Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Termosens vara eller icke vara?
- Trådstartare Caminista
- Start datum
Visst är det värt att vänta några extra minuter för att få uppleva den där doften och smaken av nykokt kaffe ...ute i det fria ...det är balsam för själen!![]()
Det är precis vad min man säger
Lästips
ANNONS
Aircontact Pro – designad för de stora äventyren
Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...
Jag får väl vara lite motvals då, och försvara termosen även sommartid! Jag har alltid termos under vandring, det beror kanske på att jag under fjällvandringar helst äter sån där direkt-i-påsen-mat, även till lunch. Jag tycker det är ett jäkla pill och smul att hålla på med knäckebröd eller annat bös, utan föredrar en rejäl och varm måltid och en kopp kaffe mitt på dagen (och en på kvällen också för den delen..
). Nån gång ibland är det väl så soligt och vindstilla att man inte skulle ha nåt emot att sitta och röra i en kastrul, men betydligt oftare är det en njutning att kunna fixa mat utan att behöva packa upp kök osv. Ju grinigare vädret är, desto större bli belöningen av att ha burit med den där halvlitern hetvatten sen frukost, som gör att man bara kan söka skydd så gott det går, och dra på en torr underställströja och sippa på kaffet medans maten gottar till sig!
Dessutom vill jag nog gärna ha med termosen ändå, för toppturer och andra utflykter. Och iom att jag i princip aldrig lagar mat utanför tältet när även lunchvattnet kokas i samband med frukosten så behövs inget vindskydd eller stabilitet, utan det räcker med en minimial toppmonterad brännare på några gram. Summa summarum blir det inte så måga gram extra för ett betydande tillskott av trygghet och komfort.
Dessutom vill jag nog gärna ha med termosen ändå, för toppturer och andra utflykter. Och iom att jag i princip aldrig lagar mat utanför tältet när även lunchvattnet kokas i samband med frukosten så behövs inget vindskydd eller stabilitet, utan det räcker med en minimial toppmonterad brännare på några gram. Summa summarum blir det inte så måga gram extra för ett betydande tillskott av trygghet och komfort.
Jag får väl vara lite motvals då, och försvara termosen även sommartid! Jag har alltid termos under vandring, det beror kanske på att jag under fjällvandringar helst äter sån där direkt-i-påsen-mat, även till lunch. Jag tycker det är ett jäkla pill och smul att hålla på med knäckebröd eller annat bös, utan föredrar en rejäl och varm måltid och en kopp kaffe mitt på dagen (och en på kvällen också för den delen..). Nån gång ibland är det väl så soligt och vindstilla att man inte skulle ha nåt emot att sitta och röra i en kastrul, men betydligt oftare är det en njutning att kunna fixa mat utan att behöva packa upp kök osv. Ju grinigare vädret är, desto större bli belöningen av att ha burit med den där halvlitern hetvatten sen frukost, som gör att man bara kan söka skydd så gott det går, och dra på en torr underställströja och sippa på kaffet medans maten gottar till sig!
Äntligen någon som förstår hur jag tänker!
I min skola är termosen är alltid fylld och därmed alltid med.
Använder man vattnet från den så passar man på att koka nytt. Ska man göra ett upptåg lämnas ju kök i stora packningen och termosen följer med i den lilla, lätta och snabba ryggsäcken.
Det här förfarandet är särskilt bra om man inte har med sig ett komplett kök utan endast ett kärl och termos.
Använder man vattnet från den så passar man på att koka nytt. Ska man göra ett upptåg lämnas ju kök i stora packningen och termosen följer med i den lilla, lätta och snabba ryggsäcken.
Det här förfarandet är särskilt bra om man inte har med sig ett komplett kök utan endast ett kärl och termos.
Vikten av vikten
Du har rätt. Med tanke på att jag planerar att vandra med så lätt packning borde det knappast göra någon större skillnad. Jag är dock van att vandra med 4-6 kilo (har långvandrat i Spanien och sovit på härbärgen) och är osäker på hur min kropp reagerar på de där sista kilona. Håller på att kitta upp min rygga med fjällgrejer istället för med caminogrejer, sedan beger jag mig ut på lite kortare turer med full vikt och så får vi se var det landar.
Om du värdesätter att ha med en termos så mycket, spelar det verkligen så stor roll med vikten, d.v.s. att bära 10,0 kg jämfört med 10,3 kg (tom termos) resp. 10,8 kg (fylld termos)?
Du har rätt. Med tanke på att jag planerar att vandra med så lätt packning borde det knappast göra någon större skillnad. Jag är dock van att vandra med 4-6 kilo (har långvandrat i Spanien och sovit på härbärgen) och är osäker på hur min kropp reagerar på de där sista kilona. Håller på att kitta upp min rygga med fjällgrejer istället för med caminogrejer, sedan beger jag mig ut på lite kortare turer med full vikt och så får vi se var det landar.
Mina knän och lungor tycker att det där extrakilot blir mystiskt tyngre, ju fler höjdmeter/dag det skall bäras ner resp. upp(...) borde det knappast göra någon större skillnad. (...)
Men du skall ju mest låglandsvandra, och då spelar gramskavandet bortom vad du i stort trivs med att bära inte så stor roll.
Bra att du påminner mig, Joanna! Jag hade 12 kilos packning på en dagsetapp med 1000 höjdmeter upp och 650 höjdmeter ner en gång. Var inte så kaxig efteråt, ska jag erkänna. Nu ska jag ju inte göra några toppturer, men det är ju ändå några höjdmeter som skall tillryggaläggas genom jämtlandsfjällen. Det är bara ut och testa som gäller!
PS. Någon som känner till någon riktigt lätt termos på 0,5l, typ från biltema el dyl? Eftersom den enbart ska varmhålla över dagen behöver kapaciteten inte vara maximal.
Billiga termosar brukar oftast innebära tjockare plåt och högre vikt. Jag vägde min 0,5 liter av fabrikat Thermos till 337 g tom.
Thermos Ultimate Flask 0.5 ska enligt ryktet väga 290g om du tar bort gummibandet och gummit i botten på flaskan.
Jag har 0.8 versionen och även den är löjligt lätt, håller varmt/kallt i 24 timmar (jag har mätt
)
Av någon outgrundlig anledning så säljs denna modell inte i Sverige.
Jag köpte hos www.biggrassfield.com/index.aspx och betalade £5 i frakt.
Jag har 0.8 versionen och även den är löjligt lätt, håller varmt/kallt i 24 timmar (jag har mätt
Av någon outgrundlig anledning så säljs denna modell inte i Sverige.
Jag köpte hos www.biggrassfield.com/index.aspx och betalade £5 i frakt.
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg