Tarptent i svenska fjäll?

Jag har suttit och letat efter ett nytt lätt solotält för fjällen och Sarek under juli/augusti.
Ni som har erfarenhet av Tarptent Stratospire eller snarlika modeller:
Går det att få ner duken hela vägen till marken?

Det är möjligt att få ner duken ända ned till marken men då minskar ju takhöjden och det är kanske inte så roligt. Köp ett Stratospire med "solid walls" så slipper du drag men har fortfarande mycket bra ventilation.

Stratospire är litet knepigt att sätta upp om man följer Tarptents rekommendation men det finns en video på Youtube där en kille sätter upp det på mindre än två minuter med ett litet annorlunda tillvägagångssätt. Det använder jag mig av och gillar det.

Massor med utrymme när du är ensam och fullt tillräckligt för 2 eftersom absiderna är stora.

En nackdel med Stratospire kan vara att om du har en mycket tjock madrass så finns risk att fotänden på sovsäcken tar i innertältets duk. Löses lämpligen med att man ligger diagonalt eller trär ryggsäcken (eller pumppåsen om den är stor nog) över fotänden.

Jag har aldrig lyckats hamna i något riktigt busväder men mitt intryck är att det tål vind väldigt bra.
 
...

En nackdel med Stratospire kan vara att om du har en mycket tjock madrass så finns risk att fotänden på sovsäcken tar i innertältets duk. Löses lämpligen med att man ligger diagonalt eller trär ryggsäcken (eller pumppåsen om den är stor nog) över fotänden.
...

Det här skulle jag snarare säga är en fördel med Stratospire. Det finns utrymme för tjockare madrass i det tältet jämfört med de tunneltält jag testat i alla fall. Taket sluttar brantare i ena eller bägge ändar, ibland hela vägen ner till marken. Medan Stratospire inte gör det på riktigt samma sätt tack vare kombinationen av högre takhöjd och upphöjningen i de två hörnen med kolfiberstavar.

Jag rekommenderar också det solida innertältet för skandinaviskt klimat. Då är det inget problem med att yttertältet inte går hela vägen ner till marken.
 
Senast ändrad:
Jag gillar Tarptent Rainbow, har använt både Double och vanliga. Som sagt, bra ventilation och mkt mindre kondens än tex Hilleberg. Lättare och enklare. Men det blåser lättare igenom tältet , och då blir det lite kyligare. Men man kan välja en plats i lä, och förankra tältduken på vindsidan mot marken.

Har oxå råkat ut för stormvindar och åskväder i Europa, kortvarigt oväder. Vindarna var väldigt starka och kom rakt från sidan, och mitt tarptent vek sig mot marken, men allt höll och inget gick sönder, så ok. Men i en allvarlig & långvarig storm i Svenska fjällen så skulle det kanske inte funka, då vill jag nog ha ett mer robust tunnel el kupoltält.
 
Det här skulle jag snarare säga är en fördel med Stratospire. Det finns utrymme för tjockare madrass i det tältet jämfört med de tunneltält jag testat i alla fall.

Javisst är det som du säger men om du jämför med t.ex. Tarptent Scarp 2 -som TS först nämnde- så är Scarp 2 ännu bättre i just det avseendet och det var därför jag påpekade detta.

Jag tycker trots allt att Stratospire är det närmaste fulländning man kan komma men om det hade varit förhöjda hörn runt om (vilket kanske inte är möjligt med nuvarande design) så hade det varit perfekt i mina ögon.
 
Även jag har ett tarptent sedan 4-5 år, stratospire 2 mitt fall. Ordentligt nöjd är jag, det har stått emot en del tråkväder, men har alltid försökt undvika de allra mest utsatta platserna när det blåser riktigt mycket.

Den svagaste länken är nog dragkedjorna, som man bör vara lite försiktig med.

Antar att jag sovit i det kanske 60 nätter eller däromkring, och aldrig ångrat mitt köp.

För fjällen sommartid har jag inga betänkligheter, på vinterturerna blir det dock ett klassiskt Hilleberg med stor absid.
 
Det blev ingen lång funderare =)

Det blev ett Tarptent stratospire 1 med solid innertält.
1080g med spikar och allt. Med 4 extra spikar (hilleberg v-peg) och byte/komplettering av stormlinor landade vikten på 1190g.
Sömtätning bidrar nog med ytterligare 20-40g.
Innertältet verkar inte vara impregnerat, så det ska jag nog fixa.

