Teleskoppinne till Tarp!

Hej!

Jag söker en bra teleskoppinne att användas till Tarp, likn.

Det jag söker är följande:
* 2st. teleskoppinnar
* Längd 65 - 180 cm
* Aluminium (eller lättare material)

Och, naturligtvis, skall den palla lite beslastning eftersom den skall användas till en Tarp.

Jag har sökt på olika platser men inte hittat något av värde. Det kanske är så att jag få ge upp helt och hållet och acceptera fakta "Det finns inga!".
Men innan jag gör det vill jag ta hjälp av Er här på forumet. För här vet jag att det finns mycket kunskap.

Vikten är egentligen av underordnad betydelse, eftersom jag fraktar mina prylar med mc. Mestadels av tiden vill säga. Så till Er som hade tänkt komma med förslaget att använda en pinne från skogen (brrrr hemska tanke! :) ber jag Er hoppa över detta förslag. Så till vida den inte är hopfällbar ned till 60 cm:s längder.

Av det kan man då dra slutsatsen att jag också skulle kunna klara mig med fasta hopfällbara pinnar av rätt kvalité/längd.

Vad jag dock INTE gör avkall på är i så fall passformen. För min erfarenhet av Tarp är att de blåser sönder eller på annat sätt är obrukbara vid ganska lite vind. Vilket irriterar mig. Jag spänner därför upp staglinorna ordentligt, vilket har haft god effekt hitentills.

Förslag emottages tacksamt!

Mvh!
// Niklas

P.S Till Er som undrar vad en "knutte" skall med en Tarp´s till kan jag bara säga att jag "lyxar till det" eftersom jag har ett litet tält (lagom till 1 person) men vill ha utrymme att kunna stå upp och ta av eller på regnkläder mm. i händelse av ofint väder. :)

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Går det att använda ett par teleskopstavar?
Fast dom går nog bara att dra ut till en 150-160cm (?)
/BAX

BAX; sa:
/BAX

Just vad jag tänkte. Biltema har billiga stavar, men dom är nog för korta som sagt var. Annars kan du kanske göra egna av något slags rör. Såna där vita som man drar elledningsr i borde funka. Kapa i lagom längd och sätt i nån hylsa i ena änden.

Har jag redan tittat efter!

BAX; sa:
/BAX

Hej Bo!

Jo, nog har jag tänkt på det alltid men de stavar som jag har sett har varit för korta. De har inte ens mätt upp till 160 cm, vilket hade varit helt ok, även om jag av bekvämlighetsskäl vill upp till ca. 180 cm (är själv 173 cm).

Jag skall dock kolla på Biltema, så tack för tipset, men jag tror att de är lite väl korta för min belväma smak (vilket i grund och botten har att göra med att jag har plats och själv inte måste slälpa på grejorna :))

Mvh!
// Niklas

Inte tillräckligt stabila!

Vandrare; sa:
... Annars kan du kanske göra egna av något slags rör. Såna där vita som man drar elledningsr i borde funka. Kapa i lagom längd och sätt i nån hylsa i ena änden.

Hej Björn!

Jag vet precis vilka rör du menar, sk. PVC-rör. Dessa finns i olika tjocklek men är gjorda i ganska tunn plast (om jag inte har misstagit mig fulständigt på vad du menar). Och dessa, som jag tänker på, är dels alldeles för klena och klarar inte en axiell belastning (längs med staven/röret) utan viker sig vid ganska måttlig belastning. Tyvärr, men tanken var god!

Mvh!
// Niklas

Eftersom vikten inte spelar så stor roll kanske du skulle kolla på teleskopskaft för målning (eller fönsterputsning)? De brukar i alla fall vara billigare än skid/gångstavar och maxlängden tror jag du blir nöjd med. Problemet med dem är väl att de flesta av dem har för långa sektioner så det är inget man släpar med sig på en hoj...

Tack för hjälpen!

Tack allihop för hjälpen!
Jag måste nu ta reda på lite mer av vad den Norska firman har att erbjuda och kommer att ringa dem.

Jag har nämligen lite svårt att förstå skriven Norska. Eller rättare sagt jag vill ha mer information om vad de har (packlängd) eftersom det inte framgick av prislistan. Sedan skall jag väl motvilligt säga att jag "hajar nada" av viss skriven Norska, trots mängder med resor det underbara landet med väldigt trevliga människor (så länge de inte kör bil på vårt vägnät för då tror alla Norrmän att de har stänk av blod från Michael Schomacher. Fördom!???).

När det gäller Globetrotter.de så fanns där helt klart ett par stänger av intresse (220 cm). OM jag köper av dem så väljer jag 220 cm före 200 cm enbart av den anledningen att varje enskilld del i resp. stänger är längre i 220 cm än 200 cm, vilket befrämjar styrkan i den slutliga konstruktionen. En annan fördel är att jag då (med 4 längder) kan komma ner i 176 cm vilket är alldeles utmärkt i den lägre änden.

Nu har jag i alla fall lite att "jobba med", vilket jag tackar å det ödmjukaste för.

Mvh!
// Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips