Tevasandaler som luktar kossa

Min sambo har ett par Tevasandaler som har börjat lukta kossa. Vad skall man göra åt detta? Jag har sett att detta har diskuterats förr, med vill ändå höra om någon har ett bra tips att komma med. Hon har testat att frysa sandalerna för att döda ev. bakterier men det verkar inte fungera.

Fredrik
 
bakterier dör INTE av kyla. Om de BARA växer på ytan så kan man tvätta med något tvättmedel annars kan det bli svårt. Visst skulle man kunna doppa hela sandalen i klorin, men det riskerar att skada lädret/plasten/gummit? Att stråla sandalen är ett strålande alternativ, men jag har inte sett någon portabel koboltkanon.
 
Nej, jag borde ha tänkt på att kylan inte dödar bakterierna. Tror någon att sandalerna klarar kokande vatten, det är ju ett alternativ i så fall?
 
En liten anekdot.
Jag köpte ett par nikesandaler för några år sedan. Redan efter en halv dags användning luktade de apa. Jag tvättade då sandalerna nog med såpa och varmt vatten, lät dem torka för att sedan använda dem igen. Men redan efter nån timmas användning började de lukta hemskt igen och jag började givetvis fundera på hur jag lyckats få en sådan otrolig fotsvett. Efter att detta upprepat sig några ggr bestämde jag mig för att det måste vara sandalerna det var fel på och gick då och reklamerade skorna. Försäljarn blev lite ställd men ringde till nike och frågade om det dög som reklamationsskäl och det gjorde det. Sen dess har jag aldrig haft nått problem med mina sandaler.
 
Koka inte tror jag...

è@.; sa:
Nej, jag borde ha tänkt på att kylan inte dödar bakterierna. Tror någon att sandalerna klarar kokande vatten, det är ju ett alternativ i så fall?

Troligtvis inte för mitt ex körde sina i tvättmaskinen och de krympte så hon kunde inte använd dem.

Det är bara att skrubba med såpa eller annat rengöringsmedel. Jag brukar låta min ligga över natten i såpa. Men efter ett tag är lukten tillbaka igen och då får man göra om det. :)

/ Niclas
 
Min sambo har en fruktansvärd fotsvett...hon har stora problem med detta. För att råda bot på problemet köpte hon ett par Teva...då skulle ju fötterna få vara ute i friska luftan. Fossingarna verkade inte fatta ett dugg. De började att, om möjligt, lukta ännu värre, ja till och med så att man inte kunde ha sandalerna inomhus!!
Nåväl, för att inte fresta förhållandet till sin yttersta gräns så började hon exprimentera med olika lösningar.
Nu har hon kommit på att man kan lägga Tevorna i en hink med vatten och diskmedel (yes) över natten. Sedan skrubbar hon lite med en diskborste...och vips...då luktar det gott igen.
Förhållandet är räddat och Tevorna verkar förstå att de inte bör lukta apa.

P
 
Om ni läser instruktionen till era teva så står det att man kan använda några droppar av tea-tree oil att he på ytan.

JAg kör så på mina och det fungerar vansinnigt bra jämfört med allt annat jag har testat.
 
Lustigt...

min flickvän har också ett par eva som luktar apa. Själv är jg inne på mitt andra par utn några doftproblem, kanske har tjejer specill fotsvett ?
/H
 
Vi skall testa lite Teatree oil och se om det hjälper, annars får det bli kristallhealing eller Voodoo.

Fredrik
 
Låter endast vattenmolekylerna vibrera!

Låter inte roligt med sandaler som luktar kossa!

Tror dock inte att en omgång i microvågsugnen är någon lösning på problemet. Ugnen sänder ut vågor av bestämd våglängd som har till uppgift att sätta vattenmolekylerna i vibration, och därmed ge en uppvärmning. Sålunda blir ej "torra ting" varma i en microvågsugn (prova att värma en skorpa). Möjligtvis skulle det fungera om man lade sandalerna i blöt innan.

Personligen skulle jag dock inte lägga ett par kossa-luktande sandaler i en ugn som jag även använder till att laga mat i!

/Mackan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
L.A. skor som luktar skunk Kläder 36
Evil stinkfoot Luktar svett även efter tvätt - Craft och Icebreaker Kläder 32
Polarnatt Luktar kärlek Kläder 30
Vad är det som luktar - egentligen Kläder 26

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.