akto tipps

Hej har nyligen köpt ett akto och undrar om ni har tipps på uppsätningen, får ej upp de utan det blir mycket veck även om de e slät mark, har även ett haglöffs tvin peak och de veckar sig alldrig, trodde ju hilleberg skulle vara perfekta tält å mitt första intryck blir ju minus men sen e nog kvaliten bra mvh andre
 
Läst instruktionsboken?

Har väl egenligen inga direkta tips mer än att läsa instruktionsboken som medföljer... men det har du säkert gjort redan...

Kolla mina bilder....

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=2463

... så ser du hur det blir när jag sätter upp mitt. Är det så att mitt resultat är mycket bättre än ditt så kan jag ju i detalj beskriva hur jag gör. Duken är ju ganska tunn och det kan jag tänka mig är en orsak till att det är lite svårt att få till den där perfekta välsträckta duken.

Thomas
 
Senast ändrad:
Har liknande problem att få stuns i sträckningen på mitt Nallo 3. Ett trick är att slå upp tältet med alla "justeringar" på max och sen ev. rycka upp någon tältspik och justera positionen på varje hörn så att tältet inte är draget åt något håll. Avsluta med att spänna åt stormlinor och stånghållare lite i taget runt om. Eftersom väven är tunn så tänjs den lite, man behöver inte svindra när man spänner upp duken.
 
Har väl egenligen inga direkta tips mer än att läsa instruktionsboken som medföljer... men det har du säkert gjort redan...

Kolla mina bilder....

http://www.utsidan.se/albums/view.htm?ID=2463

... så ser du hur det blir när jag sätter upp mitt. Är det så att mitt resultat är mycket bättre än ditt så kan jag ju i detalj beskriva hur jag gör. Duken är ju ganska tunn och det kan jag tänka mig är en orsak till att det är lite svårt att få till den där perfekta välsträckta duken.

Thomas

Underbara bilder du har, tältet var fint sträckt på ett kort så ja får väll öva mig mer bara men tackar ändå mvh andre
 
Har liknande problem att få stuns i sträckningen på mitt Nallo 3. Ett trick är att slå upp tältet med alla "justeringar" på max och sen ev. rycka upp någon tältspik och justera positionen på varje hörn så att tältet inte är draget åt något håll. Avsluta med att spänna åt stormlinor och stånghållare lite i taget runt om. Eftersom väven är tunn så tänjs den lite, man behöver inte svindra när man spänner upp duken.


Okej jag får öva vidare då men tackar för tippsen mvh andre
 
Hej!

Yttertältet har jag aldrig problem att få slätt och sträckt.

Däremot blir det ofta "drag" på diagonalen på golvet i innertältet som gör att det känns som det sträcker lite väl hårt i hörnen. Antar att jag inte får nittigradersvinkel på kortsidorna mot inre långsidan.
Det är lite irriterande, men nog den enda nackdel jag kan komma på med Akto.

Hälsn. BM
 
Hej!

Yttertältet har jag aldrig problem att få slätt och sträckt.

Däremot blir det ofta "drag" på diagonalen på golvet i innertältet som gör att det känns som det sträcker lite väl hårt i hörnen. Antar att jag inte får nittigradersvinkel på kortsidorna mot inre långsidan.
Det är lite irriterande, men nog den enda nackdel jag kan komma på med Akto.

Hälsn. BM

Okej får la se hur ja får till de när ja är ute på riktigt har ju bara provat på gräsmattan i trädgården än, och de är ju inte alltid marken är direkt jämn mvh andre
 
Glöm inte att inte bara sträckningen skall vara perfekt det skall gå fort oxså. Öva mera!
Mitt gröna synns inte så bra på bild som Thomas men sträckningen är inte problemet som jag ser det utan just att landskapet oftast ser ut som det gör och att vecken inte bör låta i vinden. Sålänge man slipper det går det fint att sova i det lilla krypinnet.
//J
 
Det enda irritationsmomentet med mitt lilla (röda) akto är att fästena i hörnen är helt fasta.
På andra hillebergare (åtminstone nammatj) sitter det istället en liten rem med spänne, vilket gör det lättare att finjustera. (Dessutom är det naturligtvis alltid en sten precis där man tänkt sticka ned tältpinnen...)

Jag har funderat en del på att modda mitt tält och sätt på sådana remmar (även om det blir nåra gram extra)
 
Det enda irritationsmomentet med mitt lilla (röda) akto är att fästena i hörnen är helt fasta.
På andra hillebergare (åtminstone nammatj) sitter det istället en liten rem med spänne, vilket gör det lättare att finjustera. (Dessutom är det naturligtvis alltid en sten precis där man tänkt sticka ned tältpinnen...)

Jag har funderat en del på att modda mitt tält och sätt på sådana remmar (även om det blir nåra gram extra)

Det låter som en bra justering de
 
Akto tips

Likt många andra tyckte jag att det var lite störande att slå i innertaket ständigt och jämt. Upptäckte att det gick och reglera lite genom att korta det tvärgående snöret. Funderade ett tag på att montera en dragsko innan jag bytte tält.
Bytte även snabbt ut markpinnarna av mjukost till MHW i Y-formad profil. Skulle även rekomendera att du skaffar ett extra underlägg alt. HB's egna. Flerfaldigar livslängden på innertältet samt gör att man kan lämna innertältet hemma om man vill lätta på vikten eller sova två. Mångs multisportare skippar även hörnpinnar i plast som sitter i tältduken. Man får inte samma sträckning i duken men jagar man vikt så... ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Akto i ryggsäcken. Bo och sova 11
Mallme Äldre modell Akto Bo och sova 5
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
mkruse Hilleberg Akto Mil Spec Bo och sova 4
Boludo Less på Akto Bo och sova 47
vandrarman Sträckning tätduk på Akto Bo och sova 30
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
haiwa akto enan Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
haiwa akto kaitum Bo och sova 11
såg Hilleberg Akto Bo och sova 11
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
jotho Hur rymlig är absiden i Hillebergs Akto? Bo och sova 3
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
mattiasland Höjden på Hilleberg Akto Bo och sova 15
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Napoleon Hilleberg Akto + 186 cm lång? Bo och sova 13
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
Stordrulen Akto med flera.. Bo och sova 30
Annette A Hilleberg Akto eller Suolo? Bo och sova 20
erikhaglund Hur stort är Hilleberg Akto ihoppackat? Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
brigas Akto med bara myggnät Bo och sova 2
JMel En kort fråga om Akto Bo och sova 2
majjen HB Akto i storm? Bo och sova 19
Joakim Ambrosson Viktspecificering +Akto Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
Stiffmeistern Akto och dess markpinnar Bo och sova 9
brigas Ventilation Hillebergs Akto jfrt Nallo? Bo och sova 4
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
fullrulle Akto vs. Ringstind Bo och sova 24
Avslut090305 Frågor om Akto! Bo och sova 8
avslutad AKTO Bo och sova 5
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Olaa Funderar på Hillberg Akto, Synpunkter och tips tack. Bo och sova 13
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
KLAGER Hillbeberg akto 2002 Bo och sova 2
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
2-persons Akto??? Bo och sova 28
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Unna eller Akto? Bo och sova 1
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
greendanger Tipps på sovsäck ner till -15 grader Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.