Duken går nästan till marken (5 cm). På rismark blir det i praktiken ända ner.
Otroligt rymligt.
Välsytt.
Otroligt stadigt. När man spänt upp det kan man knappt rubba stavarna.

30D Silnylon med 3000 m.m.v.p som golvmaterial blir en ny erfarenhet. Hållbarheten tvivlar jag inte på, men man får nog tänka en gång extra var man ställer upp det. Alternativt komplettera med ett polycryo footprint på max 50g.

Enormt enmansboende på < 1300 g, med footprint. Får hoppas på starka vindar i helgen så att jag får studera vindtåligheten =)

IMG_20201117_125623.jpg
 
Tarptent är suveränt. Var lite försiktig med dragkedjan, det var den som gav upp först på mitt Double Rainbow. Dvs spänn inte duken för mkt i sidled där dragkedjan sitter, så att den normalt är så obelastad som möjligt...
 
Tarptent är suveränt. Var lite försiktig med dragkedjan, det var den som gav upp först på mitt Double Rainbow. Dvs spänn inte duken för mkt i sidled där dragkedjan sitter, så att den normalt är så obelastad som möjligt...

Jag har sett flera som skrivit så.
På min modell är det en "vattentät" YKK 5:a. Var det så på ditt också, eller hade de en sämre kedja förut.

Jag är extremt pedant när det kommer till dragkedjor, så jag tror nog att det kommer gå bra för mig =)
 
"Sömtätning bidrar nog med ytterligare 20-40g" skrev skogsbaronen, jag undrar vad du tänker täta med? Jag har ett tält som det planeras för nämligen.
 
"Sömtätning bidrar nog med ytterligare 20-40g" skrev skogsbaronen, jag undrar vad du tänker täta med? Jag har ett tält som det planeras för nämligen.
Vanlig sömtätning för silikonbelagda vävar (tex Silnet). Det går tydligen med vanlig genomskinlig silikon också om man har det hemma.

Blanda ut med lösningsmedel (jag använde primus power fuel, vilken är typ ren alkylatbensin) tills det blir typ som olivolja. Ca 50/50 silikon/lösningsmedel. Det dunstar ganska snabbt så man kan få slå i mer lösningsmedel om man är långsam. Pensla på sömmarna och torka bort överskottet efter nån minut. Eftersom den är utspädd drar den in bra i sömmarna. Man behöver inte lägga en tjock hinna.
Sömmar som utsätts för hård spänning fick lite outspädd silikon på sig också, varsamt applicerad med liten pensel.

Om man råkar få den utspädda lösningen på duken så syns det. Det blir litet blankare där, så försök att inte sväva iväg med penseln =)
Man kan enligt uppgift ta ett papper med lösningsmedel och torka rent om det händer. Jag besvärade mig inte med det.

Det gick åt en tub på 28 g för mig. Minst hälften torkar man bort så jag tror inte att vikten ökade mer än drygt 10 g.
Jag har inte provspolat mitt tält och kollat om det är tätt. Har hört siffror om att vikten ökar 50 g efter tätning, så det är möjligt att jag varit för våldsam när jag torkat rent. Får testa tätheten till våren =)


 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
vago tarptent double rainbow eller hb anjan? Bo och sova 0
BitchingBob Tarptent - Double Rainbow Bo och sova 30
wistrom Tarptent Double Rainbow - tillägg och mod Bo och sova 4
MAW Att täta tältsömmar? (på Tarptent Scarp 1) Bo och sova 2
greenjuice Tarptent Moment Bo och sova 1
andy69 Tarptent Rainbow.. Bo och sova 2
kallefs Extra linor i Tarptent double rainbow? Bo och sova 5
gusbo Hiker sovsäcksöverdrag för användning i tarptent eller tarp, erfarenheter? Bo och sova 1
Strykarräven Beställa Tarptent, intresserad? Bo och sova 69
Martin Fjäderlätt Tarptent Rainbow, spännande LK-tält Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Tarptent Cloudburst - kan det vara nåt? Bo och sova 12
Jörgen Fjaderlatt.se Tarptent silnylon 400 g Bo och sova 20
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
andy_02 Hilleberg Nallo - inte för svenska män! Bo och sova 21
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
såg någon som vet bra tält för fjäll i 3 årstider Bo och sova 28
avslutat medlemskap 201003 Tält för vandring i fjäll och tropiskt klimat? Bo och sova 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...