akto enan

Nu har jag fått hem två tält (Hillebergs Akto och Enan), ett ska bort. Dom båda verkar bra för mina höst vandringar med finsk lapphund i fjällen. Enan betydligt lättare och mindre i omfång, Akto känns rejälare. Svårt att avgöra hemma på vardagsrumsgolvet vilket tält jag ska välja. Är det någon som har erfarenhet av dessa båda tälten ute på fältet? Hur dom skiljer sig åt i regn, vind och rusk. Ventilationen i Enan verkar vara korsdrag som gäller då det inte finns riktig dörr att stänga till i innertältet. Kondensproblemet i äldre Akto är åtgärdat med taklucka vilket inte Enan har blivit försedd med. Synpunkter och reflektioner välkomnas!
 
Jag har ett Kaitum 2 som är i mitt tycke för stort när jag soloturar. Vill ha mindre och lättare och känner mej trygg med Hilleberg.
 
För vinterturer och mycket snö är det Kaitum du tänker använda, så du inte behöver fundera på det när det gäller Enan/Akto?
 
Akto/Enan är inte tänkt för några vinteräventyr. Det är höst som gäller så jag behöver inget tält som tål mängder av snö, därför klämmer jag lite på Enan. Jag vet att Akto klarar mycket, Enan är ett lättare tält men hur beter den sig ute på fjället i jämförelse med Akto?
 
Enan är med i en tättest i Utemagasinet nr 6/2015. Det som får minus där är priset och att tältduken blir hängig vid väta. Även innertältet sägs vara hängigt.
Själv har jag ett Akto sen många år som jag är nöjd med.
 
Jag var i din situation för någon månad sedan, valet föll på Enan för min del. Det som var viktigast för mig var vikten. Nu har tältet 5 nätter i Norska Trollheimen. Dock var det inte jag som sov där utan dottern. Hon var riktigt nöjd trots någon natt med rejält med moln och fukt runt tältet på 1400 m höjd.

Avsaknad av "dörr" var inget vi tog notis av. Jag sov middag i tältet en dag med ca 2-5 grader ute och det var bekvämt.

Någon kraftig vind utsattes vi inte för dock ett nattlångt regn, vilket inte påverkade dukspänningen mer nämnvärt än det Kaitum jag och frun sov i.

Tältet känns stabilt och bra. Kan jämföra med HB Nallo 2GT, Kaitum 2GT och Allak. Alla har sina fördelar, kaitumet är favoriten om jag slipper bära.


/Botak
 
Jag var i din situation för någon månad sedan, valet föll på Enan för min del. Det som var viktigast för mig var vikten. Nu har tältet 5 nätter i Norska Trollheimen. Dock var det inte jag som sov där utan dottern. Hon var riktigt nöjd trots någon natt med rejält med moln och fukt runt tältet på 1400 m höjd.

Avsaknad av "dörr" var inget vi tog notis av. Jag sov middag i tältet en dag med ca 2-5 grader ute och det var bekvämt.

Någon kraftig vind utsattes vi inte för dock ett nattlångt regn, vilket inte påverkade dukspänningen mer nämnvärt än det Kaitum jag och frun sov i.

Tältet känns stabilt och bra. Kan jämföra med HB Nallo 2GT, Kaitum 2GT och Allak. Alla har sina fördelar, kaitumet är favoriten om jag slipper bära.


/Botak

Skönt att höra angående Enan. Luter åt Enan för viktens skull.
Ska till nästa år vandra med fru och dotter och är även då i behov av ett mindre lättare tält då vi redan fyller Kaitum 2 med mej, min fru och hund. Dottern får då egen "sovrum".
 
Även jag gick i samma tankar som du för ett tag sedan. Det blev ett Enan då det primärt skall användas som 3-säsongstält och låg vikt prioriteras.

Har bara testat det ett fåtal nätter än så länge men jag är riktigt nöjd. Regn har jag inte råkat ut för än men däremot lite vind, ca 18 m/s i byarna. Inga problem alls förutom att duken fladdrar och väsnas lite. Då jämför jag också med mitt andra tält, Hilleberg Tarra, som är som en bunker. :)

Jag skulle tro att du blir nöjd med vilket som av dem men personligen ångrar jag inte mitt köp av Enan.
 
Även jag gick i samma tankar som du för ett tag sedan. Det blev ett Enan då det primärt skall användas som 3-säsongstält och låg vikt prioriteras.

Har bara testat det ett fåtal nätter än så länge men jag är riktigt nöjd. Regn har jag inte råkat ut för än men däremot lite vind, ca 18 m/s i byarna. Inga problem alls förutom att duken fladdrar och väsnas lite. Då jämför jag också med mitt andra tält, Hilleberg Tarra, som är som en bunker. :)

Jag skulle tro att du blir nöjd med vilket som av dem men personligen ångrar jag inte mitt köp av Enan.

Har läst att några tycker att det nya materialet fladdras och väsnas lite väl mycket, vet iofs inte vad dom jämför med. Hur upplevde du innertältets meschdörr när det blåste på? Drog det rakt igenom?
 
Ja, tyget är klart tunnare och "fladdrigare" än på t.ex. Tarra. Sen är ju själva tältkonstruktionen sådan att duken inte sträcks upp lika bra heller. Akto är nog något tystare p.g.a. tyget skulle jag tro.

Jag sov med öronproppar den natten det blåste ordentligt, utan dem hade det varit jobbigt. Nu är jag ju iofs rätt känslig för ljud också, andra kanske inte störs lika mycket.

Dörren upplevde jag inte som något problem alls, tvärtom fungerade den riktigt bra. Jag är dock inte så frusen av mig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
quicksilver akto tipps Bo och sova 16
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
mtoll Xtherm Large och Enan? Bo och sova 2
Cuba Cola Niak vs Enan? Bo och sova 4
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
MadMonthicebeer Terra nova laser ultra 1 eller HB Enan Bo och sova 16
Micro553 Abisko Lite 1 vs Enan - gärna snabbt svar Bo och sova 9
Bora extra linfäste på enan? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.