Telia eller Telenor?

Helt vanlig internetdelning som alla telefoner har.

Jo, men går jag in på det som kallas "internetdelning" på min smartfån så handlar det bara om att dela med sig, dvs att fånen blir som en router eller modem via usb. Inte samma sak.
Glömde väl oxå påpeka att jag på den tiden inte betalade för någon surf i mobilen, hade bara mobilt telefoni.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jo, men går jag in på det som kallas "internetdelning" på min smartfån så handlar det bara om att dela med sig, dvs att fånen blir som en router eller modem via usb. Inte samma sak.
Glömde väl oxå påpeka att jag på den tiden inte betalade för någon surf i mobilen, hade bara mobilt telefoni.

Okej, men då förstår jag inte alls vad du menar.

Skulle det kunna vara så att abonemanget medgav fria röstsamtal och sedan ringdes ett röstsamtal till en gammal hederlig modempool, som väl gav 56k i bästa fall och över en mobil talkanal sannolikt ännu lägre - detta kan vara en förklaring till hur det gjordes.

/Patrik

tango: nej, inte riktigt heller. Det enda jag vet e att om man bara har mobilt telefoni i sitt abonnemang så är det alltid två "linjer" till mobilen. Om jag inte minns fel så är detta så för att man ska kunna prata som i en vanlig telefon och inte som med en komradio som en mobil "egentligen" är.
Jag gjorde denna internetdelning på min mobil år...2007 :). Då hade jag stenkoll på vad o varför, men när man inte har behov av infon längre så glömmer man av den. En annan grej jag kommer ihåg var ett d va tvunget att göras via 3G-nätet, funkade inte på 2G. O man var tvungen att "tvinga" datorn att använda mobilen som modem. Och det funkade på Ubuntu, Mac och Windows. Så jag hade gratis mobilt internet i ca 7 år.

Nä du e ute och cyklar med det där med två linjer - det handlar om nått helt annat.Komradios (yrkes/proffsradios) har inga problem att kunna köras i duplexläge men själva grejen för komradio är ju månganvändarfunktion och då kan inte alla tala i mun på varandra så där är simplex eller semiduplextrafik standard.

Tror eventuellt du kört mot modempol som Tango snackar om

Nä du e ute och cyklar med det där med två linjer - det handlar om nått helt annat.Komradios (yrkes/proffsradios) har inga problem att kunna köras i duplexläge men själva grejen för komradio är ju månganvändarfunktion och då kan inte alla tala i mun på varandra så där är simplex eller semiduplextrafik standard.

Öööh. Nä. En mobil är en radio...infon är radiovågor. Dom har två linjer, det är ingen fråga.
Men, ämnet handlade om vad köra hur o till vilken kostnad (tror jag). Mobilt internet gratis var mitt tips. Sen kan man diskutera hur det funkar...men till vilken nytta?

För att förklara duplex/komradio versus telefon med andra, i min värld enklare ord så är det så här:
telefoni = "en till en" -kommunikation - du ringer ett "telefonnr" och pratar bara med EN i andra änden
"kom-radio": En till många - du pratar till alla som lyssnar på samma kanal

Sen finns det såklart varianter och kombiantioner av ovanstående: t ex "push to talk" som gör att mobiler kan bli "en till många" genom att skicka pratet över mobilt datanät.
Det finns ju även trepartssamtal och konferenssamtal som tillägstjänster till telefoni.
En Rakel-terminal (används av blåljusmyndigheter, försvarsmakten m fl) kan agera som både en till en och en till många.

Ang "gratis långsam surf" - kan det vara så att du hade ett abonnemang med ett fastnätsnummer som dock var en mobiltelefon (och inte via tvåtrådig kopparkabel) och där hade operatören råkat aktivera mobildata över GSM och glömde ta betalt för datatrafiken?

/Patrik

En mobil är radiokommunikation. Det går över radiovågor. Så e d bara. Att funktionen har gjorts annorlunda än kom-radio beror helt enkelt på idén/syftet och efterfrågan.
Nej, det var inget fastnätsabonnemang. Ren mobiltelefoni. Bytte även operatör under tiden och det fungerade likadant. Kunde göra d med flera olika telefonnummer och mobiler - jag visste då vad jag gjorde. Jag vet att jag inte har fel angående att det är två linjer och att d va därför det fungerade. En del av inställningarna gjorde jag direkt i mobilen och resterande via datorn. Gick att använda internet både direktkopplad via usb samt blåtand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips