Termometer till vandring och skidåkning

I denna tråd på utsidan finns ett par tips:

Den här tyckte jag verkade ok (om den nu visar rätt temp):

/OJ

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har som Ture beskriver en termometer inbyggd i ett elektroniskt tillbehör, i mitt fall en kamera. Men det tar som sagt en stund i fullständig frihet innan den visar en någorlunda rättvisande temperatur.
Ett alternativ som jag använder är denna webbplats, https://weathermap.netatmo.com
Sidan visar i realtid lokala väderstationer som är uppkopplad. Beroende på modell så visas även nederbörd och vind.
I ock för sig så kan temperatur, vindar å nederbörd variera även lokalt men man får ändå en hyfsad uppfattning om det lokala vädret. I fjällen och glest befolkade delar av landet så är denna sida inte heller till någon hjälp.
Men jag använder den mycket och även för fjärr-spaning vid rek och planering av turer för skridsko, paddling, cykling mm.

Har inget stort behov av att veta temperaturen exakt när jag är ute o vandrar. Plus/minus ett par grader är ok för min del. Beroende på vilken ryggsäck jag använder så har jag en blanding av dessa termometrar fastsatta i en snodd.

Har aldrig testat hur noggranna de är, har liksom inte det behovet.

Vad tror ni om en snötermometer (som seobserver oxå nämner) för kunna mäta både luft- och vatten-temperatur. Det senare både när man är ute och spanar efter nyis men även när jag är ute å paddlar. Sedan vill jag ju också kunna mäta luft temperaturen. Även om Netamo finns nu 🙃
Det står att termometern är för att mäta snö-temperatur men den borde ju då också ge utslag på luft respektive vatten?
Är det någon som har erfarenhet av snö-termometer?

Senast ändrad:
Vad tror ni om en snötermometer (som seobserver oxå nämner) för kunna mäta både luft- och vatten-temperatur. Det senare både när man är ute och spanar efter nyis men även när jag är ute å paddlar. Sedan vill jag ju också kunna mäta luft temperaturen. Även om Netamo finns nu 🙃
Det står att termometern är för att mäta snö-temperatur men den borde ju då också ge utslag på luft respektive vatten?
Är det någon som har erfarenhet av snö-termometer?

Mkt bra idé! Också nyfiken på om något provat och vet hur pass korrekt den är?

hittade en recension av swix fönstertermometer där ngn sa att de köpt tre st till en stuga där varje termometer visade olika.

Oregon har extra givare med display till sina termometer system, funkar ner till -40 med lithium batteri. Har några av just denna modell i stugan och alla funkar perfekt har haft dom över 10 år. Det är också packning i lock till batteri så dom är täta. https://www.teknikproffset.se/Hem-h...ometrar/Oregon-TermoHygrometer-Display-AA.htm
2222515.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips