Tarrekaise

Upp för njunjes

innan Njunjes finns ett brett stenigt stråk som kommer ned mellan Njunjesberget och Kaskaivo,har inte gått upp där,men skulle definitivt välja den vägen upp,går upp på svämkäglor(tror jag) och så kommer man upp på östsidan av själva Njunjesbergets spets.Relativt mild stigning blir det jämfört med att gå upp närmare Tarra(vilket vi gjort vid några tillfällen).
 
Habres, Prinskullen

Har själv vandrat från Tarraluoppal, via Habres och Prinskullen till Kvikkjokk. Tältade vid Hábres, lite högre än sjön men det var klart den vakraste tältplatsen för hela turen. Kvikkjokk-Hábres är helt ok. 22km, först genom skog upp till Prinskullen. Sedan lättvandrat över Vállevárre och sedan lite svårare (stenig) igenom Vállevágge. Men målet är vackert!:
255.jpg
 
Fantastiskt!
Det blir inte svårt att övertala tjejerna om att det är till Habres vi ska gå med en sådan underbar bild.
Tack o tack igen!
 
Ska man till Habres o tälta,så kan man med visst strul gå runt Valleberget:eek:van Tjuoltadalen med en del besvärlig rispassage med underliggande stenskravel och lite klätter.Gjort det,men det är nog rätt dumt,men vyn ner i Tjuolta är fin.
 
Habres är kanonfint...men...

Hej igen,

Tänkte bara påpeka att risken är ganska stor att Den Stora Färgexplosionen har passerat i slutet av September. Visst är ljungris och liknande för det mesta vackert rött, men det är inte ovanligt att Björkarna har fällt de flesta av sina blad och videsnåren mer övergått mot mer bruna nyanser. Nu är detta givetvis olika från år till år, men vill man vara hyffsat säker på fina höstfärger är mitten av September enligt min erfarenhet den bästa tiden.

Sen hade jag personligen nog gjort en liten "rundtur" av det hela, typ fram till Habres, därifrån ner till Tjoultavagge - som är jättevacker - för att sen ta sig upp till Vallevare strax väster om den lilla toppen 774 möh som ligger mitt emot Rouvdevarre så att säga. Men då är jag som lite allergiskt mot att vandra fram och tillbaka :)

/ Stefan
 
Viss är eldfängda björkar vackert men personligen lockas jag mest av svepande dimsjok, höstfärgerna på myrarna och den mörkröda färgen på kråk och ripbärsbladen. Om jag inte missminner mig så fanns de kvar i slutet av sept, åtminstone i Saltoområdet. Missar vi det har vi den klara, kyliga, höga luften och frosten på marken att se fram emot. Kanske vaknar vi i snöövertäckta tält. Och det är inte såå illa. Tack för alla tips! Vilken tur vi än kommer att välja så är jag mycket tacksam för alla tips som kommer att underlätta valet avsevärt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.