) noggrannt så får du inga tjuvutlösningar.
Uppför: inga problem, dom är ju inte superlätta, men jag har turat långa dagar med dom utan problem, men skulle inte köra haute route el. dylikt med dom ;)
/Anders
 
Jag är inte så jätteförtjust i dem.
De är för tunga för att tura med några längre sträckor, vilket för mig innebär ~5h. Samtidigt är de för klena för att kunna ladda på med som ett par alpina bindningar.
Om du inte tänker att gå särskilt ofta rekommenderar jag ett par Trekkers istället, du kommer få mycket mer glädje för pengarna på det sättet.
 
Två svar som pekar i olika riktningar; precis vad jag behöver. ;)

Trekkers har jag funderat på men snackade med Johan på Skifix som tyckte det var "skit" och att de inte höll. Någon som testat och har andra erfarenheter? Jag har planerat en Akkha-tur runt Valborg så ev kanske jag försöker hitta ett par trekkers för att testa då.
 
Jag har testat, och det funkar.
Visst, det är inte, och kommer heller aldrig att bli, lika bra som med turbindningar, men det var ju inte tanken heller.
Marker har knappast ett rykte som världens bästa bindningar på den alpina sidan, och "the Duke" är egentligen bara hypead bland småkids. Jag tycker att den är obekväm att gå i, tung och hälhöjaren är lite väl låg.
Satsar du på ett par bra bindningar och ett par bra trekkers så kommer det förmodligen att räka gott och väl åt de flesta turer. Tänk på att man ofta får vad man betalar för, och det gäller i allra högsta grad trekkers.
 
Där ser man vad man tycka olika. Jag tycker trekkers är olidliga, rangliga, där kan vi snacka obekvämt vid branta slag. Men det är väl så att du får testa själv om DU blir nöjd eller ej.
Sen är det väl som vanligt så att den ultimata lösningen som är bra på allt inte existerar.
 
Tack för era synpunkter; det verkar som jag får fundera lite till och ev testa ett par trekkers. Angående bindningen så är mina krav egentligen bara att de inte ska tjuvlösa och att de ska hålla. Jag har i år åkt på PX12 och de är i klenaste laget och fast de nästan är dragna i botten så tenderar tådelen att flexa ut i hög fart när man lägger mycket tryck på skidan, särskilt när det är hårt och slagit, så jag har nästan funderat på att sätta på mina gamla Salomonbindningar med racingfjädrar.
 
Hej
Har duke, och min erfarenhet är att de är riktigt stabila utför, har inte haft några problem, känns mer robust än t.ex. diamir freeride som jag körde på innan duke:n, däremot som tidigare har påpekat ovan så ska man går tre timmar så känns duke:n tunga.
Jag kör mycket pist o går bara en del på tur, däremot så kör jag inte så hårt att jag bruka knäcka bindningar.

Om valet för mig idag skulle stå mellan trekker eller duke så är mitt val duke:n. fan att mickla med trekkers...

Om jag skulle köpa nya bindningar nu skulle jag antingen gå på dynafit lätta modell eller diamir freeride (funkade utan anmärkning, känns dock lite som en kompromiss).
 
Look är bra bindningar, även om 12:eek:r kan vara lite väl små ibland borde du absolut inte flexa ut när du lägger på tryck. Jag skulle råda dig att kolla förspänningen, är dina pjäxors sulor möjligen väldigt slitna?
Valet beror som sagt väldigt mycket på hur, vad och hur ofta du tänker åka. Duke är en kompromiss mellan alpin- och turbindning, och kompromisser blir sällan särskilt bra.
Trekkers som sitter dåligt kan vara väldigt instabila när man går på skrå i hård snö, men hur ofta gör man det?
Om du tänker hålla dig till liftburen åkning och kanske vandra någon timme ibland är trekkers absolut grejen för dig. Känner du på dig att du kommer vilja gå upp till början av varje åk, oftast upp emot 4-6h om dagen så är en riktig turbindning det självklara valet. Tror du snarare att du kommer knalla en halvtimme bort från liften för att sedan åka ned i tid till afterskin och glänsa ikapp med de andras utrustning är Duke vägen du ska vandra.
 
Förspänningen har jag kollat men kanske måste flytta fram bindningen ytterligare ett snäpp till. Sulorna ser inte alltför slitna ut även då jag använder mina gamla Raichle flexon comp slalom från 94 fortfarande.
Sedan början av december har jag åkt i snitt två-tre dar i veckan och hunnit med en tur till Björkliden och en till Åre. Säsongen här pågår till slutet av april och sen så är en tur till Akka och eventuellt en tur till gränsen i maj inplanerat, så det blir ändå en del åkning. I år har jag åkt på mythic rider med px 12 men tänkte komplettera med en legend pro (eller pro xxl) till nästa år för bl a toppturande och "större berg" (än hemmabacken Storklinten). Till nästa år är tanken att jag ska hinna med än mer åkning (eftersom jag fått en rejäl nytändning efter några år i Skåne).
Eftersom jag ska behålla mina mythic rider så kanske det bästa är att sätta turbindningar på de nya skidorna och tanken var väl att ett par Duke skulle kunna vara en bra och fungerande kompromiss, men där går uppenbart meningarna isär vad jag kan se. :)
Jag ska som sagt testa trekkers, men de flesta verkar inte så förtjusta och hållbarheten verkar sisådär; ska åka förbi Skifix efter jobbet i dag och kolla om de har hemma i vilket fall.
 
Jag har kört på både Diamir freeride, marker duke och ett antal vanliga alpinbindningar och jag tycker att Duken fungerar bra. Nerför presterar dom väldigt bra både vid hårt tryck i svängar och om man droppar. Jag har Inga tjuvutlösningar och styvheten är bra men jag har dom något högre ställda jämfört med mina Px14. Nackdelen är väl att dom är ganska tunga att gå med och att man måste ta av skidorna för att ställa om mellan gåläge och åkläge. Att knata upp till 500 fallhöjd tycker jag inte är några problem om man inte har väldigt snabba kompisar:) Jag har gjort dagslånga hiker i mycket snö också och då känns det lite tungt.

Kombinationen vanlig alpinbindning och trekkers tycker jag är helt värdelöst, trekkers sitter dåligt i bindningen och man kommer väldigt högt upp ovanför skidan, dessutom måste man ha dom i säcken när man åker. Argumentet att det är sällan man går på skrå i hårt före tycker jag inte håller, det är ju då det är jätteviktigt att dom sitter bra.

Jag väger 65 kg och kör ca 50 dagar per år nästan enbart offpist.
 
Har provat på duken och den är mer som en vanlig alpinbindnig än någon av de andra turbindningarna (diamir, naxo, mm) jag kört på. Den är ju fortfarande rätt hög men jag tycker att åkkänslan och stabiliteten definitivt liknar en vanlig alpinbindning. Den stora nackdelen är ju vikten, men som ett alternativ till en vanlig alpinbindning och trekkers skulle jag ta duke utan att blinka.

Väger ca 90 kg åker så mycket jag hinner med och håller mig utanför pisterna större delen av tiden.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.