Temperatur i tält - och utanför

Jag är på gång att köpa ny sovsäck och funderar på alla temperaturangivelser som finns. Vad jag undrar är: om temperaturen är noll grader ute, hur kallt är det då inne i tältet?

Det beror ju även på tältstorlek och hur många man är. Vid min senaste fjälltur (solo) hade jag lånat ett 2-3manstält och använde min vanliga sommarsäck: frös som en hund! Jag sover vanligen i ett gammalt enmans Fjällräventält och skillnaden var enorm.

Så val av sovsäck beror ju även på vilken typ av tält man har och om man är flera personer som sover tillsammans. Finns det någon på utsidan som har koll på temperaturer inne i tält - och utanför?

Senast ändrad:
Ouppvärmda tält följer yttertemperaturen snällt.
Tror inte du frös pga 2-3p tält utan av val av för tunn sovsäck + kanske för lite under och på dig.
Sommartid kan ytterförsilvrade(Aluminiserade) tält vara lite svalare på morgonen, även att de är mörkare inne uppskattas av sömntutor.
//J

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ouppvärmda tält följer yttertemperaturen snällt.
Tror inte du frös pga 2-3p tält utan av val av för tunn sovsäck + kanske för lite under och på dig.
Sommartid kan ytterförsilvrade(Aluminiserade) tält vara lite svalare på morgonen, även att de är mörkare inne uppskattas av sömntutor.
//J

Ja så är det, samma temperatur i tältet som utanför, om inte solen legat på och gassat vilket kan nyttjas under vårvinter- och sommarturer om tältet står uppe över da'n till att torka saker av textil såsom kläder.

Temperaturangivelser på sovsäckar bör tas med en stor nypa salt. Jag skulle rekomendera att ha en avsevärd marginal mellan tänkt användningsområde och extremtemperatur och en betryggande till nedre komfortdito.

Och som alltid ett kasst liggunderlag fördärvar temperaturkomforten i den mest avancerade sovsäck.

En gissning

Nog är det varmare i tältet än utanför, men jag har ingen aning om hur mycket. Det är ganska mycket skillnad mellan olika tält, jag upplever mitt MHW Trango 4 som varmare än mitt Hilleberg Nallo 3, trots att Trangot är dubbelt så stort. Gissar att det är lite tätare innertält på Trangotältet, i Nallot blir det kallt vid minsta vindpust Skulle gissa på att det skulle kunna vara kanske 3 grader skiland eller nåt i den stilen med Trango och kanske 2 med Nallot när man sitter och spelar kort i stiltje, ligger man i sovsäcken är det nog ingen större skilnad. Oftast brukar man öppna ventilationen på max och då blåser värmen ut, å andra sidan blir man kall av fukten om man inte öppnar. Måste ta med en termometer nån gång....

De sovsäckstemperaturer som anges enligt den nya EN normen stämmer ganska bra. The North Face, Mountain-Equipment och andra stora tillverkare kör med den. Däremot brukar gammalt skräp (äldre Haglöfs, caravan mm) stämma ganska dåligt. Min Caravan som var graderad -10 funkade strax under noll när den var ny, nu är den lagom inomhus. Haglöfs hade säckar som var graderade -20 som knappt funkade i -5.

Senast ändrad:
Jag hade med mig en dubbeltermometer förr och hade som mest en temperaturskillnad på 6 grader på morgonen. 2 personer i tältet (HB Staika) och temperatur strax under nollan. Ingen vind och dålig ventilation.
Ökad vind och mer ventilation ger mindre temperaturskillnad. Fler i tältet ökar skillnaden. Normalt är enligt min erfarenhet ett par graders diff med 2 pers i tältet.

3-5 grader i bästa fall

Hej,

jag har själv funderat en del på detta, och ensam i mitt 1-2-mans TNF-tält så skiljer det mellan 3 och 5 grader mellan inne och ute, till tältets fördel. Lite mindre om det blåser mycket. Det bör rimligtvis vara lättare att värma upp luften i ett litet tält än i ett stort, även om man bara värmer den en-ett par grader.

Om man vill kan man lätt testa genom att sova i enbart sovsäck. Den säck jag har som utan problem klarar -3- -5 i tältet, är kinkig om det kryper under nollan och jag ligger utan tält/motsv.

Kul att höra att andra också har funderat på detta. Min erfarenhet är att det kan skilja en del i temperatur när man sitter i tältet (inte ligger i sovsäcken). Däremot när jag vaknar på morgonen så är det i stort sett samma temp ute och inne. Jag gissar att så länge jag ligger i säcken så behåller den värmen och tältet förblir svalt???

Kul att höra att andra också har funderat på detta. Min erfarenhet är att det kan skilja en del i temperatur när man sitter i tältet (inte ligger i sovsäcken). Däremot när jag vaknar på morgonen så är det i stort sett samma temp ute och inne. Jag gissar att så länge jag ligger i säcken så behåller den värmen och tältet förblir svalt???
Jo, givetvis isolerar din sovsäck så att tältet inte värms upp "i onödan". Men sen tillkommer nog en del andra faktorer också, t ex att du kanske rör dig mer och ev lagar mat (producerar mkt värme + kondens) när du är utanför sovsäcken men ändå i tältet.

Däremot har tältet den stora fördelen att det bryter vinden. Den faktiska köldeffekten minskar därför betydligt (vilket man ibland märker när man sover under bar himmel).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips