Termos mot kök på skridskoturen

På tal om torrdräkt så så har jag haft en MPS Ursuit som reserplagg vid plurr.
Har inte testat skarpt men tänker inget problem med blöt ryggsäck mot kroppen och strumpor ingår. Funkar att öppna ibland för vädra ut det värsta när man åker vidare.

På tal om torrdräkt så så har jag haft en MPS Ursuit som reserplagg vid plurr.
Har inte testat skarpt men tänker inget problem med blöt ryggsäck mot kroppen och strumpor ingår.
Har läst om personer som åker med torrdräkt, men generellt tror jag att det blir trångt i pjäxan.

För att anknyta lite till trådens ämne lär det finnas en slurk vätska efter avslutad tur.

För den som inte har testat sitt kök i stark vind: Vid stora öppna ytor som sjöar och hav blir det lätt (oväntat) starka vindar som ger problem för många kök. Ta med det i beräkningen. Vindskydd krävs ofta.

Varför inte testa kök i en grupp som ”kör med termos”. Välj en dag då det inte blåser för mycket om vindskydd kan bli ett problem. Ha kanske en vattenflaska i reserv. Notera hur gruppmedlemmarna reagerar. (Allt går inte att observera.) Om det praktiska fungerar, erbjud senare andra att slippa terms och kanske ryggsäck. Om allt är anonymiserat kanske vi får återkoppling på hur ett friluftskök tas emot i en grupp som kör med termos.

För den som inte har testat sitt kök i stark vind: Vid stora öppna ytor som sjöar och hav blir det lätt (oväntat) starka vindar som ger problem för många kök. Ta med det i beräkningen. Vindskydd krävs ofta.

Varför inte testa kök i en grupp som ”kör med termos”. Välj en dag då det inte blåser för mycket om vindskydd kan bli ett problem. Ha kanske en vattenflaska i reserv. Notera hur gruppmedlemmarna reagerar. (Allt går inte att observera.) Om det praktiska fungerar, erbjud senare andra att slippa terms och kanske ryggsäck. Om allt är anonymiserat kanske vi får återkoppling på hur ett friluftskök tas emot i en grupp som kör med termos.
Jag tänker att det är pausens längd, alltså tiden, som avgör om det blir kök eller termos. Det är enkelt att fiska upp en termos ur en ryggsäck och på fem röda har man hällt upp en mugg varmt.

Blåser det mycket är termoslösningen enkel.

Så tänker jag.

För att hålla mig själv varm under rasten brukar jag försöka rasta i lä så gott det går och hade inte valt att rasta "i lovart". Men visst kan någon plurra på ett blåsigt ställe och då kan värming av dryck med kök vara ett problem.

/Patrik

För att berätta om egna erfarenheter av att erbjuda drycker i mugg som ett alternativ till termos och därmed ryggsäck i en annan situation: En gång sade en ordförande i en förening nej. Motiveringen var: ”Så har vi alltid gjort.” En klassisk fras i den typen av föreningar. Medelåldern var hög.

I övriga fall har det fungerat bra.

Aktuellt

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”Som ett bibliotek – fast med frilufts- och sportutrustning”

I över 120 kommuner kan du låna friluftsutrustning hos Fritidsbanken – den prisbelönta föreningen som vill sänka trösklarna till naturen.

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips