Tempest 170?

Efter många år med min kära havskajak så skulle den vilja gå ner på deltidsjobb. Söker därför en kajak som skall kompletera min käraste.

Egenskaper som uppskattas är
-Lekfullhet (bla. lättrollad, bra sekundärstabilitet, surfvänlig)
-Packåsna (packutrymme för veckoturer)
-Sjöbuse (bör gilla hög sjö)
-Snabbhet (bör vara hyfsat snabb, dock ingen racer)
-Stryktålig
-Bekväm (bra sits där man bara vill stanna länge)

Jag har tittat en del på Wilderness systems Tempest 170. Har någon erfarenhet av den eller andra förslag?
 
Finns det ingen som känner till Wilderness systems -Tempest på utsidan. Eller är alla ute och paddlar.
 
Jag håller med om att dessa kajaker ser fina ut. Kolla på Jonathan Walpoles (tror att efternamnet stavas så...) kajaksidor på nätet. Länken på utsidan funkar inte så sök på hans efternamn. Han själv paddlar NDK Romany men hans kompis paddlar och verkar vara med att utveckla Wildernesssystemkajakerna. Står inte något om dom direkt men schyssta bilder...!!! Hoppas att du hittar dit. Tror att det finns någon i norrland som säljer, men inte säker... Lycka till.
 
Varför??

Om man skall surfa och "leka" varför satsar man då på en touring kajak?? Även en lättsvängd touring kajak är ju betydligt tristare och trögare än en anpassad surf/fors kajak

En touring kajak är ju också onödigt komplex och dyr

mj-5.jpg


En surf/fors som är lite dryga 3m klara man utan större problem att paddla lite längre sträckor med.

I England är marknanden enorm för denna typ av kajaker. Medans nästan alla "Seakayaks" exporteras till Scandinavien eller USA

http://www.mega-kayaks.co.uk/

Hans Friedel
[Ändrat av hassex 2006-07-22 kl 10:35]
 
Re: Varför??

hassex; sa:
Om man skall surfa och "leka" varför satsar man då på en touring kajak?? Hans Friedel
[Ändrat av hassex 2006-07-22 kl 10:35]


Hej Hasse
Om du kollar mitt första inlägg så klarnar kanske bilden. Kajaken skall vara lättmanövrerad, klara veckototurer, tåla rejält med stryk och funka i surf. Då funkar det inte med en forskajak. Skulle jag endast vilja "leka" skulle jag givetvis på på din linje.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...